Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Provincie Limburg

Verordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieProvincie Limburg
Officiële naam regelingVerordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten 2011
CiteertitelVerordening op de Controlecommissie van Provinciale Staten 2011
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuurlijke organisate

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening treedt in werking de dag na de dag van bekendmaking.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Provinciewet, art. 80 en 151a, Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-201102-11-2012Nieuwe regeling

11-02-2011

Provinciaal Blad, 2011, 26

Onbekend
29-04-201001-03-2011Nieuwe regeling

26-03-2010

Provinciaal Blad, 2010, 15

Onbekend

Tekst van de regeling

VERORDENING OP DE CONTROLECOMMISSIE VAN PROVINCIALE STATEN 2011 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen 

Artikel 1 Begripsbepalingen 

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de controlecommissie: een commissie zoals bedoeld in artikel 80 van de Provinciewet;

  • b.

    doelmatigheid: de vraag in hoeverre met de gegeven middelen het maximale resultaat is bereikt of

    gegeven het resultaat, in hoeverre dit met minimale inspanning is bereikt;

  • c.

    rechtmatigheid: de controle op het beantwoorden van de vraag of de middelen voor het beoogde doel

    en volgens de regels zijn aangewend.

  • d.

    doeltreffendheid: de mate waarin de vooraf gestelde doelen van provinciaal beleid ook daadwerkelijk

    zijn bereikt.

Hoofdstuk 2 De controlecommissie 

Artikel 2 Instellen van de controlecommissie 

  • 1 Er is een controlecommissie.

  • 2 Zij bestaat uit evenveel leden als er fracties zijn in Provinciale Staten doch tenminste 9 leden, met

    dien verstande dat een fractie naar rato van de grootte van de fractie door minimaal één lid en

    maximaal twee leden in de commissie is/zijn vertegenwoordigd.

  • 3 Een lid van de controlecommissie kan zich laten vervangen door een plaatsvervanger uit zijn fractie.

  • 4 De controlecommissie bestaat uit leden van Provinciale Staten.

  • 5 De leden en plaatsvervangers worden op voordracht door het Presidium benoemd door de

    Commissaris der Koningin. Hij informeert Provinciale Staten.

  • 6 De leden van de controlecommissie worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van

    Provinciale Staten.

  • 7 Drie leden van de controlecommissie worden op voordracht door het Presidium benoemd door de

    Commissaris der Koningin als programmaraad voor de Zuidelijke Rekenkamer Noord-Brabant en

    Limburg. De Commissaris der Koningin informeert Provinciale Staten. De programmaraad werkt

    conform artikel 6 van de gemeenschappelijke regeling Zuidelijke Rekenkamer Noord-Brabant en

    Limburg (2011).

Artikel 3 Voorzitter/plaatsvervangend voorzitter 

  • 1 De controlecommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2 De voorzitter is tevens lid van de controlecommissie.

  • 3 De voorzitter is belast met:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de controlecommissie;

    • b.

      het leiden van de beraadslaging en de zitting;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het doen naleven van het gestelde in deze Verordening en hetgeen noodzakelijk is om de

      voortgang van de werkzaamheden van de commissie te bevorderen;

    • e.

      het toezien op een zorgvuldige, op consensus gerichte, partijpolitiek overstijgende

      besluitvorming;

    • f.

      het vertegenwoordigen van de controlecommissie in vergaderingen met Provinciale Staten,

      Gedeputeerde Staten en commissies uit Provinciale Staten en bij contacten met derden.

Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap 

  • 1 Het lidmaatschap van de controlecommissie eindigt indien:

    • a.

      Provinciale Staten besluit tot opheffing van de controlecommissie;

    • b.

      een lid ophoudt lid te zijn van Provinciale Staten;

    • c.

      de controlecommissie besluit een lid van zijn commissie te horen;

    • d.

      een lid ontslag neemt;

    • e.

      een lid wordt ontslagen.

  • 2 Een lid van de controlecommissie kan op elk moment ontslag nemen. Hiervan brengt hij de

    Commissaris der Koningin, het Presidium en de voorzitter van de controlecommissie zo spoedigmogelijk schriftelijk op de hoogte.

  • 3 De Commissaris der Koningin kan een lid ontslaan, wanneer deze naar het oordeel van de

    commissie niet langer geschikt is of in staat is zijn lidmaatschap te vervullen. De Commissaris neemt

    niet eerder een besluit dan nadat hij het Presidium heeft gehoord en Provinciale Staten heeft

    geïnformeerd.

  • 4 In openstaande vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 5 Lid 4.1 tot en met lid 4.4 zijn van overeenkomstige toepassing op de plaatsvervangende leden.

Artikel 5 Bevoegdheden van de controlecommissie 

  • 1 De controlecommissie fungeert als rekeningcommissie voor Provinciale Staten.

  • 2 Zij behandelt en onderzoekt de door Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten aangeboden

    jaarrekening met bijbehorende bijlagen in de zin van comptabele juistheid en rechtmatigheid van

    financieel beheer.

  • 3 De controlecommissie heeft tevens tot taak de jaarrekening te onderzoeken ten behoeve van een

    beoordeling van de doelmatigheid van het door of namens Gedeputeerde Staten gevoerde financieel

    beheer en beleid.

  • 4 Het onderzoek naar de provinciale jaarrekening resulteert in een advies van de controlecommissie op

    basis van de bevindingen van de accountant en op basis van de leden 1 tot en met 3 van dit artikel,

    dat rechtstreeks naar Provinciale Staten wordt gezonden.

  • 5 De controlecommissie fungeert als gesprekspartner van de accountant in het kader van de door

    laatstgenoemde uit te voeren accountantscontrole.

    De controlecommissie adviseert aan Provinciale Staten inzake het jaarlijkse onderzoeksplan en

    onderzoeksprogramma van Gedeputeerde Staten inzake onderzoeken naar doelmatigheid en

    doeltreffendheid.

  • 6 De controlecommissie verricht in opdracht van Provinciale Staten dan wel eigener beweging

    (voor)onderzoek, stelt een partijpolitieke overstijgende onderzoeksopdracht met onderzoeksvragen

    op, voert het (voor)onderzoek formeel namens Provinciale Staten uit en bewaakt de voortgang van

    de (voor)onderzoeken.

    De controlecommissie geeft, passend binnen de kaders van de begroting van Provinciale Staten of

    op basis van een (krediet)besluit van Provinciale Staten, eventueel opdracht(en) om het feitelijke

    (voor)onderzoekswerk uit te voeren en/of te coördineren, waarover de opdrachtnemer rapporteert

    aan de controlecommissie. De controlecommissie is verantwoordelijk voor het (voor)onderzoek en

    rapporteert hierover (eventueel inclusief aanbevelingen en conclusies) middels een partijpolitiek

    overstijgend advies rechtstreeks aan Provinciale Staten.

  • 7 De controlecommissie adviseert rechtstreeks aan Provinciale Staten omtrent het houden van een

    onderzoek. Dit advies heeft betrekking op:

    • a.

      het door Provinciale Staten instellen van een enquête of een ander onderzoek als

      bedoeld in de verordening op het onderzoeksrecht van Provinciale Staten alsmede het

      eventueel instellen van een enquêtecommissie of andere commissie;

    • b.

      het door Provinciale Staten – via de programmaraad - voordragen van een onderzoek

      aan de Zuidelijke Rekenkamer Noord-Brabant en Limburg;

  • 8 Het advies bedoeld in het zevende lid omvat tevens:

    • a.

      een omschrijving van de concrete onderzoeksopdracht inclusief onderzoeksvragen;

    • b.

      het aantal leden van de eventueel nieuw in te stellen enquêtecommissie of andere

    • commissie;

    • c.

      een invulling van de ambtelijke ondersteuning;

    • d.

      budgettaire randvoorwaarden waaronder een budget voor interne en/of externe

      ondersteuning.

      Provinciale Staten beslissen zo mogelijk in de eerstvolgende vergadering over het instellen van een

      onderzoek, een commissie of over het voordragen van een onderzoek aan de Zuidelijke

      Rekenkamer Noord-Brabant en Limburg

  • 9 De controlecommissie is conform art. 3 van de regeling grote projecten belast met de uitvoering van

    de regeling grote projecten.

Artikel 6 Ambtelijke bijstand 

  • 1 De griffier der Staten wijst ter ondersteuning van de commissie een commissiegriffier aan.

  • 2 De griffier der Staten wijst ter ondersteuning van de onderzoeksfunctie van de controlecommissie een

    onderzoekscoördinator aan die de commissie adviseert over de te formuleren onderzoeksvragen,

    inhoudelijk en financieel de inzet van derden die het betreffende onderzoek uitvoeren organiseert en

    de voortgang van de onderzoeken bewaakt. Dit alles binnen de kaders die hem worden gegeven

    door de controlecommissie. De adviezen van de onderzoekscoördinator zijn ter ondersteuning van de

    commissie; de commissie blijft zelf verantwoordelijk voor de invulling van haar onderzoekstaken. De

    controlecommissie legt verantwoording over de invulling van haar onderzoekstaken af aan

    Provinciale Staten.

  • 3 De griffier der Staten draagt zorg voor overige noodzakelijke ondersteuning van de commissie.

  • 4 De commissiegriffier is geen lid van de commissie.

  • 5 De commissiegriffier is bij iedere zitting aanwezig.

  • 6 Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt zijn plaats ingenomen door een daartoe door de griffier der

    Staten aangewezen vervanger.

  • 7 De onderzoekscoördinator is geen lid van de commissie.

  • 8 De onderzoekscoördinator is alleen aanwezig bij agendapunten die betrekking hebben op de

    onderzoeksfunctie van de commissie.

  • 9 Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt zijn plaats ingenomen door een daartoe door de griffier der

Artikel 7 Vergaderingen en besluitvorming 

  • 1 De controlecommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter het nodig acht of als ten minste twee

    leden hem dit met opgave van redenen verzoeken.

  • 2 De voorzitter bepaalt de dag, plaats en uur van de vergadering en draagt zorg voor de tijdige, indien

    nodig schriftelijke, oproeping van de leden.

  • 3 Voor de eerste maal van de zittingsperiode geschiedt de oproeping ter vergadering door de

    commissiegriffier.

  • 4 De commissie kan alleen besluiten nemen indien tenminste vijf van haar leden aanwezig zijn.

  • 5 De commissie besluit bij gewone meerderheid van stemmen. Hierbij geldt dat elk lid één stem kan

    uitbrengen.

  • 6 Op de commissie is het Reglement van Orde voor de Statencommissies Provincie Limburg 2010 van

    toepassing, met uitzondering van artikel 3, tweede lid, de laatste volzin van artikel 10, tweede lid en

    artikel 21, tweede tot en met achtste lid. Bij strijdigheid van het Reglement van Orde voor de

    Statencommissies Provincie Limburg 2010 met de bepalingen in deze verordening prevaleren de

    bepalingen in deze verordening.

Artikel 8 Geheimhouding 

  • 1 De controlecommissie kan in een besloten vergadering geheimhouding opleggen omtrent het in die

    vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de

    commissie worden overgelegd. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. Het bepaalde in

    artikel 91, eerste lid Provinciewet is van toepassing. Dit geldt in elk geval bij (de voorbereiding van)

    onderzoeken.

  • 2 De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het

    behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de controlecommissie haar opheft.

    Indien de stukken op verzoek ter inzage worden aangeboden aan de leden van Provinciale Staten

    zijn deze tot geheimhouding verplicht tot het moment waarop deze door de controlecommissie wordt

    ingetrokken.

  • 3 Voor zover de in het eerste lid bedoelde bescheiden deel uitmaken van de eindrapportage van de

    controlecommissie, worden deze onder oplegging van geheimhouding aan Provinciale Staten, aan

    leden van Provinciale Staten of aan Gedeputeerde Staten overgelegd, met inachtneming van het

    bepaalde in de artikelen 25 en 55 van de Provinciewet.

Artikel 9 Toehoorders en de pers 

  • 1 De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde

    plaatsen openbare zittingen bijwonen.

  • 2 Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is

    verboden.

  • 3 De voorzitter is bevoegd toehoorders, die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te

    doen vertrekken.

Artikel 10 Geluid en beeldregistraties 

Degenen die tijdens de zitting geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen 

Artikel 11 Inwerkingtreding 

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

Artikel 12 Intrekking en overgangsbepaling 

De “Verordening op de controlecommissie en de commissie van voorbereiding van Provinciale Staten 2010” vastgesteld bij besluit van Provinciale Staten d.d. 26 maart 2010 (Prov. Blad 2010, nr. 15) vervalt bij de inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 13 Citeertitel 

Deze verordening wordt aangehaald als de “Verordening op de controlecommissie van Provinciale Staten 2011” .  

Ondertekening

Provinciale Staten voornoemd,  

 

W.P.G.M. Scheepens, plv. voorzitter  

Mw. Drs. J.J. Braam, griffier  

 

Uitgegeven,  

De griffier,  

Maastricht, 1 maart 2011