Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | TREASURYSTATUUT 2007 |
Citeertitel | TREASURYSTATUUT 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | treasurystatuut, statuut, treasury |
Publicatiedatum is bij benadering ingevuld.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | Nieuwe regeling | 19-12-2006 Zenderstreeknieuws | Onbekend |
<vet>Artikel 1 Begrippenkader</vet>In dit statuut wordt verstaan onder:- Derivaten: Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren;- Financiering: Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen;- Geldstromenbeheer: Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);- Intern liquiditeitsrisico: De risico’s van mogelijke wijzigingen in de Liquiditeitenplanning en meerjaren investerings-planning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachting;- Kasgeldlimiet: Een bedrag op basis van de Wet FIDO ter grootte van een percentage van het totaal van de begroting van de gemeente bij aanvang van het jaar;- Koersrisico: Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;- Kredietrisico: De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichting door de tegenpartij als gevolg van insolventie;- Liquiditeitenbeheer: Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar;- Liquiditeitenplanning: Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid;- Rating: De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier;- Renterisico: Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen;- Renterisiconorm: Een bij aanvang van enig jaar op basis van de Wet FIDO gefixeerd percentage van het totaal van de vaste schuld van de gemeente dat bij de realisatie niet mag worden overschreden;- Rentetypische looptijd: Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding;- Saldobeheer: Het beheer van de dagelijkse saldi op rekeningen;- Rentevisie: Toekomstverwachting over de renteontwikkeling;- Solvabiliteitsratio van 0%: Status die door een bancaire toezichthouder in een EER-lidstaat aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend,- Treasuryfunctie: De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarde, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;- Uitzetting: Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.<vet>Doelstelling</vet>
<vet>Artikel 2 Algemene doelstellingen </vet>De volgende algemene doelstellingen worden gehanteerd:
<vet>Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer</vet>Met betrekking tot het risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente mag leningen of garanties uitsluitend verstrekken uit hoofde van de “publieke taak”. Het debiteurenrisico wordt beperkt door uitzettingen tot één jaar te beperken tot tegenpartijen met minimaal een A-rating, lagere overheden, of door lagere overheden gegarandeerde instellingen, en uitzettingen vanaf één jaar te beperken tot tegenpartijen met een AA-rating.
<vet>Artikel 4 Renterisicobeheer</vet>
<vet>Artikel 5 Koersrisicobeheer</vet>
<vet>Artikel 6 Kredietrisicobeheer</vet>
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury geldt het volgende uitgangspunt:- Nederlandse overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%;- Financiële instellingen met tenminste een AA-rating van een van de volgende erkende ratingbureaus: Moody’s, Standard & Poors of Fitch IBCA;
<vet>Artikel 7 Valutarisicobeheer</vet>Valutarisicobeheer worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in euro’s.
<vet>Gemeentefinanciering</vet>
<vet>Artikel 8 Financiering</vet>Bij het aantrekken van financiering voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
<vet>Artikel 9 Langlopende uitzetting</vet>
<vet>Artikel 10 Relatiebeheer</vet>De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
<vet>Artikel 11 Geldstromenbeheer</vet>Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:
<vet>Artikel 12 Saldo- en liquiditeitenbeheer</vet>Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
<vet>Administratieve organisatie en controle</vet>
<vet>Artikel 13 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle</vet>In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:a. Iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen-principe).b. De uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen.c. De registratie en controle van transacties in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.
<vet>Artikel 14 Verantwoordelijkheden</vet>De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
<vet>Functieverantwoordelijkheden</vet>De gemeenteraad: - Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, globale richtlijnen en limieten, middels de financiële verordening;- Het jaarlijks vaststellen van de treasuryparagraaf in de begroting en jaarrekening;- Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan;- Het evalueren en als gevolg daarvan (eventuele) bijstellen van het treasurybeleid;- Het vaststellen van het treasurystatuutHet college van B&W:- Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid);- Het (achteraf) bekrachtigen van de afgesloten transacties;- Het rapporteren aan de Gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid.Het hoofd financiën:- Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door haar/hem gemandateerde treasuryactviteiten;- Het rapporteren aan B&W over de uitvoering van het treasurybeheer.De sectorhoofden:- Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie die hun sector aanlevert aan de afdeling financiën met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten.De kassier:- Het overboeken van saldi tussen bankrekeningen;- Het afhandelen van het contante en girale betalingsverkeer;- Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administraties;- Het rapporteren aan het hoofd financiën belast met controle over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten;- Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de financiële administratie.De medewerker financiën:- Het controleren van de in de administratie vastgelegde gegevens;- Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut.De externe accountant:- Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren over de feitelijke naleving van het treasurystatuut.
<vet>Artikel 15 Bevoegdheden</vet>In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
<vet>Bevoegde functionaris: Autorisatie door:</vet>Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer
<vet>Artikel 16 Informatievoorziening </vet>Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Informatie Frequentie Informatieverstrekker Informatieontvanger
<vet>Artikel 17 Inwerkingtreding</vet>Dit gewijzigde treasurystatuut treedt in werking met ingang van 1 januari 2007, onder intrekking met ingang van die datum van het Treasurystatuut 2006.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente lopik, gehouden op 19 december 2006.