Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Verordening ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning Provincie Limburg 2012 |
Citeertitel | Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Provincie Limburg 2012 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
geen
Algemene wet bestuursrecht; Provinciewet, art. 33, art. 105, art. 143, art. 145
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-11-2012 | 26-03-2015 | vervallen van rechstwege | 12-10-2012 Provinciaal Blad, 2012, 88 | Onbekend | |
30-11-2010 | 02-11-2012 | Nieuwe regeling | 29-11-2010 Provinciaal Blad, 2010, 13 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 2 Verzoek om ambtelijke bijstand
Openbare informatie wordt altijd verstrekt. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de algemeen directeur daarvan in kennis. De algemeen directeur beslist of andere informatie wordt verstrekt. Indien het informatie betreft, waarop vertrouwelijkheid rust bevordert de algemeen directeur dat het college van Gedeputeerde Staten alle relevante informatie ter inzage geeft.
Een Statenlid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand. Een fractiemedewerker kan zich namens een Statenlid tot de griffier wenden met een verzoek om bijstand. De griffier behandelt het verzoek als ware het afkomstig van een Statenlid tenzij het verzoek betrekking heeft op dossiers waarvan de griffier weet of vermoedt dat het een dossier betreft, waar op grond van de artikelen 10 en 11 van de Wet Openbaarheid van Bestuur beperkingen op liggen. In dat geval wendt de griffier zich tot het Statenlid namens wie de informatie gevraagd wordt.
De bijstand wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend verzoekt de griffier de algemeen directeur, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning
De fracties als bedoeld in artikel 8 van het Reglement van orde voor Provinciale Staten 2012, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. Hiertoe behoren ook de kosten van administratieve en secretariële werkzaamheden. Voor dat soort werkzaamheden kan een fractie geen beroep op de griffie doen.
De bijdrage wordt vermeerderd met 17% van de onkostenvergoeding als bedoeld in artikel 3 van de verordening rechtspositie voor gedeputeerden, Staten- en commissieleden voor alle Statenleden uit die fractie die geopteerd hebben voor de optie vermeld in lid 3 van artikel 3 van de verordening rechtspositie gedeputeerden, Staten- en commissieleden.
De bijdrage wordt niet besteed ter bekostiging van:
uitgaven welke dienen te worden bestreden uit de vergoedingen die Statenleden ontvangen ingevolge het Rechtspositiebesluit Staten- en commissieleden of kosten, die op basis van de verordening regelende geldelijke en andere rechtspositionele voorzieningen gedeputeerden, Staten- en commissieleden declarabel zijn.
In een jaar waarin verkiezingen voor Provinciale Staten plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen Staten plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Artikel 10 Afrekening en verslag
Elke fractie legt, binnen vier maanden na het einde van een kalenderjaar, aan het Presidium verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning door middel van een afrekening en een verslag. De fracties geven de controller inzage in de contracten, afgesloten met de fractiemedewerkers. Indien een fractie niet binnen vier maanden na het einde van een kalenderjaar aan het Presidium verantwoording aflegt over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning door middel van een afrekening en een verslag, dan kan het Presidium aan de betreffende fractie een boete opleggen ter hoogte van 10% van de fractiebijdrage als bedoeld in artikel 7 van deze verordening. Controle van het verslag alsmede het verslag en verantwoording als bedoeld in de artikel 13 van deze verordening vindt, in opdracht van het Presidium, plaats door een controller van de Unit Control. De fracties verlenen de controller inzage in de originele betalingsbescheiden. Indien de bevindingen van de controller daartoe aanleiding geven, geeft het Presidium een aanvullende controleopdracht aan de accountant belast met de controle van de jaarrekening. De kosten van een aanvullende controleopdracht komen voor rekening van de Provincie. De Controller rapporteert zijn bevindingen m.b.t. de controle van de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning aan het Presidium.
De fractie verschaft het Presidium dan wel de griffier te allen tijde inzage in de administratie en de daarbij behorende stukken. De fractie heeft ten behoeve van de te ontvangen bijdrage van de provincie en de uitgaven welke ten laste van deze bijdrage worden gedaan een aparte bankrekening. Deze bankrekening mag niet gebruikt worden voor andere inkomsten of uitgaven.
Elke Statenfractie als bedoeld in artikel 8 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van Provinciale Staten 2012, heeft eenmalig gedurende een Statenperiode van vier jaar recht op een bijdrage uit de provinciale kas van maximaal € 1.600,00 netto per fractielid, zulks ter bestrijding van de kosten van de aanschaf van computerapparatuur, daarin de software begrepen. Artikel 7, tweede lid, laatste volzin van deze verordening inzake indexering, is hierop van overeenkomstige toepassing.