Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Sociale Alarmering en Maaltijdvoorziening Vught 2010 |
Citeertitel | Verordening Sociale Alarmering en Maaltijdvoorziening Vught 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | verordening |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2011 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 14-10-2010 Het Klaverblad, 26-01-2011 | Onbekend | |
03-02-2011 | Nieuwe regeling | 14-10-2010 Het Klaverblad, 26-01-2011 | Onbekend |
Het doel van de bijdrageregeling is het verstrekken van een financiële bijdrage aan inwoners van de gemeente Vught met een inkomen lager dan 120% van de geldende bijstandsnorm. Deze regeling stelt mensen in staat om gebruik te maken van het systeem sociale alarmering en maaltijdvoorziening, waardoor zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen.
Voor een bijdrage voor een maaltijdvoorziening of sociale alarmering komt in aanmerking een persoon die:
De aanvraag voor een bijdrage wordt ingediend bij het college van burgemeester en wethouders door middel van een volledig ingevuld, door het college vastgesteld, aanvraagformulier.
Het college kan bepalingen uit deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover van toepassing, gelet op de belangen waarvoor deze verordening is vastgesteld, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Vught
in zijn openbare vergadering van 14 oktober 2010.
de griffier,
drs. H.C. de Visch Eijbergen
de voorzitter,
R.J. van de Mortel
In dit artikel zijn algemene begripsbepalingen opgenomen. De meeste spreken voor zich, twee definities behoeven nadere toelichting:
1a: met de maaltijd worden alle soorten maaltijden bedoeld zoals deze door de maaltijdverstrekkers worden aangeboden, te weten: warme maaltijden, koelverse maaltijden, vriesverse maaltijden en maaltijden die worden genuttigd op een eetpunt, zoals het restaurant van een verzorgingshuis.
1b: Voor sociale alarmering komen inwoners van de gemeente Vught in aanmerking die een verhoogd risico hebben om medische problemen of om ongelukken te krijgen en voor wie in geval van nood niemand in huis is die hulp kan inroepen of verlenen.
Bij de doelstelling is aangesloten bij de uitgangspunten, zoals deze in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (inwerkingtreding 2007) worden gebruikt en bij het voornemen van het college om actief armoede te willen bestrijden.
Er is voor gekozen om de verordening toegankelijk te maken voor mensen die hinder ondervinden om zelfstandig een gezonde maaltijd te kunnen bereiden of gebruik moeten maken van het systeem van sociale alarmering om onveilige situaties zoveel mogelijk te voorkomen.
Om de regeling zo laagdrempelig mogelijk te houden, zal worden volstaan met een check of het inkomen niet hoger is dan 120% van de geldende bijstandsnorm op grond van de Wet Werk en Bijstand, evenals het vermogen. Voor de berekening blijven, in tegenstelling tot een aanvraag bijzondere bijstand, het vermogen in de vorm van een huis of auto buiten beschouwing.
Artikel 4. Bevoegdheid college
Het college stelt via nadere regels de hoogte van de bijdrage, het gebruik van de aanbieders en wijze van aanvragen vast. Ook de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de keuzevrijheid van klanten wordt in de regeling neergelegd.
Het college heeft de operationeel manager Arbeid & Inkomen, kwaliteitsmedewerkers en klantmanagers gemandateerd om te beslissen op aanvragen op grond van de verordening.
De aanvraag zal plaats vinden bij het Loket WegWijs. Hier wordt bekeken of aanvrager voldoet aan de criteria.
Het college stelt een aanvraagformulier vast waarin ten minste is opgenomen dat de aanvrager akkoord gaat met het doorberekenen van de korting op de prijs van de maaltijd.
Deze overgangbepaling is alleen van toepassing op mensen die al in de regeling zaten en laat geen nieuwe mensen toe. Op grond van de vorige regeling golden andere criteria, namelijk een inkomensgrens van € 1.316,-. Ook vond geen vermogenstoets plaats. Er is voor gekozen om aan te sluiten bij het huidige armoedebeleid.
Personen die op basis van de oude criteria in aanmerking kwamen door een inkomen dat boven 120% van de bijstandsnorm, maar lager dan € 1.316,- is, blijven recht houden op hun huidige bijdrage. Afbouw vindt niet plaats. Er zal geen actieve controle plaatsvinden, aangezien de kans op inkomensstijging bij deze groep nihil is.
De verordening treedt op 1 januari 2011 in werking. De verordening behoudt zijn werking totdat de verordening wordt ingetrokken. In het eerste jaar zal bezien worden of de verordening in de behoefte voorziet en of de regeling in deze vorm de juiste is. De raad kan afhankelijk van overwegingen op basis van de ervaringen in het eerste jaar, de verordening na het eerste jaar intrekken.