Organisatie | Winterswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels terrassen |
Citeertitel | Beleidsregels terrassen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Plaatselijke Verordening, art. 2.1.5.1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-01-1999 | Nieuwe regeling | 26-01-1999 Winterswijkse Weekkrant, 2-12-1999 | Geen |
NOTA HERZIENING BELEIDSREGELS TERRASSEN
vastgesteld bij collegebesluit van 26-01-1999
In het kader van het centrumplan verdient het aanbeveling om de beleidsregels voor terrassen te herzien.
Al eerder dit jaar zijn alle horeca-ondernemers in het centrum die zonder of in afwijking van een vergunning een terras in gebruik hadden aangeschreven om een nieuwe vergunning aan te vragen. Ook heeft met het oog op de uitvoering van het centrumplan een gesprek met verschillende horecaondernemers plaatsgevonden.
Met inachtname van de naar voren gebrachte wensen heeft onlangs overleg plaatsgevonden tussen de afdelingen Technische Zaken en Bestuurszaken en de wethouders Hofland en Uffink met het doel van gedachten te wisselen over een herziening van het beleid voor het inrichten van terrassen.
Terrassen kunnen in belangrijke mate bijdragen aan de aantrekkelijkheid en sfeer van een stadscentrum. De gezelligheid die de aanwezigheid van terrassen biedt is van groot belang voor de uitstraling van het gehele centrum. Daarom wordt de aanwezigheid van terrassen in beginsel positief beoordeeld.
Het vorenstaande neemt niet weg, dat het noodzakelijk is om aan het inrichten van terrassen beperkingen te stellen in het belang van:
Allereerst is een vergunning vereist op grond van artikel 2 .1 .5 .1 van de Algemene Plaatselijke Verordening (het gebruik van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de bestemming daarvan).
Deze vergunningsplicht geldt derhalve alleen voor terrassen op de openbare weg en niet voor terrassen op particulier terrein zonder openbaar karakter.
De motieven van deze vergunningsplicht zijn:
Voorts waren in het Besluit horecabedrijven milieubeheer rechtstreeks werkende voorschriften met betrekking tot terrassen opgenomen. Inmiddels is dit Besluit vervangen door het Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen. In dit nieuwe Besluit zijn met betrekking tot terrassen geen voorschriften meer opgenomen, hetgeen betekent, dat de voorschriften voortaan volledig op de Algemene Plaatselijke Verordening kunnen worden gebaseerd.
Verder kan met betrekking tot de verstrekking van alcoholische drank worden opgemerkt, dat een op grond van de Drank- en Horecawet verleende vergunning mede betrekking heeft op "de in de onmiddellijke nabijheid van een inrichting gelegen gedeelten van de openbare weg".
Naast dit juridische kader is verder de Precarioverordening van toepassing, althans voor zover het terras op gemeentegrond wordt ingenomen. Het tarief bedraagt op dit moment f 31,90 per m2 per jaar.
Herziening van de beleidsregels
Nu het centrum in het kader van het Centrumplan heringericht wordt, is het wenselijk de in het verleden vastgestelde en al jaren geldende beleidsregels voor terrassen te actualiseren en opnieuw afspraken over de handhaving te maken.
Het ambtelijk-bestuurlijke overleg heeft geresulteerd in een voorstel tot vaststelling van de volgende beleidsregels.
het inrichten van een terras is in beginsel alleen toegestaan direct voor de gevel van het betreffende pand waarbij het terras niet breder mag zijn dan de breedte van de voorgevel van het pand; een uitzondering geldt voor horecabedrijven die aan de Markt gevestigd zijn; deze wordt de mogelijkheid geboden om ook op de Markt, afhankelijk van de beschikbare ruimte, een terras in te richten m.u.v. de tijden waarop markt wordt gehouden; in principe geldt dit laatste voor alle hier gevestigde horecaondernemers (gelijkheidsbeginsel) (zie bijgevoegde plattegrond); rekening houdende met de belangen van andere horecaondernemers en van derden zal van geval tot geval beoordeeld worden hoeveel ruimte in gebruik genomen zou kunnen worden;
a. er mogen uitsluitend terrasmeubels van natuurlijk of natuurlijk ogend materiaal worden geplaatst;
b . per terras is slechts één type tafels en stoelen toegestaan;
in afwijking van het vorenstaande geldt voor vervanging van terrasmeubilair dat niet ouder is dan twee jaar een overgangstermijn van drie jaar; ondernemers die een beroep op deze overgangsregeling willen doen moeten daartoe een schriftelijk verzoek indienen onder overlegging van een bewijs van de datum van aankoop van de terrasmeubels;
a . het gebruik van terrasschermen is alleen toegestaan in combinatie met tafels en stoelen;
b. terrasschermen mogen maximaal 1,5 meter hoog zijn en moeten vanaf 1 meter hoogte volledig tranparant zijn; terrasschermen mogen alleen loodrecht op en aansluitend op de gevel staan en moeten verplaatsbaar zijn; voor de plaatsing van terrasschermen dient expliciet vergunning te worden aangevraagd;
In verband met de controle op het uitstallen van goederen zijn met de afdeling Vastgoed en de politie afspraken gemaakt inhoudende dat de politie structureel op het uitstallen van goederen en het innemen van terrassen zal controleren. Deze controle beperkt zich tot het toezien op de naleving van de voorschriften. Daarnaast zal de afdeling Vastgoed twee keer per jaar ter actualisering van het vergunningenbestand - mede met het oog op de precariorechten - een inventarisatie verrichten.
In de toekomst zullen de aan te stellen stadswachten kunnen toezien op het naleven van de voorschriften (signaleringsfunctie) .
Bij de handhaving zal volgens de volgende gedragslijn worden opgetreden:
Ingeval van dringende redenen of ernstige verstoring van de openbare orde of bedreiging van de veiligheid zal van deze gedragslijn afgeweken worden.