Organisatie | Echt-Susteren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractie-ondersteuning 2010 |
Citeertitel | Verordening fractie-ondersteuning 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2012 | intrekking | 26-04-2012 't Waekblaad, 10-5-2012 | 97978 | |
01-10-2010 | 01-01-2012 | Onbekend | 30-09-2010 Geen | 12318 |
De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
a. uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;
b. betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie/politieke groepering op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
d. uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Indien het zeteltal van een fractie/politieke groepering ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage
a. bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.
b. bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.
De raad stelt na ontvangst van het advies van de accountant de bedragen vast van:
a. de uitgaven van een fractie/politieke groepering die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;
b. de wijziging van de reserve;
d. de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.
Bij het declareren van bepaalde uitgaven onder de noemer fractiegelden, dient voldoende recht te worden gedaan aan enerzijds de verordening op de fractieondersteuning (op basis waarvan de fracties bepaalde onkosten vergoed kunnen krijgen), en anderzijds het rechtspositiebesluit raadsleden (op basis waarvan de raadsleden bepaalde onkosten dienen te betalen uit hun maandelijkse vaste onkostenvergoeding).
Over deze beide regelingen onderstaande informatie.
In 2003 is door het toenmalige convent afgesproken, dat het budget bedoeld is voor bijvoorbeeld (niet limitatief):
Naast de verordening op de fractieondersteuning, die dus de gelden die aan een fractie worden toegekend regelt, bestaat er het rechtspositiebesluit voor raadsleden, op grond waarvan de raadsleden
een vaste maandelijkse onkostenvergoeding ontvangen voor hun raadswerk.
Uitgangspunt is dat uitgaven, die vallen onder deze vaste onkostenvergoeding, niet mogen worden bekostigd uit de fractiegelden. Het is dus belangrijk dat er geen overlap bestaat tussen de verordening Fractieondersteuning en het rechtspositiebesluit.
N.a.v. dit rechtspositiebesluit is er een ministeriële circulaire “onkostenvergoeding wethouders en raadsleden en vergoeding raadsleden en leden van gemeentelijke commissies” verschenen. Uit de daarbij behorende bijlage “opbouw onkostenvergoeding” blijkt waar deze onkostenvergoedingen voor gebruikt dienen te worden.
Onder de onkostenvergoeding vallen de volgende posten:
a. Representatie Representatie (koffie, thee, hapjes, drankjes, etentjes met zakelijke relaties, attenties e.d.). Tevens worden onder deze categorie begrepen de noodzakelijke kosten voor de representatie die door de partner worden gemaakt in verband met de functie-uitoefening als politieke ambtsdrager. Voorbeelden zijn uitgaven en (reis)kosten verbonden aan bezoeken van zieken, bejaarden, 100-jarigen en het bijwonen van georganiseerde activiteiten, bijeenkomsten en recepties.
Giften Zakelijke giften die de politieke ambtsdrager louter als zodanig doet, en die men als privé-persoon niet zou hebben gedaan, aan inzamelingsacties, collectes e.d. (in de regel voor plaatselijke en/of regionale doeleinden). Giften aan een politieke partij of verkiezingscampagne maken hier geen deel van uit.
Excursies Excursies die worden gevolgd ten behoeve van de uitoefening van het politieke ambt (inclusief reis- en verblijfskosten).
Gemaakte afspraken binnen het convent d.d. april 2010 m.b.t. de toepassing van de onkostenvergoeding/fractiegelden
op de facturen wordt de omschrijving van de prestatie (dienst of goed) waarvoor de uitgaven zijn gedaan in relatie tot de context van de bijdrage van de fractieondersteuning (bijvoorbeeld kosten voor consumpties, kopieerwerk, portokosten) duidelijk aangegeven. Deze uitgaven vallen indien zij binnen de fractie dan wel op individuele basis zijn gemaakt onder de onkostenvergoeding voor raadsleden. Indien zij daarentegen samenhangen met door de fractie georganiseerde themabijeenkomsten, vallen zij onder de verordening fractiegelden: dit dient dus duidelijk te blijken uit de in te dienen facturen;
bij de uitgaven wordt een adequate onderbouwing gegeven in de vorm van facturen, bankafschriften en andere bescheiden, zoals kopieën van geplaatste advertenties en rekeningafschriften. Bij te declareren consumpties moet duidelijk zijn waar deze consumpties, wanneer en in het kader van welke activiteit genuttigd zijn;
Enveloppen, kopieerwerk en portokosten vallen indien zij op individuele basis t.b.v. het raadswerk worden gemaakt onder het rechtspositiebesluit (bureaukosten en porti). Indien zij daarentegen samenhangen met georganiseerde bijeenkomsten of het geven van voorlichting aan burgers is er sprake van kosten voor de gehele fractie gezamenlijk in het kader van haar volksvertegenwoordigende taak en mogen deze kosten worden bestreden uit het fractiebudget.
Kosten voor cadeaus, boekenbonnen, bloemen enz. vallen indien het cadeaus voor fractieleden zijn niet onder de verordening (er is geen sprake van uitgaven ter versterking van de kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol van de raad) en voor zover het cadeaus naar externe relaties betreft onder de posten ´representatie´ of ´giften´ uit de bijlage onkostenvergoeding bij het rechtspositiebesluit en daarmee evenmin onder de verordening. Alleen als er sprake is van een vergoeding aan bijvoorbeeld sprekers/deskundigen tijdens themabijeenkomsten of vergaderingen kan dit bekostigd worden uit het fractiebudget;
Consumpties, waarvoor op individuele basis kosten zijn gemaakt vallen onder de onkostenvergoeding voor raadsleden: hieraan mag het fractiebudget niet worden besteed. Indien zij daarentegen samenhangen met door de fractie georganiseerde themabijeenkomsten of fractievergaderingen, vallen zij wel onder het fractiebudget. Uit de bonnetjes moet blijken waar en wanneer consumpties zijn genuttigd.
Het fractiebudget is niet bedoeld voor de financiering van verkiezingsprogramma´s, een duidelijke omschrijving per uitgave maakt transparant in hoeverre iets wel of niet kan worden toegelaten; geconstateerd moet worden dat activiteiten van fracties wel altijd een bepaalde uitstraling hebben op potentiële kiezers;