Organisatie | Buren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Buren 2011 |
Citeertitel | Subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Buren 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2011 | 01-06-2016 | Wijziging titel | 12-04-2011 | B-2011-2244 | |
01-01-2010 | Nieuwe regeling | 22-12-2009 Huis-aan-huis blad 'De Stad Buren', editie 20 december 2006 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies met in achtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen of het subsidieplafond en - indien de begroting nog niet is vastgesteld, dan wel goedgekeurd - onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.
Hoofdstuk 3 Aanvraag van de subsidie
Artikel 5 Bij aanvraag in te dienen gegevens
Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:a. een beschrijving van de activiteiten waar subsidie voor wordt aangevraagd;b. de doelstellingen en resultaten, die daarmee worden nagestreefd, en hoe de activiteiten aan dat doel bijdragen. In bijzonder ook in welke mate de activiteiten gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen en op door de gemeente vastgestelde doelen of beleidsterreinen;c. een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waar de subsidie voor wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;d. indien van toepassing bij een jaarlijkse subsidie, de stand van de egalisatiereserve op het moment van de aanvraag.
Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie
Het college kan een aanvraag voor subsidie weigeren indien de activiteiten van de aanvrager niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen of niet of nauwelijks ten goede komen aan de gemeente of haar ingezetenen.
Het college kan voor subsidies binnen door de raad vast te stellen beleidsterreinen of onderdelen daarvan bepalen dat de gevraagde subsidie kan worden geweigerd of de verleende subsidie kan worden ingetrokken in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Hoofdstuk 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 12 Tussentijdse rapportage
Bij subsidies, hoger dan 50.000 euro, welke verleend worden voor activiteiten die meer dan een jaar in beslag nemen, kan het college de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten. Een dergelijke tussentijdse verantwoording wordt niet vaker dan één keer per jaar gevraagd.
De subsidieontvanger doet onverwijld melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of geheel niet zullen worden verricht of dat niet of geheel niet aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Artikel 14 Overige verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over:a. besluiten of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, dan wel ontbinding van de rechtspersoon;b. relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden;c. ontwikkelingen die er toe kunnen leiden dat aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden voorwaarden geheel of gedeeltelijk niet kunnen worden nagekomen;d. wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de rechtspersoon, de persoon van de bestuurder(s) en het doel van de rechtspersoon.
Hoofdstuk 7 Verantwoording subsidies tot 5.000 euro
Artikel 15 Verantwoording subsidies tot 5.000 euro
Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, kan het college de aanvrager verplichten om op de door haar aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 17 Verantwoording subsidies vanaf 50.000 euro
Indien de subsidieverlening meer bedraagt dan 50.000 euro, dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in bij het college:a. bij een eenmalige subsidie, uiterlijk 13 weken na het verricht zijn van de activiteiten;b. bij een jaarlijks verstrekte subsidie, uiterlijk vóór 1 mei in het jaar na afloop van het kalenderjaar, respectievelijk 4 maanden na het subsidietijdvak, waarvoor de subsidie is verleend.
2. De aanvraag tot vaststelling bevat:a. een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht;b. een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening);c. een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop;d. een accountantsverklaring.
Artikel 18 Vaststelling subsidie
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.
Hoofdstuk 8 Overige bepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 8 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.
Toelichting 1 bij “Subsidieverordening maatschappelijke ontwikkeling gemeente Buren 2011’
Het nieuwe subsidie- en ondersteuningsbeleid heeft als basis de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van inwoners en hun organisaties.De gemeente Buren wil daarbij een ondersteunende rol spelen. Dat houdt in organisaties ondersteunen als dat niet voldoende vanzelf gaat.Organisaties kunnen bij de gemeente een beroep op subsidie doen.
Daarnaast regelt de verordening ook de subsidie aan de grotere, professionele organisaties.
De gemeente zal aanvragen gaan beoordelen op de mate waarin de activiteiten en subsidie bijdragen aan
De nieuwe verordening biedt het juridisch kader om aanvragen te behandelen.
A. Vergelijking met de huidige verordening.
De verordening is grotendeels gebaseerd op de laatste modelverordening van de VNG. Deze verordening is aanzienlijk eenvoudiger dan de huidige verordening van de gemeente Buren.De verschillen met de huidige verordening zijn ook zo groot dat artikelsgewijze opsomming daarvan niet zinvol is.
In de verordening wordt alleen een onderscheid gemaakt tussen een eenmalige en een jaarlijkse subsidie. Termen als waardering-, budgetsubsidies komen niet terug.Jaarlijkse subsidies zijn bestemd voor de grotere instellingen, vergelijkbaar met de huidige budgetsubsidies. Eenmalige subsidies zijn gericht op projecten. Projecten zijn activiteiten van organisaties met duidelijk omschreven resultaten, looptijd en budget.
De wijze van verantwoording wordt gekoppeld aan de hoogte van het subsidiebedrag. Daarnaast kan in beleidsregels en overeenkomsten verder worden vastgelegd hoe verantwoording wordt geregeld. Zo kan bij bedragen boven de € 5.000,-- een beperkte financiële rapportage worden vereist.• Subsidies tot € 5.000,-- worden bij toekenning vastgesteld zoals dat nu ook gebeurt bij de (kleine) waarderingssubsidies. Ook kan de vaststelling direct na afloop van de activiteiten plaatsvinden. Dan wordt met name vastgesteld of de activiteiten ook zijn uitgevoerd. • Bij subsidies tussen de € 5.000,-- en € 50.000,-- is een inhoudelijk verslag van de activiteiten de basis voor de vaststelling. • Subsidies boven de € 50.000,-- moeten worden verantwoord met een inhoudelijke en een financieel verslag. Daarbij hoort dan ook de accountantsverklaring.
Het college zal op basis van de verordening nieuwe beleidsregels vaststellen. Daarin worden opgenomen:• Uitwerking van de regels voor aanvraag, toekenning en vaststelling van subsidies. De aanvraagprocedure zal zo eenvoudig mogelijk zijn: alleen informatie die voor beoordeling van belang is. • De wijze waarop aanvragen worden beoordeeld. Met name bij aanvragen voor projecten moeten criteria worden gehanteerd voor prioritering en toekenning. Die criteria worden afgeleid uit het door de gemeenteraad vastgesteld beleid. Aanvragen zullen op die criteria worden beoordeeld. Daarbij kan ook een puntensysteem worden gehanteerd. Voorbeelden van criteria:• Past binnen het gemeentelijk ondersteuningsbeleid.• Versterkt de zelfstandigheid van de organisatie.• Vergroot samenwerking tussen plaatselijke organisaties.• Het project is haalbaar.• Het project is vernieuwend.