Organisatie | Sint-Michielsgestel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit voor grafbedekkingen algemene begraafplaatsen Sint-Michielsgestel |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit voor grafbedekkingen algemene begraafplaatsen Sint-Michielsgestel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | openbare gezondheid: begraafplaatsen |
Geen
Verordening voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen in Sint-Michielsgestel
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2001 | 03-10-2012 | nieuwe regeling | 27-03-2001 | Index, 6.008 |
De werktekening dient minstens een week voor het plaatsen te worden ingediend bij de administratie. De administratie geeft bericht wanneer de rechthebbende het gedenkteken kan plaatsen. Bij afwijkingen van de in deze verordening genoemde maten en materialen beslist het gemeentebestuur van Sint-Michielsgestel; de administratie adviseert hierin.
Het vermelden van een firmanaam of enige andere reclame op een gedenkteken of onderdeel daarvan is verboden.
De rechthebbende is verplicht het grafteken en de betreffende plantstrook (art. 11) behoorlijk te onderhouden of te herstellen. Onder dit onderhoud wordt verstaan:het uitvoeren van herstellingen van de graftekenen, het verven of het vergulden van de opschriften, het aanbrengen en vernieuwen van losse planten en éénjarige gewassen. Het afval dat vrij komt bij het onderhoud dient door een ieder in de daarvoor aanwezige afvalbakken te worden gedeponeerd;
Indien de rechthebbende nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het bestuursorgaan de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende drie maanden ter beschikking van de rechthebbende en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering vindt niet plaats dan nadat de rechthebbende per aangetekende brief is opgeroepen om te worden ingelicht over de toestand van de grafbedekking. Als het adres van de rechthebbende niet bekend is, geschiedt de oproeping door mededeling op het mededelingenbord op de begraafplaats; bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van 1 mei 2001 onder de bepaling dat deze voorschriften per 1 juni 2001 in werking treden.
Bij de voorbereiding van de aanleg van de nieuwe begraafplaats is gebleken dat de gemeente momenteel geen beheersverordening heeft voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaats. Het hebben van zo’n verordening schept duidelijkheid voor alle betrokkenen en biedt ook beide ‘partijen’ (beheerder en gebruiker) de mogelijkheid elkaar aan te spreken wanneer men meent dat de ander tekort schiet in zijn/haar taken.
Daarnaast is de voorbereiding van de nieuwe begraafplaats in een zodanig stadium gekomen, dat het programma van eisen, op basis waarvan enkele ontwerpbureaus een offerte kunnen maken, vastgesteld moet worden. Hiervoor is een ontwerpopdracht geformuleerd.
De beheersverordening bestaat uit de volgende onderdelen:
Bovendien zijn bijgevoegd een concept-grafakte zowel voor een graf waarop een uitsluitend recht rust (voorm.eigen graf) als voor een algemeen graf en een overzicht van de indeling van de graven op de gemeentelijke begraafplaats aan de Oude Schoolstraat.
Het vaststellen van uitvoeringsbesluiten is een bevoegdheid van het college, de verordeningen en de tarievenlijst moeten door de gemeenteraad worden vastgesteld.
uitvoeringsbesluit grafbedekking
In het uitvoeringsbesluit grafbedekkingen worden regels gesteld aan de omvang en wijze van plaatsen van grafmonumenten en het aanbrengen van beplanting op het graf. De achtergrond is steeds het beheer van de begraafplaats voor zover het niet de graven zelf betreft, het voorkomen van overlast voor nabestaanden van naastgelegen graven en de beperkingen waarmee de gemeente te maken krijgt in geval van ruiming van graven (een boom met een uitgebreid wortelstelsel kan het delven en ruimen van een groot aantal graven onmogelijk maken).
ontwerpopdracht gemeentelijke begraafplaats aan De Bus
De ontwerpopdracht is bijgevoegd als bijlage. Hieronder worden enkele mogelijk onduidelijkheden toegelicht.
De opdracht omvat het opstellen van een inrichtingsplan, met kostenraming en bestek. Ten behoeve van het kredietvoorstel en het exploitatievoorstel voor de gemeenteraad (gepland in juni), is het noodzakelijk het inrichtingsplan en de kostenraming eind mei klaar is. Het bestek kan worden opgesteld in de periode dat het kredietvoorstel in procedure is, zodat na vaststelling nog slechts (naar verwachting) kleine aanpassingen nodig zijn en direct de aanbesteding en uitvoering kan worden opgestart.
Het programma van eisen is opgedeeld in een aantal categorieën. De volgorde van de categorieën en de volgorde van de daarbinnen genoemde aspecten is willekeurig. Dat wil niet zeggen dat elk aspect op voorhand even belangrijk is, maar het belang van een aspect niet afgelezen kan worden uit de plaats in de opsomming.
Het aantal naar verwachting uiteindelijk benodigde graven is opgehoogd. Dit is gebeurd naar aanleiding van een gesprek met een bestuursafvaardiging van Rachmatulaah Islam, de vereniging die de belangen van de Javaanse Surinamers (onder andere de bewoners van Nieuw Beekvliet) in Nederland behartigt. De vereniging telt ca. 360 leden/gezinshoofden en vertegenwoordigt tussen de 700 en 750 personen. Van deze mensen is 60% ouder dan 60 jaar, waardoor verwacht mag worden dat de stijging van het aantal begravingen sneller zal verlopen dan het landelijk gemiddelde. Daar komt bij dat het ruimen van een graf ongewenst is binnen de Islam (waardoor nabestaanden een graf mogelijk/waarschijnlijk langer in stand willen houden) en dat crematie niet is toegestaan. Van volgende generaties verwacht men dat ze nog maar spaarzaam gebruik zullen maken van de mogelijkheid in Sint-Michielsgestel begraven te worden.
Het gemeentebestuur van Sint-Michielsgestel;
gelet op de Verordening voor het beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen Gemeente Sint-Michielsgestel, vastgesteld door de gemeenteraad van Sint-Michielsgestel op 26 april 2001;
NADERE REGELS voor grafbedekkingen op de algemene begraafplaats aan de Nieuwstraat te Sint-Michielsgestel.