Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanbestedingsprotocol gemeente Steenwijkerland 2011 |
Citeertitel | Aanbestedingsprotocol gemeente Steenwijkerland 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Aanbestedingsprotocol gemeente Steenwijkerland
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2011 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 25-01-2011 Gemeenteblad 2011, 5 | Geen |
Vanaf € 50.000 en/of wanneer afgeweken wordt van het beleid moet voorafgaand aan de aanbesteding een aanbestedingsformulier aangemaakt worden.
AANBESTEDINGSFORMULIER: ENKELVOUDIGE UITNODIGING
In te vullen als de geraamde opdrachtwaarde (excl. BTW) hoger is dan € 25.000
Zijn er voor deze opdracht duurzaamheid-criteria opgesteld door Agentschap NL7 | |||
Opdracht geschikt voor toepassen sociale criteria (zie par. 7.4 beleid): | |||
7Een overzicht met de productgroepen waarvoor duurzaamheidscriteria zijn opgesteld staat in het inkoophandboek op Snelbinder.
AANBESTEDINGSFORMULIER: MEERVOUDIG ONDERHANDS
In te vullen als de geraamde opdrachtwaarde (excl. BTW) hoger is dan € 50.000
8 Een overzicht met de productgroepen waarvoor duurzaamheidscriteria zijn opgesteld staat in het inkoophandboek op Snelbinder.
Normen voor ten hoogste te stellen selectiecriteria
Selectiecriteria moeten niet verward worden met gunningscriteria. Selectiecriteria worden gebruikt om bij openbare aanbestedingen de geschiktheid van de inschrijvende bedrijven te toetsen. Het gaat hierbij om maatschappelijke-, technische-, organisatorische-, en financieel-economische eisen die gesteld kunnen worden aan inschrijvende bedrijven. Per aanbesteding zal een op de aard en omvang van de opdracht afstemde lijst met geschiktheidseisen opgesteld worden. Voor de volgende selectiecriteria zijn maximum normen vastgesteld:
Om te kunnen beoordelen of in inschrijver groot genoeg is om een opdracht goed uit te kunnen voeren worden eisen gesteld aan de omzet van een bedrijf. Hierbij geldt een maximum van drie keer de opdrachtwaarde10 over maximaal de laatste drie boekjaren.
Het risico op voldoende continuïteit van een onderneming kan het beste door de accountant beoordeeld worden. Bij het afgeven van de accountantsverklaring bij de jaarrekening moet de accountant zich tevens een oordeel vormen over de continuïteit van de onderneming. Als de accountant twijfelt over de continuïteit van de onderneming moet hierover verplicht een paragraaf opgenomen worden in de jaarrekening. Bij een openbare aanbesteding mag als eis gesteld worden dat de laatste jaarrekening geen continuïteitsparagraaf mag bevatten. Hierbij wordt aangesloten bij een reeds bestaande praktijk, alle midden- en grootbedrijven zijn verplicht hun jaarrekening door de accountant te laten controleren. Dit betekent dat de meeste ondernemers weinig administratieve lasten hebben om aan te tonen dat ze voldoen aan dit criterium.
Een andere manier voor het afdekken van risico’s is het vragen om een bankgarantie. De hoogte van een dergelijke bankgarantie mag maximaal 5% van de opdrachtwaarde bedragen.
Eisen m.b.t. de technische en beroepsbekwaamheid
Om het risico op onvoldoende technische of beroepsbekwaamheid te beperken wordt vaak gebruik gemaakt van referentieprojecten. De maximale norm voor dit criterium is ten hoogste drie referentieprojecten van maximaal 60% van de geraamde omvang van de opdracht die in complexiteit of competenties voldoende overeenkomen met de opdracht.
Eisen aan combinaties van inschrijvers
Aan combinaties van inschrijvers zullen geen hogere eisen gesteld worden dan aan een enkele inschrijver. Dit zou discriminatoir zijn en in strijd met Europese regelgeving. Daarnaast zou het stellen van hogere eisen aan combinaties de mogelijkheden voor het (plaatselijke) MKB om mee te dingen naar opdrachten van de gemeente Steenwijkerland verkleinen.
10Bij opdrachten met een looptijd langer dan 12 maanden moet uitgegaan worden van de opdrachtwaarde per jaar.
Stappenplan inhuur tijdelijk personeel
Inhuur tijdelijk personeel is een containerbegrip. Het begrip dekt een veelvoud van activiteiten en werkzaamheden die niet door ambtenaren in dienst van de gemeente Steenwijkerland worden uitgevoerd. Inhuur tijdelijk personeel is uitdrukkelijk niet hetzelfde als “uitbesteding”.
Bij inhuur van tijdelijk personeel vindt nog altijd sturing door de opdrachtgever plaats op de daadwerkelijke inzet van specifieke personen, die een eindresultaat moeten leveren.
Bij uitbesteding wordt een opdracht geplaatst, waarbij afspraken worden gemaakt zonder dat er door de opdrachtgever op inzet van specifieke capaciteit wordt gestuurd. Dit resulteert in de volgende definities:
Op het inhuren van tijdelijk personeel zijn de regels voor het inkopen van diensten van toepassing. Daarnaast geldt voor het inhuren van tijdelijk personeel het volgende stappenplan:
Leerlingbouwplaatsen in de bouw en infra
In hoofdstuk 7 van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn en aantal maatschappelijke uitgangspunten vastgelegd. Een van deze uitgangspunten is het in paragraaf 7.4 beschreven protocol of social return. Hierin is geregeld op welke wijze de sociale criteria toegepast kunnen worden bij aanbestedingen. Een van de in paragraaf 7.4 genoemde mogelijkheden is het creëren van leerlingbouwplaatsen. Hieraan is in 2009 een nadere invulling gegeven door het ondertekenen van een convenant leerlingbouwplaatsen. Dit gedeelte van het aanbestedingsprotocol bevat een aantal praktische handvaten voor het realiseren van leerlingbouwplaatsen op gemeentelijke (infrastructurele) bouwprojecten. Achtereenvolgens zal ingegaan worden op:
Welke opdrachten geschikt zijn voor het creëren van leerlingbouwplaatsen
Fundeon heeft richtlijn opgesteld met criteria waar een leerlingbouwplaats bijvoorkeur aan moet voldoen.
Voor projecten in de burgerlijke en utiliteitsbouw gaat het om de volgende criteria:
Voor projecten in de gespecialiseerde aanneming en infra gaat het om de volgende criteria:
Let wel; het gaat hier niet om ‘harde’ minimumeisen, maar om een indicatieve richtlijn.
Welke bepaling opgenomen moet worden in het bestek
Bij aanbesteding van werken die geschikt zijn voor het realiseren van leerlingbouwplaatsen moet het volgende artikel opgenomen worden in het bestek, hoofdstuk ‘Algemene voorwaarden’:
Dit bouwproject, wordt uitgevoerd als leerlingbouwplaats, er worden leerlingen geplaatst die worden opgeleid volgens het principe van de beroepsbegeleidende leerweg (werken en leren). Leerlingen worden in staat gesteld, binnen de realisering van dit project alle voorkomende bouwkundige en/of infra werkzaamheden (mee) uit te voeren.
Er kan sprake zijn van nieuwbouw, verbouw, restauratie of renovatie. Dit betreft zowel timmer- , metsel- of infrawerkzaamheden / maar ook de andere specialistische beroepen vallend binnen de kwalificatiestructuur Bouw en Infra. Opgeleide leermeesters in dienst van de uitvoerende bedrijven zijn verantwoordelijk voor de voortgang en kwaliteit van het werk en de begeleiding van leerlingen in de praktijk. De bedrijfsadviseur van Fundeon adviseert over de opzet en uitvoering van de leerlingbouwplaats.
De voorwaarden en de aanvraag tot erkenning staan vermeld in de brochures Leerlingbouwplaatsen en Erkenningsregeling opgesteld door
Fundeon, Kenniscentrum Beroepsonderwijs Bouw en Infra.
Meervoudig onderhands aanbesteden werken (conform ARW2005)
Dit is een samenvatting van de in het ARW2005 opgenomen procedure. Raadpleeg het ARW2005 voor een gedetailleerde procesbeschrijving.
Nationaal openbaar aanbesteden werken (conform ARW2005)
Dit is een samenvatting van de in het ARW2005 opgenomen procedure. Raadpleeg het ARW2005 voor een gedetailleerde procesbeschrijving.
Nationaal niet-openbaar (= openbaar met voorselectie) aanbesteden werken (conform ARW2005)
Dit is een samenvatting van de in het ARW2005 opgenomen procedure. Raadpleeg het ARW2005 voor een gedetailleerde procesbeschrijving.
Europees openbaar aanbesteden werken, leveringen en diensten
Dit is een samenvatting van in het BAO opgenomen procedure. Raadpleeg het BAO voor een gedetailleerde procesbeschrijving.
Europees niet-openbaar (= openbaar met voorselectie) aanbesteden werken, leveringen en diensten
Dit is een samenvatting van in het BAO opgenomen procedure. Raadpleeg het BAO voor een gedetailleerde procesbeschrijving.