Organisatie | Leidschendam-Voorburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven de Prinsenhof |
Citeertitel | Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven de prinsenhof |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2011 | 01-01-2011 | 29-05-2019 | nieuwe regeling | 01-02-2011 Leidschendammer / Voorburgse Courant 24-2-2011 | 526138 |
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg;
gezien het voorstel van het college d.d. 7 december 2010
(registratienummer raadsvoorstel 522184 / 526138);
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht;
- dat de minister voor Wonen, Wijken en Integratie het van belang acht dat bewoners van wijken die met problemen kampen de gelegenheid krijgen om met initiatieven te komen om de leefbaarheid van hun wijk te verbeteren;
- dat de minister van Wonen, Wijken en Integratie heeft besloten de gemeente voor het jaar 2011 een budget van € 100.000 toe te kennen voor bewonersinitiatieven in de wijk de Prinsenhof;
- dat het college van burgemeester en wethouders het van belang acht de toekenning van middelen voor bewonersinitiatieven te doen volgens het vouchersysteem.
Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven de Prinsenhof
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt verstaan onder:
Het verstrekken van vouchers kan worden geweigerd, indien gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de
gemeente Leidschendam-Voorburg van
de griffier, de voorzitter,
mr. G.A. van Egmond, drs. J.W. van der Sluijs
Voor zover nodig zijn onderdelen van de verordening artikelsgewijs toegelicht.
Artikel 1 Begripomschrijvingen
Een voucher is een subsidie in de zin van artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De algemene bepalingen van de Awb zijn hierop van toepassing. In aanvulling daarop zijn de specifieke bepalingen van deze verordening op de voucher van toepassing.
Vouchers zijn waardebonnen met een tegenwaarde van maximaal € 5.000 per stuk. De tegenwaarde kan ook lager zijn, afhankelijk van het gevraagde bedrag. Voor een initiatief kunnen ook meerdere vouchers worden ingezet. De vouchers kunnen alleen bij de Stichting Welzijn Oud en Jong worden ingewisseld.
De voucherregeling is bedoeld voor alle initiatieven die de leefbaarheid van de wijk de Prinsenhof vergroten. Een initiatief moet wel realistisch en uitvoerbaar zijn. Bewonersinitiatieven kunnen betrekking hebben op voorstellen met betrekking tot:
De voucherregeling kan niet worden benut voor puur individuele projecten als het opkappen van een woonhuis van een bewoner. Zie in dit verband de weigeringsgrond van artikel 6, onderdeel c.
De aanvrager is altijd een individuele bewoner of een groep bewoners uit de Prinsenhof. Als het gaat om een groep bewoners, is de organisatievorm daarvan niet van belang, wel de doelstelling van deze groep. Het kan daarbij zowel om bestaande groepen of bewonersorganisaties gaan, als speciaal voor het initiatief gevormde groepen. De vouchers worden niet aan professionele instellingen of bedrijven gegeven.
De doelstelling van de initiatiefnemer, individuele bewoner of bewonersgroep, moet zijn de leefbaarheid van de bewoners van de Prinsenhof verbeteren. Deze doelstelling hoeft niet formeel te zijn vastgelegd, maar moet blijken uit het voorgedragen projectplan.
De regiegroep is een voor de uitvoering van het vouchersysteem gevormde groep, bestaande uit bewoners van de Prinsenhof. De regiegroep moet zoveel mogelijk een afspiegeling zijn van de bewoners van de Prinsenhof. Het opbouwwerk van de Stichting Welzijn Oud en Jong ondersteunt de regiegroep. Een medewerker van de gemeentelijke afdeling Wonen, Voorzieningen en Leefbaarheid is vraagbaak voor de regiegroep en fungeert als intermediair naar de gemeentelijke organisatie.
Artikel 2 Bevoegdheid en mandatering regiegroep
Met dit artikel wordt voldaan aan artikel 4:25 van de Awb waarin is bepaald dat het subsidieplafond bij of krachtens wettelijk voorschrift wordt vastgesteld. Hiermee wordt voorkomen dat bij het indienen van meerdere initiatieven het maximale budget wordt overschreden. Het subsidieplafond wordt bepaald op € 90.000. Dit is de van het ministerie ontvangen budget minus 10% aan uitvoerings- en communicatiekosten.
Gelet op het streven dat de regie van de initiatieven bij voorkeur bij de bewoners zelf komt te liggen wordt voor het beheren en toekennen van vouchers een regiegroep ingesteld bestaande uit bewoners van de Prinsenhof.
Artikel 3 Reikwijdte van de verordening
Deze verordening is uitsluitend van toepassing op het verstrekken van vouchers uit het budget bewonersinitiatieven de Prinsenhof. Dit laat onverlet dat de algemene regels van de Awb ook van toepassing zijn.
Het initiatief moet al een redelijk uitgewerkt plan zijn. Daarom zijn onder a tot en met d een aantal verplichte indieningsvereisten opgenomen.
Indien het initiatief niet voldoet aan de indieningsvereisten van het tweede lid, vraagt de regiegroep om aanvulling. Hierbij kan de initiatiefnemer actief ondersteund worden om het initiatief goed uit te werken.
Artikel 5 Verstrekking vouchers
De vouchers worden verstrekt aan de initiatiefnemer. Initiatiefnemers zijn individuele bewoners of een bewonersgroep. Indien sprake is van een individuele bewoner als initiatiefnemer, dan worden de vouchers op naam van deze individuele bewoner gezet.
Bij een bewonersgroep als initiatiefnemer zijn er twee mogelijkheden. Indien de groep rechtspersoonlijkheid heeft, worden de vouchers op naam van deze rechtspersoon gezet. Indien de groep geen rechtspersoonlijkheid heeft, worden de vouchers op naam van een natuurlijk persoon gezet, zijnde de contactpersoon van deze groep bewoners.
Een aanvraag kan ook gedeeltelijk worden ingewilligd en gedeeltelijk worden geweigerd. De weigering van een aanvraag om een voucher dient uiteraard gemotiveerd te worden met vermelding van de weigeringsgrond(en).
Beheer en onderhoud van fysieke verbeteringen van de leefomgeving is noodzakelijk. Het beheer en onderhoud kan een struikelblok zijn bij het verwezenlijken van initiatieven. Het is daarom van belang dat in de aanvraag wordt aangegeven hoe het beheer en onderhoud is gewaarborgd. Uiteraard kunnen de initiatiefnemers hier zelf voor borg staan.
Artikel 7 Verplichtingen college en regiegroep
De informatieplicht van het eerste en tweede lid is bedoeld om draagvlak en betrokkenheid van de bewoners van de wijk te waarborgen. Het initiatief is nadrukkelijk bedoeld voor het collectief belang van de wijk. In het derde lid is uitdrukkelijk opgenomen dat de regiegroep verantwoordelijk is voor het creëren van draagvlak voor het vouchersysteem. Deze bepaling maakt ook duidelijk dat de regiegroep een procesrol heeft in het stimuleren van bewoners om met initiatieven te komen, het voorleggen van deze initiatieven in een wijkraadpleging en het terugkoppelen van de resultaten van de initiatieven aan de wijk.
Artikel 8 Verplichtingen van de initiatiefnemer
In het vierde lid is uitdrukkelijk opgenomen dat de initiatiefnemer verantwoordelijk is voor het creëren van draagvlak onder de bewoners indien de aard van het initiatief dat noodzakelijk maakt. De doelgroep van het initiatief is immers in de regel groter dan alleen de initiatiefnemers.