Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Limburg

Verordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten Limburg 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLimburg
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingVerordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten Limburg 2012
CiteertitelVerordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten Limburg 2012
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuurlijke organisate

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Provinciewet, art. 80 en 151a, Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-11-201212-02-2015Nieuwe regeling

12-10-2012

Provinciaal Blad, 2012, 94

Onbekend
01-03-201102-11-2012Nieuwe regeling

11-02-2011

Provinciaal Blad, 2011, 26

Onbekend
29-04-201001-03-2011Nieuwe regeling

26-03-2010

Provinciaal Blad, 2010, 15

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten Limburg 2012

Verordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten Limburg 2012

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de Controlecommissie: een commissie zoals bedoeld in artikel 80 van de Provinciewet;

  • b.

    doelmatigheid: de vraag in hoeverre met de gegeven middelen het maximale resultaat is bereikt of gegeven het resultaat, in hoeverre dit met minimale inspanning is bereikt;

  • c.

    rechtmatigheid: de controle op het beantwoorden van de vraag of de middelen voor het beoogde doel en volgens de regels zijn aangewend.

  • d.

    doeltreffendheid: de mate waarin de vooraf gestelde doelen van provinciaal beleid ook daadwerkelijk zijn bereikt.

Hoofdstuk 2 De Controlecommissie

Artikel 2 Instellen van de Controlecommissie en de afvaardiging van Provinciale Staten in de Programmaraad van de Zuidelijke Rekenkamer Noord Brabant en Limburg

  • 1

    Er is een Controlecommissie.

  • 2

    Zij bestaat uit evenveel leden als er fracties zijn in Provinciale Staten. doch tenminste 9 leden, met dien verstande dat een fractie naar rato van de grootte van de fractie door minimaal één lid en maximaal twee leden in de commissie is/zijn vertegenwoordigd.

  • 3

    Een lid van de Controlecommissie kan zich laten vervangen door een plaatsvervanger uit zijn fractie.

  • 4

    De Controlecommissie bestaat uit leden van Provinciale Staten.

  • 5

    De leden en plaatsvervangers worden op voordracht van de fracties door het Presidium benoemd.

  • 6

    De leden van de Controlecommissie worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van Provinciale Staten.

  • 7

    Drie leden van de Controlecommissie worden op voordracht van de Controlecommissie door het Presidium benoemd als Programmaraad voor de Zuidelijke Rekenkamer Noord-Brabant en Limburg. De Programmaraad werkt conform artikel 6 van de gemeenschappelijke regeling Zuidelijke Rekenkamer Noord-Brabant en Limburg (2011).

Artikel 3 Voorzitter/plaatsvervangend voorzitter

  • 1

    De Controlecommissie draagt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter voor.

  • 2

    Het Presidium benoemt op voordracht van de Controlecommissie de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 3

    De voorzitter is tevens lid van de Controlecommissie .

  • 4

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Controlecommissie ;

    • b.

      het leiden van de beraadslaging en de zitting;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het doen naleven van het gestelde in deze Verordening en hetgeen noodzakelijk is om de voortgang van de werkzaamheden van de commissie te bevorderen;

    • e.

      het toezien op een zorgvuldige, op consensus gerichte, partijpolitiek overstijgende besluitvorming;

    • f.

      het vertegenwoordigen van de Controlecommissie in vergaderingen met Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en commissies uit Provinciale Staten en bij contacten met derden. 

Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1

    Het lidmaatschap van de Controlecommissie eindigt indien:

    • a.

      Provinciale Staten besluiten tot opheffing van de Controlecommissie;

    • b.

      een lid ophoudt lid te zijn van Provinciale Staten;

    • c.

      een lid ontslag neemt;

    • d.

      een lid wordt ontslagen.

  • 2

    Een lid van de Controlecommissie kan op elk moment ontslag nemen. Hiervan brengt hij de de voorzitter van de Controlecommissie en het Presidium zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte.

  • 3

    Het Presidium kan een lid ontslaan, wanneer deze naar het oordeel van de commissie niet langer geschikt is of in staat is zijn lidmaatschap te vervullen. Het Presidium neemt niet eerder een besluit dan nadat Provinciale Staten zijn geïnformeerd.

  • 4

    In openstaande vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 5

    De leden 1 tot en met 4 van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing op de plaatsvervangende leden.

Artikel 5 Bevoegdheden van de Controlecommissie

  • 1

    De Controlecommissie fungeert als rekeningcommissie voor Provinciale Staten.

  • 2

    Zij behandelt en onderzoekt de door Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten aangeboden jaarrekening met bijbehorende bijlagen in de zin van comptabele juistheid en rechtmatigheid van financieel beheer.

  • 3

    De Controlecommissie heeft tevens tot taak de jaarrekening te onderzoeken ten behoeve van een beoordeling van de doelmatigheid van het door of namens Gedeputeerde Staten gevoerde financieel beheer en beleid.

  • 4

    Het onderzoek naar de provinciale jaarrekening resulteert in een advies van de Controlecommissie op basis van de bevindingen van de accountant en op basis van de leden 1 tot en met 3 van dit artikel, dat rechtstreeks naar Provinciale Staten wordt gezonden.

  • 5

    De Controlecommissie fungeert als gesprekspartner van de accountant in het kader van de door laatstgenoemde uit te voeren accountantscontrole.

  • 6

    De Controlecommissie adviseert aan Provinciale Staten inzake het jaarlijkse onderzoeksplan en onderzoeksprogramma van Gedeputeerde Staten inzake onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 7

    De Controlecommissie verricht in opdracht van Provinciale Staten of naar aanleiding van een verzoek van een Statenlid, dan wel uit eigener beweging (voor)onderzoek en laat een onafhankelijke onderzoeksopdracht met onderzoeksvragen opstellen.

  • 8

    Een verzoek tot onderzoek kan door de Controlecommissie worden gehonoreerd indien voldaan is aan de criteria zoals deze door de Controlecommissie zijn vastgelegd op 30 mei 2011 in de Criteria voor het ontvankelijk verklaren van onderzoeksvragen door Provinciale Staten Limburg.

  • 9

    De Controlecommissie beoordeelt of het voorstel in voldoende mate wordt ondersteund. Aan dit criterium is voldaan indien het verzoek wordt ondersteund door minimaal 25% van het aantal Statenleden.

  • 10

    De Controlecommissie geeft de Statenonderzoekers, de opdracht(en) om het feitelijke (voor)onderzoekswerk uit te voeren en/of te coördineren, waarover de Statenonderzoekers rapporteren aan de Controlecommissie. De Controlecommissie is verantwoordelijk voor het (voor)onderzoek en rapporteert hierover (eventueel inclusief aanbevelingen en conclusies) middels een partijpolitiek overstijgend advies rechtstreeks aan Provinciale Staten.

  • 11

    De Controlecommissie adviseert rechtstreeks aan Provinciale Staten omtrent het houden van een onderzoek. Dit advies heeft betrekking op:

    • a.

      het door Provinciale Staten instellen van een enquête of een ander onderzoek als bedoeld in de verordening op het onderzoeksrecht van Provinciale Staten alsmede het eventueel instellen van een enquêtecommissie of andere commissie;

    • b.

      het door Provinciale Staten – via de Programmaraad - voordragen van een onderzoek aan de Zuidelijke Rekenkamer Noord-Brabant en Limburg;

  • 12

    Het advies bedoeld in het zevende lid omvat tevens:

    • a.

      een omschrijving van de concrete onderzoeksopdracht inclusief onderzoeksvragen;

    • b.

      het aantal leden van de eventueel nieuw in te stellen enquêtecommissie of andere commissie;

    • c.

      een invulling van de ambtelijke ondersteuning;

    • d.

      budgettaire randvoorwaarden waaronder een budget voor interne en/of externe ondersteuning.

  • 13

    Provinciale Staten beslissen zo mogelijk in de eerstvolgende vergadering over het instellen van een onderzoek, een commissie of over het voordragen van een onderzoek aan de Zuidelijke Rekenkamer Noord-Brabant en Limburg

  • 14

    De Controlecommissie is belast met de uitvoering van de Regeling Grote Projecten conform art. 3 van de Regeling Grote Projecten.

Artikel 6 Ambtelijke bijstand

  • 1

    De griffier wijst ter ondersteuning van de commissie een commissiegriffier aan.

  • 2

    De griffier wijst ter ondersteuning van de onderzoeksfunctie van de Controlecommissie een of meer Statenonderzoeker(s) aan.

  • 3

    De griffier draagt zorg voor overige noodzakelijke ondersteuning van de commissie.

  • 4

    De commissiegriffier is geen lid van de commissie.

  • 5

    De commissiegriffier is bij iedere zitting aanwezig.

  • 6

    Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt zijn plaats ingenomen door een daartoe door de griffier aangewezen vervanger.

  • 7

    De Statenonderzoeker is geen lid van de commissie.

  • 8

    Er kunnen Statenonderzoeker(s) aanwezig zijn bij de vergaderingen van de Controlecommissie.

  • 9

    Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt zijn plaats ingenomen door een daartoe door de griffier aangewezen vervanger.

Artikel 7 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1

    De Controlecommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter het nodig acht of als ten minste twee leden hem dit met opgave van redenen verzoeken.

  • 2

    De voorzitter bepaalt de dag, plaats en uur van de vergadering en draagt zorg voor de tijdige, indien nodig schriftelijke, oproeping van de leden.

  • 3

    Voor de eerste maal van de zittingsperiode geschiedt de oproeping ter vergadering door de commissiegriffier.

  • 4

    De commissie kan alleen besluiten nemen indien tenminste de helft van het aantal leden aanwezig zijn.

  • 5

    De commissie besluit bij gewone meerderheid van stemmen. Hierbij geldt dat elk lid één stem kan uitbrengen.

  • 6

    Op de commissie is het Reglement van Orde voor de Statencommissies Provincie Limburg 20120 van toepassing, met uitzondering van de laatste volzin van artikel 11, derde lid en artikel 24, tweede tot en met achtste lid. Bij strijdigheid van het Reglement van Orde voor de Statencommissies Provincie Limburg 2012 met de bepalingen in deze verordening prevaleren de bepalingen in deze verordening.

  • 7

    De vergaderingen van de Controlecommissie zijn openbaar tenzij de Controlecommissie beslist om in beslotenheid te vergaderen.

  • 8

    De Controlecommissie stelt de vergaderingen voor 1 jaar vast.

Artikel 8 Geheimhouding

  • 1. De Controlecommissie kan in een besloten vergadering geheimhouding opleggen omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de commissie worden overgelegd. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. Het bepaalde in artikel 91, eerste lid Provinciewet is van toepassing. Dit geldt in elk geval bij (de voorbereiding van) onderzoeken.

  • 2. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de Controlecommissie haar opheft. Indien de stukken op verzoek ter inzage worden aangeboden aan de leden van Provinciale Staten zijn deze tot geheimhouding verplicht tot het moment waarop deze door de Controlecommissie wordt ingetrokken.

  • 3. Voor zover de in het eerste lid bedoelde bescheiden deel uitmaken van de eindrapportage van de Controlecommissie , worden deze onder oplegging van geheimhouding aan Provinciale Staten, aan leden van Provinciale Staten of aan Gedeputeerde Staten overgelegd, met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 25 en 55 van de Provinciewet.

Artikel 9 Toehoorders en de pers

  • 1

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare zittingen bijwonen.

  • 2

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3

    De voorzitter is bevoegd toehoorders, die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken.

Artikel 10 Geluid en beeldregistraties

Degenen die tijdens de zitting geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1

    Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

  • 2

    De “Verordening op de controlecommissie van Provinciale Staten 2011” vastgesteld bij besluit van Provinciale Staten d.d. 11 februari 2011 (Prov. Blad 2011, nr. 26) vervalt bij de inwerkingtreding van deze verordening.

  • 3

    Deze verordening wordt aangehaald als de “Verordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten Limburg 2012”

Provinciale Staten voornoemd, Dhr. drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter Mw. Drs. J.J. Braam, griffier Uitgegeven, De griffier, Maastricht, 29 oktober 2012