De raden van de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
besluiten de navolgende verordening vast te stellen;
Verordening commissie Groene Driehoek.
Artikel 1
Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
commissie: de commissie Groene Driehoek
- b.
lid: lid van de commissie Groene Driehoek
- c.
voorzitter: voorzitter van de commissie Groene Driehoek
- d.
commissiegriffier: secretaris van de commissie Groene Driehoek
of diens vervanger
- e.
portefeuillehouder: het collegelid tot wiens portefeuille het
betreffend onderwerp behoort
- f.
vergadering: vergadering van de commissie Groene Driehoek
Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2: Instelling commissie Groene Driehoek
De raden van de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater stellen
een openbare commissie Groene Driehoek in.
Artikel 3: Taak
De commissie heeft de volgende taak:Het doen van kaderstellende
initiatiefvoorstellen en/of het uitbrengen van advies aan de raden van
de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater over zaken op het terrein van
afvalverwerking, industrieterreinen, ontwikkeling buitengebied,
recreatie & toerisme en verkeer & vervoer, voor zover dit
onderwerp gevolgen heeft of kan hebben voor twee of meer gemeenten
binnen de Groene Driehoek.
Artikel 4: Samenstelling
- 1.
De commissie bestaat uit twee leden en twee plaatsvervangend
leden per raad.
- 2.
De in het eerste lid genoemde leden en plaatsvervangende leden
worden benoemd door de drie afzonderlijke raden.
- 3.
De leden en plaatsvervangende leden zijn tevens raadslid in de
gemeente Lopik, Montfoort of Oudewater.
Artikel 5: Voorzitter
- 1.
De commissie wijst de voorzitter uit zijn midden aan. De
commissie wijst tevens een plaatsvervangend voorzitter aan.
- 2.
De voorzitter is tevens lid van de commissie.
- 3.
De voorzitter is belast met:- het leiden van de vergadering;-
het handhaven van de orde;- het doen naleven van deze
verordening;- hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.
Artikel 6: Zittingsduur en vacatures
- 1.
De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en hun
plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de
zittingsperiode van de raad.
- 2.
Een lid en zijn plaatsvervanger houden op lid te zijn van de
commissie indien zij geen lid meer zijn van de raad van de
gemeente Lopik, Montfoort of Oudewater.
- 3.
Elke afzonderlijke raad kan de door hem benoemde leden
ontslaan.
- 4.
Een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen
tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling
aan de raad die hen heeft benoemd. Het ontslag gaat een maand na
de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger
is benoemd.
- 5.
Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat beslist
de raad die de betreffende persoon heeft benoemd zo spoedig
mogelijk over de vervulling daarvan.
Artikel 7: Commissiegriffier
- 1.
De commissie wijst ter ondersteuning van de commissie een
commissiegriffier aan en wijst tevens diens plaatsvervanger
aan.
- 2.
De commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig.
Hoofdstuk 3: Aanwezigheid portefeuillehouders
Artikel 8: Portefeuillehouders
De voorzitter nodigt de betreffende portefeuillehouder standaard
uit in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te
nemen, tenzij de commissie anders beslist.
Hoofdstuk 4: Vergaderingen
Artikel 9: Vergaderfrequentie
- 1.
De vergaderingen van de commissie vinden 1 x per maand op
woensdagavond plaats. De vergaderingen beginnen om 20.00 uur en
duren tot uiterlijk 23.00 uur.
- 2.
De commissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig
oordeelt of indien tenminste drie leden schriftelijk met opgaaf
van redenen daarom verzoeken.
- 3.
De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of
aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij
voert hierover overleg met de commissiegriffier.
Artikel 10: De agenda
- 1.
Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden stelt de
voorzitter, na overleg met de commissiegriffier, de agenda van
de vergadering voorlopig vast.
- 2.
Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda
vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de commissie
bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda
toevoegen en van de agenda afvoeren.
Artikel 11: Openbare kennisgeving
De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep
door aankondiging op de gemeentepagina’s van de drie gemeenten in
het Zenderstreeknieuws (voor Lopik en Montfoort) en de IJsselbode (voor
Oudewater) en op de internetsites van de drie gemeenten ter openbare
kennis gebracht.
Artikel 12: Spreekrecht burgers
- 1.
Bij elk agendapunt, uitgezonderd de vaststelling van het
verslag, kunnen andere aanwezige burgers gedurende maximaal drie
minuten het woord voeren over geagendeerde onderwerpen.
- 2.
De spreker voert het woord nadat de voorzitter hem dit heeft
verleend vanaf een aangewezen spreekplaats. De spreker kan
maximaal in twee termijnen van elk drie minuten spreken waarbij
spreker in tweede termijn alleen zaken naar voren kan brengen
die in eerste termijn nog niet aan de orde zijn geweest.
Artikel 13: Verslag
- 1.
Het concept-verslag van de voorgaande vergadering wordt, zo
mogelijk, aan de voorzitter en de leden van de commissie
toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep.
- 2.
Bij het begin van de vergadering wordt het beknopt verslag van
de vorige vergadering vastgesteld. Na vaststelling wordt het
verslag naar de drie raden gestuurd.
- 3.
Het verslag wordt opgesteld door de commissiegriffier.
Artikel 14: Kaderstellend initiatiefvoorstel / advies
- 1.
Wanneer de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel
voldoende is toegelicht sluit hij de beraadslaging.
- 2.
Nadat de beraadslaging is gesloten formuleert de voorzitter het
kaderstellende initiatiefvoorstel en/of het uit te brengen
advies.
- 3.
In het advies worden de standpunten van de leden opgenomen.
Hoofdstuk 5: Toehoorders en pers
Artikel 15: Toehoorders en pers
- 1.
De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen
uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen op de publieke
tribune openbare vergaderingen bijwonen.
- 2.
De voorzitter is bevoegd toehoorders die op enigerlei wijze de
orde van de vergadering verstoren te doen vertrekken.
Hoofdstuk 6: Slotbepalingen
Artikel 16: Uitleg verordening
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij
twijfel over de toepassing van de verordening beslist de commissie op
voorstel van de voorzitter.
Artikel 17: Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2008 en kan worden
aangehaald als “Verordening commissie Groene
Driehoek”.
Aldus vastgesteld in de raad van de gemeente Lopik, gehouden op 26 februari
2008
de griffier, de plv. voorzitter,
mw. mr. G.M.G. Dolders, C.W. Overbeek
Aldus vastgesteld in de raad van de gemeente Montfoort, gehouden op
…………
de griffier, de voorzitter,
mw. drs. J.A.M. Timmerman, E.L. Jansen BA
Aldus vastgesteld in de raad van de gemeente Oudewater, gehouden op
…………
de griffier, de voorzitter,
mw. drs. D.E. van der Kamp, mw. M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt