Organisatie | Wageningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling ontheffingen voetgangerszone centrum |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2008 | Onbekend | 29-01-2009 Gemeentepagina, de Stad Wageningen | 07.0019264 |
Burgemeester en wethouders van Wageningen:
Gezien ons verkeersbesluit van 21 november 1997, nummer 97/17571, afdeling Opb, betreffende het instellen van een voetgangerszone in de Hoogstraat, de Markt, de Kerkstraat, de St. Annastraat, de Riemsdijkstraat, het gedeelte van de Rouwenhofstraat tussen de Hoogstraat en het aldaar gevestigde garagebedrijf, het gedeelte van de Beuningstraat tussen de Poststraat en de Hoogstraat, de Nieuwstraat, de Schuylensteeg, de Schoolstraat en het gedeelte van de Molenstraat tussen de Hoogstraat en de Herenstraat;
overwegende, dat hierin is aangegeven dat nadere regels ten aanzien van het verlenen van ontheffingen zullen worden opgesteld;
dat deze regeling daarin voorziet;
gelet op artikel 149 van de Wegenverkeerswet juncto artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
vast te stellen de volgende "Regeling ontheffingen voetgangerszone centrum".
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Tijdvakken waarin de Hoogstraat en de Markt voor derden bereikbaar zijn met een voertuig teneinde de aldaar gevestigde bedrijven te kunnen bevoorraden. Deze venstertijden zijn als volgt vastgesteld: maandag tot en met zaterdag van 06.00 uur tot 11.00 uur, maandag tot en met donderdag van 18.00 uur tot 19.00 uur, vrijdag van 21.00 uur tot 22.00 uur en zaterdag van 17.00 uur tot 18.00 uur.
Artikel 3. Te verlenen ontheffingen
Een ontheffing als bedoeld in artikel 2, vierde lid, kan worden verleend aan de eigenaar of houder van een voertuig wanneer deze woont dan wel een beroep of bedrijf uitoefent in het gebied en bij zijn woning dan wel bedrijfspand de beschikking heeft over parkeerplaatsen op particulier terrein dan wel parkeerplaatsenvoor vergunninghouders;
Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Wageningen kan in geval van bijzondere omstandigheden, te zijner boordeling, van bovenstaande criteria afwijken.
Artikel 8. Intrekking ontheffing
De ontheffing kan worden ingetrokken:
wanneer de ontheffinghouder in strijd handelt met de ontheffing, dan wel aan de ontheffing verbonden voorschriften, hetgeen blijkt uit een binnen een termijn van drie maanden twee maal aan ontheffinghouder, dan wel een bestuurder van een aan een ontheffinghouder behorend voertuig, opgelegde kennisgeving van beschikking in het kader van de Wet op de Administratiefrechtelijke afdoening van verkeersvoorschriften;
De politie heeft bij de gemeente aangegeven dat de handhaving op met name taxibewegingen in het centrum na 18.00 ‘s avonds problemen geeft. Er zijn geen heldere regels ten aanzien van gewenst gedrag. Daarom is verzocht de regels nader aan te scherpen.
In overleg tussen politie, binnenstadsondernemers en gemeente is daarom in 2006 en 2007 gewerkt aan een herziening van het ontheffingenbeleid voor de voetgangerszone in het centrum. Dit heeft geleid tot een nieuwe regeling, die met name voor taxi’s mogelijkheden biedt om nadere regels te stellen en tegelijkertijd de bereikbaarheid en bruikbaarheid van de taxi’s te verbeteren.
In de ‘Regeling ontheffingen voetgangerszone centrum’ (hierna te noemen: de regeling) is vastgelegd op welke wijze ontheffingen van het inrijverbod kunnen worden verleend en ingetrokken. Artikel 5 stelt, dat B&W nadere regels kunnen stellen aan de ontheffing. Deze ontheffingvoorwaarden dienen separaat te worden vastgesteld.
Ontheffingen op basis van artikel 5, lid 5 (taxivervoer) worden verstrekt onder de volgende voorwaarden:
De ontheffing is op zondag tot en met donderdag geldig tussen 18.30 uur ’s avonds en 06.00 uur van de volgende dag en op vrijdag tussen 21.30 uur ’s avonds en 06.00 uur van de volgende dag, behoudens de dagen dat het gebied is afgesloten voor verkeer in verband met evenementen, waarvoor door de gemeente een vergunning is verleend.
Artikel 1 regelt de grootte van het gebied waar een ontheffing voor taxivervoer geldt. Het taxivervoer in de avonduren binnen het gebied, is voornamelijk gericht op het vervoeren van bezoekers van horecagelegenheden. De daarvoor te gebruiken straten en pleinen zijn expliciet genoemd, om onnodige taxibewegingen in de overige straten te beperken. Met name de ervaren overlast in de Hoogstraat tussen de Junusstraat en de Bergstraat geeft hiertoe aanleiding
Omdat het in uitzonderingsgevallen kan voorkomen, dat een taxi nodig is voor vervoer in de straten, die niet zijn genoemd in het eerste lid, maakt het tweede lid het mogelijk om deze uitzonderingen toe te staan. De bewijslast voor noodzaak van het berijden van het gebied rust echter bij de taxibestuurder.
Artikel 2 van de voorwaarden regelt de tijden waarop de ontheffing van kracht is. Aangezien vóór 18.30 uur nog sprake is van veel winkelpubliek in het gebied, is het niet wenselijk, dat hier veelvuldig en structureel met voertuigen wordt gereden. De ontheffing geldt derhalve pas vanaf 18.30. Voor de vrijdagavond (koopavond) geldt 21.30 om dezelfde reden. Dit vanwege de gebruikelijke tijden waarop het horecabezoek begint.
Artikel 3 regelt de ‘gedragscode’ voor taxichauffeurs in het gebied. Naast de gebruikelijke verboden om hinder en/of gevaar te veroorzaken, is het ook expliciet verboden om overlast te veroorzaken. Hierbij dient te worden gedacht aan onder andere geluidsoverlast, stankoverlast en inschijnend licht van koplampen. Politie en anderszins bevoegden beoordelen in iedere situatie over de mate van overlast.
Het wachten van taxi’s op de Markt dient plaats te vinden tussen de Kerk en het gemeentehuis. Hier zijn de voertuigen zo ver mogelijk van woningen gesitueerd en is er voldoende overzicht om het aan- en afrijden met reizigers waar nodig te reguleren.
Geluidsapparatuur (radio’s, CD-spelers en andere installaties) alsmede communicatiemiddelen (mobilofoon, telefoons in car-kits) kunnen tot geluidsoverlast buiten het voertuig leiden. Bij geopende deuren en ramen van een taxi dient deze apparatuur te worden uitgeschakeld of op een laag volume te staan. Het stationair draaien van motoren is niet expliciet genoemd als geluidsoverlast. Ten eerste omdat bij moderne voertuigen de geluidsbelasting gering is. Ten tweede omdat in redelijkheid niet gevergd kan worden dat taxichauffeurs de voertuigen langdurig uitschakelen – leeglopende accu’s kunnen het werk onmogelijk maken en bij koud weer werkt de verwarming van het voertuig niet met uitgeschakelde motor.
Hoewel in artikel 7 van de regeling reeds wordt geëist dat binnen het gebied stapvoets gereden wordt, is het voor de duidelijkheid ook als beperking/voorwaarde aan de ontheffing verbonden.
Het spreekt voor zich dat aanwijzingen van politie of anderszins bevoegden (verkeersregelaars, bijzonder opsporingsambtenaren, etc.) direct moeten worden opgevolgd en boven alle andere (verkeers)regels gaan.
Om kris-krasbewegingen te voorkomen, moet het gebied via de aansluiting Hoogstraat/Emmapark worden ingereden. Als een reiziger is ingestapt of als een taxi voor een rit het gebied moet verlaten, dient hierbij de kortste route naar het Plantsoen of de Herenstraat te worden gekozen. Dit betekent dat Taxi’s gebruik mogen maken van de Junusstraat, Rouwenhofstraat en Riemsdijkstraat, alsmede de doorgang naar het Raadhuisplein. Het uitrijden van de Hoogstraat naar de Bergstraat is dus verboden.
Het spreekt voor zich dat de ontheffing altijd in het voertuig aanwezig moet zijn, zodat deze op verzoek van een daartoe bevoegd persoon kan worden getoond.