Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2009 |
Citeertitel | Verordening inkoop producten en diensten Stichting Samenwerken 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2009 | 01-04-2012 | Onbekend | 01-10-2009 | Onbekend |
producten en diensten: het geheel van activiteiten, al dan niet onderdeel uitmakendvan een volledig re-integratie traject en opgenomen in een door de klant en de gemeente ondertekent trajectplan, dat bijdraagt aan de inschakeling in de arbeid, dan wel bijdraagt aan de structurele maatschappelijke participatie van de klant;
Artikel 5 Bevoegdheden College
Het college is verantwoordelijk voor en belast met de uitvoering van deze verordening.
Artikel 7 Relevante wetten en regels
WWB; Wet Werk en bijstand Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2009 gemeente Woensdrecht Bao; Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten
Voor alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van Burgemeester en Wethouders.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 oktober 2009
de raad van de gemeente Woensdrecht, de griffier, de voorzitter,
In het Opstap Diensten Centrum als onderdeel van Stichting Samenwerken, komen overheid, onderwijs en ondernemers (de drie O’s) samen in een gemeenschappelijk platform gericht op wederzijdse win-win. Dit platform vormt een belangrijke schakel in het samenbrengen van de ondernemersbehoefte aan laaggeschoolde medewerkers, het willen ontwikkelen van kansarme werkzoekenden, het hebben van een zinvolle invulling van het dagelijks leven en een verbeterd gevoel van eigenwaarde en een vermindering van het beslag op de sociale middelen (bijstand).
Het Opstap Diensten Centrum is in essentie een bedrijfsverzamelgebouw waarin bedrijfsactiviteiten, werkervaringsplekken en de praktijkcomponent van de opleiding worden samengebracht. Onder één dak kan de klant zich werknemerscompetenties eigen maken, praktijkervaring opdoen en vervolgens gedetacheerd worden op een (reguliere) baan. Dit allemaal in een voor de klant relatief veilige omgeving. Door gerichte bemiddeling, gerichte praktijkervaring en “coaching en praktisch onderwijs on the job” wordt de kans van slagen voor de klant om uit te stromen naar een reguliere betaalde baan vergroot. Insteek hierbij is de mate waarin aanwezige competenties van de klant inpasbaar en benodigd zijn bij de vragende (MKB) bedrijven. Voor de klanten die niet meer plaatsbaar zijn in reguliere betaalde banen zal tewerkstelling in meer structurele zin worden gerealiseerd op activiteiten met maatschappelijk nut en laag afbreukrisico. Het geven van zingeving en structuur aan het dagelijkse leven van de werkzoekenden zijn hierbij belangrijke doelstellingen.
<vet>Artikel 1 </vet>Spreekt voor zich.
<vet>Artikel 2 </vet>In het bestand van uitkeringsgerechtigden van de gemeente Woensdrecht wordt onderscheidt gemaakt tussen klanten met (gedeeltelijke) arbeidsverplichtingen en klanten zonder arbeidsverplichtingen. Om op alle fronten re-integratieactiviteiten te kunnen uitvoeren is een breed scala aan instrumenten ingekocht. Voor een grote groep mensen is de inzet van reguliere instrumenten voldoende. Voor een groep klanten van maximaal 50 klanten per jaar, kan gebruik worden gemaakt van de inzet van de Stichting Samenwerken, zoals bedoeld in deze verordening. Het gaat om klanten waarvan over het algemeen wordt verwacht dat ze of baanvaardig te maken zijn, dan wel maatschappelijk kunnen participeren, Uitstroom naar regulier werk uit dit traject is een secundaire doelstelling en zal ook als zodanig in het contract worden opgenomen.
<vet>Artikel 3 </vet>Uit ambtelijk overleg met het Ministerie van Binnenlandse Zaken is gebleken dat het noodzakelijk is om een concrete opsomming te geven van de binnen dit traject in te zetten instrumenten.
<vet>Artikel 4 </vet>Lid 2 komt te vervallen omdat hiermee de schijn wordt gewekt dat er niet altijd sprake zou zijn van het verlenen van uitsluitend recht.
<vet>Artikel 5</vet> Spreekt voor zich.
Lid 2. Dit artikel mandateert de bevoegdheid aan het college om een besluit te nemen in gevallen waarin deze verordening onverhoopt niet voorziet.
<vet>Artikel 7</vet> Spreekt voor zich.
<vet>Artikel 8 </vet>Dit artikel heeft betrekking op de hardheidsclausule en maakt het mogelijk in voordeel van de cliënt af te wijken van hetgeen in de verordening is vastgelegd.
<vet>Artikel 9 </vet>Er hoeft geen nieuwe evaluatie plaats te vinden omdat er nu voor gekozen wordt een einddatum aan de verordening te verbinden.
<vet>Artikel 10 </vet>Het nieuwe contract met de Stichting Samenwerken zal de looptijd van deze verordening volgen. Op basis van de eerdere ervaringen zal er nog maximaal twee keer een contract worden afgesloten beide met een looptijd van 18 maanden. Mocht het noodzakelijk zijn, om opnieuw uitsluitend recht te verlenen aan de Stichting Samenwerken, dan zal er te zijner tijd een voorstel aan de Raad worden gepresenteerd.