Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening inzake de behandeling van bezwaarschriften
CiteertitelVerordening behandeling bezwaarschriften Purmerend 2002
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpCommissies

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Is tevens besloten door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-201207-09-2019Hoofdstuk 3

25-09-2012

Gemeenteblad 2012, 38

643275
22-12-200807-09-2019art. 1 en Hoofdstuk 3

02-12-2008

Gemeenteblad 2008, 38

503379

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Purmerend; ieder voor zoveel het zijn/hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

 

besluiten

vast te stellen de volgende Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

HOOFDSTUK 1 Begripsbepalingen en reikwijdte verordening

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      adviescommissie: commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet en in artikel 2, genaamd "Adviescommissie voor raadsbezwaarschriften";

    • b.

      adviescommissie voor bezwaarschriften: commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 7:13 van de wet en in artikel 18;

    • c.

      voorzitter:de voorzitter van de adviescommissie voor bezwaarschriften;

    • d.

      verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

    • e.

      college: het college van burgemeester en wethouders;

    • f.

      secretaris: een medewerker van het team Juridische en Veiligheidszaken, die de adviescommissie voor bezwaarschriften ondersteunt bij de uitoefening van haar taken en/of de interne bezwaarprocedure regisseert;

    • g.

      wet: Algemene wet bestuursrecht

  • 2

    Deze verordening is niet van toepassing op in artikel 26 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen genoemde besluiten.

HOOFDSTUK 2 Behandeling van bezwaarschriften waarop de raad dient te besluiten

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling

Er is een adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de wet ter voorbereiding van het besluit op gemaakte bezwaren waarop de raad dient te besluiten.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De adviescommissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden die door de raad worden benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 2.

    De raad benoemt tevens een plaatsvervangende voorzitter en een tweetal plaatsvervangende leden. Op hen zijn de bepalingen in deze verordening zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    De leden maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Purmerend.

  • 4.

    De leden hebben een HBO werk- en denkniveau en beschikken over adequate juridische en/of bestuurlijke deskundigheid.

Artikel 3a Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de adviescommissie worden benoemd voor onbepaalde tijd.

  • 2.

    De leden van de adviescommissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3.

    De raad ontslaat een lid wanneer:

    • a.

      het lid een ambt of functie aanvaardt dat/die op grond van artikel 3, derde lid onverenigbaar is met het lidmaatschap van de adviescommissie;

    • b.

      het lid naar het oordeel van de raad door zijn gedragingen in dan wel tijdens werkzaamheden ten behoeve van de adviescommissie ernstig nadeel toebrengt aan het aanzien of functioneren van de adviescommissie of een gemeentelijk bestuursorgaan;

    • c.

      de adviescommissie wordt opgeheven.

  • 4.

    In het geval, bedoeld in het derde lid, onder b is de raad bevoegd het betreffende lid te schorsen hangende het onderzoek naar de gedragingen. De schorsing duurt maximaal negen weken.

  • 5.

    Een aftredend lid, bedoeld in het tweede lid, blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 4 Commissiegriffier

  • 1.

    De adviescommissie wordt bij de vervulling van haar werkzaamheden bijgestaan door een commissiegriffier, zijnde het hoofd van de afdeling Algemene en Juridische Zaken.

  • 2.

    Als plaatsvervanger van de commissiegriffier fungeert het waarnemend hoofd van de afdeling Algemene en Juridische Zaken.

  • 3.

    De commissiegriffier is belast met de verslaglegging als bedoeld in artikel 14, alsmede met het redigeren van het advies als bedoeld in artikel 16.

Artikel 5 Vergaderwijze

Met inachtneming van hetgeen in de Gemeentewet, de wet en deze verordening is geregeld met betrekking tot de werkwijze en de wijze van vergaderen, is de adviescommissie bevoegd haar werkwijze en wijze van vergaderen zelf te bepalen.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt door tussenkomst van de commissiegriffier zo spoedig mogelijk in handen van de adviescommissie gesteld.

  • 3.

    Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de wet wordt vermeld dat een adviescommissie over het bezwaar zal adviseren.

Artikel 7 Overdracht bevoegdheden

  • 1.

    De bevoegdheden ingevolge de artikelen:

    • a.

      2:1, tweede lid van de wet;

    • b.

      6:6 van de wet, voor wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld;

    • c.

      6:17 van de wet, voorzover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de adviescommissie; en

    • d.

      7:6, tweede en vierde lid van de wet, worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de adviescommissie.

  • 2.

    De adviescommissie kan de voorzitter mandateren om de in het eerste lid genoemde bevoegdheden uit te oefenen.

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1.

    De adviescommissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De adviescommissie is bevoegd ambtenaren, leden van het college of andere personen uit te nodigen in de vergadering van de adviescommissie te verschijnen, teneinde de in de vergadering te behandelen onderwerpen nader toe te lichten of ten aanzien daarvan nadere informatie te verstrekken.

  • 3.

    De adviescommissie kan de voorzitter mandateren om de in het eerste en tweede lid genoemde bevoegdheden uit te oefenen.

Artikel 9 Beleggen vergadering, inclusief hoorzitting

  • 1.

    De adviescommissie bepaalt plaats en tijdstip van de vergadering van de adviescommissie, inclusief van dat deel van de vergadering waarin de belanghebbenden en de raad in de gelegenheid worden gesteld zich door de adviescommissie te doen horen.

  • 2.

    De adviescommissie kan de voorzitter mandateren om de in het eerste lid genoemde bevoegdheid uit te oefenen.

Artikel 10 Uitnodiging vergadering, inclusief hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter roept de leden ten minste twee weken voor de vergadering schriftelijk op. De oproep gaat zo enigszins mogelijk vergezeld van alle op de zaak betrekking hebbende stukken, doch vermeldt in ieder geval de zaken waarvoor de vergadering is belegd.

  • 2.

    De voorzitter geeft de belanghebbenden en de raad er ten minste twee weken voor de vergadering kennis van dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen.

  • 3.

    Binnen drie dagen na verzending van de in het tweede lid bedoelde kennisgeving kunnen de belanghebbenden en de raad onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4.

    Van de beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het derde lid wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval een week voor het tijdstip van de hoorzitting aan de belanghebbenden kennis gegeven.

  • 5.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als bedoeld in dit artikel.

Artikel 11 Quorum

De adviescommissie mag niet beraadslagen of beslissen als niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig is.

Artikel 12 Niet deelneming aan de behandeling

De leden van de adviescommissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij een persoonlijk belang in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid vergadering, inclusief hoorzitting

  • 1.

    De vergadering van de adviescommissie is in principe openbaar, maar kan geheel of gedeeltelijk besloten zijn, zulks ter beoordeling van de voorzitter of wanneer de meerderheid van de aanwezige leden daarom verzoekt.

  • 2.

    Indien tijdens een besloten vergadering de meerderheid der commissieleden zulks verzoekt, wordt overgegaan tot een openbare vergadering, met dien verstande, dat daartoe niet kan worden overgegaan alvorens de voorzitter de beweegredenen die aanleiding hebben gegeven tot het houden van de besloten vergadering, heeft uiteengezet.

  • 3.

    De voorzitter zorgt, dat van openbare commissievergaderingen plaats en tijdstip van de vergadering ter openbare kennis worden gebracht, met vermelding van de zaken waarvoor de vergadering is belegd.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag van het horen als bedoeld in artikel 7:7 van de wet en van het overige gedeelte van de vergadering vermeldt de namen van de aanwezigen met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter vergadering is voorgevallen.

  • 3.

    Indien de vergadering geheel of gedeeltelijk besloten was of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de vergadering overgelegde bescheiden.

  • 5.

    Het verslag wordt na vaststelling ondertekend door de voorzitter en commissiegriffier.

  • 6.

    Vaststelling van het verslag vindt plaats voordat op het ingediende bezwaarschrift wordt besloten.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de vergadering, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de adviescommissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de adviescommissie, de belanghebbenden en de raad toegezonden.

  • 3.

    De leden van de adviescommissie, de belanghebbenden en de raad kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie verzoeken tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. Bij de toezending als bedoeld in het tweede lid wordt hierop gewezen.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen van deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    De adviescommissie kan de voorzitter mandateren om de in het eerste en tweede lid

Artikel 16 Advies

  • 1.

    De adviescommissie beraadslaagt en beslist over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De adviescommissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor het te nemen besluit op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 17 Uitbrengen advies

  • 1.

    Het advies wordt, onder meezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de adviescommissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan de raad.

  • 2.

    De adviescommissie zendt een afschrift van het advies aan de belanghebbenden.

  • 3.

    Indien naar het oordeel van de adviescommissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de adviescommissie en het nemen van een besluit, verzoekt zij de raad tijdig een verdagingsbesluit te nemen.

  • 4.

    Van het nemen van een verdagingsbesluit ontvangen de adviescommissie en de belanghebbenden bericht.

  • 5.

    De adviescommissie kan de voorzitter mandateren om de in het eerste, tweede en derde lid genoemde bevoegdheden uit te oefenen.

HOOFDSTUK 3 Behandeling van bezwaarschriften waarop het college of de burgemeester dient te besluiten

AFDELING 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 17a Informele aanpak

  • 1.

    De informele aanpak is uitgangspunt bij de behandeling van bezwaarschriften.

  • 2.

    De vormgeving van de informele aanpak is afhankelijk van het ingediende bezwaarschrift.

  • 3.

    De informele aanpak kan starten met het direct na binnenkomst van een bezwaarschrift contact opnemen met de indiener van het bezwaarschrift en de afdeling waarvan het primaire besluit afkomstig is.

  • 4.

    Indien toegepast, vermeldt de secretaris de wijze waarop de informele aanpak is vormgegeven in de beslissing op bezwaar dan wel in een apart document indien de informele aanpak heeft geleid tot intrekking van het bezwaarschrift.

Artikel 18 Wijzen van bezwaarbehandeling

  • 1.

    Onverminderd het gestelde in artikel 17a, worden beslissingen op bezwaar tegen besluiten van het college en de burgemeester voorbereid via de adviescommissie voor bezwaarschriften of via de interne procedure, zoals genoemd in afdeling 3.

  • 2.

    De secretaris bepaalt of een beslissing op bezwaar wordt voorbereid via de adviescommissie voor bezwaarschriften of via de interne procedure

Artikel 19 Toepassing artikel 7:3 van de wet

De secretaris beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

AFDELING 2 ADVIESCOMMISSIE VOOR BEZWAARSCHRIFTEN

PARAGRAAF 1 SAMENSTELLING, ZITTINGSDUUR EN ONDERSTEUNING

Artikel 20 Samenstelling

  • 1.

    De adviescommissie voor bezwaarschriften bestaat uit een voorzitter en twee andere leden.

  • 2.
    • a.

      De voorzitter is een aan een Nederlandse universiteit afgestudeerde jurist.

    • b.

      De voorzitter wordt per voor te bereiden beslissing op bezwaar aangewezen door de manager van het team Juridische en Veiligheidszaken uit de groep benoemde voorzitters.

  • 3.
    • a.

      De twee andere leden hebben minimaal een HBO werk- en denkniveau en beschikken over adequate juridische en/of bestuurlijke deskundigheid.

    • b.

      De onder a bedoelde leden worden per voor te bereiden beslissing op bezwaar aangewezen door de manager van het team Juridische en Veiligheidszaken uit de groep benoemde voorzitters dan wel uit de groep benoemde andere leden.

  • 4.

    De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Purmerend.

Artikel 21 Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften worden door het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 2.
    • a.

      De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften worden voor vier jaar benoemd.

    • b

      Zij kunnen éénmalig opnieuw worden benoemd voor maximaal vier jaar.

  • 3.

    De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 4.

    Een lid verliest van rechtswege zijn lidmaatschap wanneer:

    • a.

      het een ambt of functie aanvaardt dat/die op grond van artikel 20, vierde lid onverenigbaar is met het lidmaatschap van de adviescommissie voor  bezwaarschriften; of

    • b.

      de adviescommissie wordt opgeheven.

  • 5.

    Het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, ontslaan een lid wanneer het lid naar het oordeel van het college of de burgemeester door zijn gedragingen in dan wel tijdens werkzaamheden ten behoeve van de adviescommissie voor bezwaarschriften ernstig nadeel toebrengt aan het aanzien of functioneren van de adviescommissie of een gemeentelijk bestuursorgaan.

  • 6.

    In het geval, bedoeld in het vijfde lid, zijn het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, bevoegd het betreffende lid te schorsen hangende het onderzoek naar de gedragingen. De schorsing duurt maximaal negen weken.

Artikel 22 Secretaris

De secretaris is belast met het redigeren van het advies als bedoeld in artikel 33.

PARAGRAAF 2 VOORBEREIDING BESLISSING OP BEZWAREN

Artikel 23 Ingediend bezwaarschrift

Op het schriftelijk ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

Artikel 24 Opdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen:

  • a.

    2:1, tweede lid, van de wet;

  • b.

    6:6 van de wet, wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de  wet, kan worden hersteld;

  • c.

    6:17 van de wet, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de adviescommissie voor bezwaarschriften;

  • d.

    7:4, tweede lid, van de wet; en

  • e.

    7:6, vierde lid, van de wet,

    worden voor de toepassing van deze verordening opgedragen aan de secretaris.

Artikel 25 Vooronderzoek en plaatsopneming

  • 1.
    • a.

      De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

    • b.

      Indien de voorzitter het nodig oordeelt gaat hij over tot plaatsopneming.

    • c.

      Aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan wordt mededeling gedaan van plaats, dag en uur van de plaatsopneming.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de adviescommissie voor bezwaarschriften personen uitnodigen om in de vergadering van de adviescommissie te verschijnen, teneinde de in de vergadering te behandelen bezwaren nader toe te lichten of ten aanzien daarvan nader advies te verstrekken.

Artikel 26 Beleggen vergadering, inclusief hoorzitting

De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de vergadering van de adviescommissie voor bezwaarschriften, inclusief van dat deel van de vergadering waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de adviescommissie te laten horen.

Artikel 27 Uitnodigen vergadering, inclusief hoorzitting

  • 1.

    De secretaris roept de leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften ten minste tien dagen voor de vergadering schriftelijk op. De oproep gaat zo mogelijk vergezeld van alle op de te behandelen bezwaren betrekking hebbende stukken, maar vermeldt in ieder geval de bezwaren waarvoor de vergadering is belegd.

  • 2.

    De secretaris nodigt de belanghebbenden, het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 3.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging, kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de secretaris verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4.

    De beslissing van de secretaris op het in het derde lid genoemde verzoek wordt uiterlijk vijf dagen voor het tijdstip van de hoorzitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 5.

    De secretaris is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de in het eerste, derde en vierde lid genoemde termijnen.

Artikel 28 Quorum

  • 1.

    Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat in ieder geval de voorzitter en één ander lid van de adviescommissie voor bezwaarschriften aanwezig zijn.

  • 2.

    De adviescommissie voor bezwaarschriften mag niet beraadslagen of beslissen over een uit te brengen advies als niet alle leden van de adviescommissie aanwezig zijn.

Artikel 29 Niet deelneming aan de behandeling

De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij een persoonlijk belang in het geding kan zijn.

Artikel 30 Openbaarheid hoorzitting en toegankelijkheid toehoorders

  • 1.

    De hoorzittingen, gehouden door de adviescommissie voor bezwaarschriften, zijn besloten.

  • 2.

    De adviescommissie voor bezwaarschriften kan na een daartoe strekkend verzoek van een lid van de adviescommissie, een belanghebbende of het verwerend orgaan beslissen dat de deuren kunnen worden geopend.

  • 3.

    Onverminderd het gestelde in de artikelen 2:1 en 7:8 van de wet, kan de voorzitter een maximum stellen aan het aantal toehoorders dat tot een hoorzitting wordt toegelaten.

  • 4.

    In dit artikel wordt onder toehoorders verstaan: personen die een belanghebbende bijstaan, niet zijnde gemachtigden, en belangstellenden.

Artikel 31 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte vermelding in van wat over en weer tijdens de hoorzitting is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Wanneer de hoorzitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren heeft plaatsgevonden, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt door de secretaris ondertekend.

Artikel 32 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de hoorzitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van een ander lid van de adviescommissie voor bezwaarschriften dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften, de belanghebbenden en het verwerend orgaan toegezonden.

  • 3.

    De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften, de belanghebbenden en het verwerend orgaan kunnen binnen vijf dagen na verzending van de nadere informatie aan de secretaris een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. Bij de toezending als bedoeld in het tweede lid wordt hierop gewezen.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 33 Raadkamer en advies

  • 1.

    Na afloop van de hoorzitting beraadslaagt en beslist de adviescommissie voor bezwaarschriften, in aanwezigheid van de secretaris, in beslotenheid over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De adviescommissie voor bezwaarschriften beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en bevat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaar.

  • 4.
    • a.

      Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

    • b.

      Voor de ondertekening door de voorzitter kan gebruik worden gemaakt van een handtekeningstempel.

Artikel 34 Uitbrengen advies

  • 1.

    Het advies wordt, onder meezending van het verslag als bedoeld in artikel 31 en eventueel door de adviescommissie voor bezwaarschriften ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het verwerend orgaan.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de secretaris de termijn van twaalf weken als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van het advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

AFDELING 3 INTERNE BEZWAARPROCEDURE

Artikel 35 Secretariaat

Vervallen.

Artikel 36 Behandelwijze bezwaarschriften

Met inachtneming van hetgeen in de wet en in deze verordening is geregeld, is de secretaris bevoegd zijn werkwijze zelf te bepalen.

Artikel 37 Opdracht bevoegdheden

Voor zover van toepassing, worden de bevoegdheden ingevolge de artikelen:

  • a.

    2:1, tweede lid, van de wet;

  • b.

    6:6 van de wet, wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld;

  • c.

    6:17 van de wet, voor zover het betreft de verzending van stukken lopende de voorbereiding van de beslissing op bezwaar;

  • d.

    7:4, tweede lid, van de wet,

    voor de toepassing van deze verordening opgedragen aan de secretaris.

Artikel 38 Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzittingen, gehouden in het kader van de voorbereiding van de beslissing op bezwaren via de interne bezwaarprocedure, zijn besloten.

  • 2.

    De secretaris kan na een daartoe strekkend verzoek van een belanghebbende beslissen dat de deuren kunnen worden geopend.

Artikel 39 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte vermelding in van wat over en weer tijdens de hoorzitting is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Wanneer de hoorzitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren heeft plaatsgevonden, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt door de secretaris ondertekend.

Artikel 40 Telefonisch horen

Telefonisch horen in het kader van de voorbereiding van een beslissing op bezwaar via de interne bezwaarprocedure, kan alleen plaatsvinden indien:

  • a.

    er geen derden-belanghebbenden bij de beslissing op bezwaar zijn;

  • b.

    vaststaat dat de belanghebbende geen bezwaar heeft tegen telefonisch horen;

  • c.

    voorafgaand aan het telefonisch horen hiertoe een separate afspraak wordt gemaakt;

  • d.

    na afloop van het telefonisch horen door de secretaris een verslag van het horen wordt gemaakt en ondertekend.

HOOFDSTUK 4 Slotbepalingen

Artikel 41 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de derde dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2.

    Op het in het eerste lid bedoelde tijdstip wordt ingetrokken de Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften Purmerend 1994.

Artikel 42 Kosten

De kosten van de vergaderingen en de verdere uitgaven van de commissies als bedoeld in de artikelen 2 en 18 komen ten laste van de exploitatie van de gemeente.

Artikel 43 Onvoorziene omstandigheden

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist het college.

Artikel 44 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften Purmerend 2002.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 mei 2002

de secretaris, A. Leijnse

de voorzitter, Th. van Dam

Burgemeester en wethouders van Purmerend,

de secretaris, A. Leijnse

de burgemeester, Th. van Dam

De burgemeester van Purmerend, Th. van Dam

Inhoudsopgave

HOOFDSTUK 1 Begripsbepalingen en reikwijdte verordening

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

HOOFDSTUK 2 Behandeling van bezwaarschriften waarop de raad dient te besluiten

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling

Artikel 3 Samenstelling

Artikel 3a Zittingsduur

Artikel 4 Commissiegriffier

Artikel 5 Vergaderwijze

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

Artikel 7 Overdracht bevoegdheden

Artikel 8 Vooronderzoek

Artikel 9 Beleggen vergadering, inclusief hoorzitting

Artikel 10 Uitnodiging vergadering, inclusief hoorzitting

Artikel 11 Quorum

Artikel 12 Niet deelneming aan de behandeling

Artikel 13 Openbaarheid vergadering, inclusief hoorzitting

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

Artikel 15 Nader onderzoek

Artikel 16 Advies

Artikel 17 Uitbrengen advies

HOOFDSTUK 3 Behandeling van bezwaarschriften waarop het college of de burgemeester dient te besluiten

AFDELING 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 17a Informele aanpak

Artikel 18 Wijzen van bezwaarbehandeling

Artikel 19 Toepassing artikel 7:3 van de wet

AFDELING 2 ADVIESCOMMISSIE VOOR BEZWAARSCHRIFTEN

PARAGRAAF 1 SAMENSTELLING, ZITTINGSDUUR EN ONDERSTEUNING

Artikel 20 Samenstelling

Artikel 21 Zittingsduur

Artikel 22 Secretaris

PARAGRAAF 2 VOORBEREIDING BESLISSING OP BEZWAREN

Artikel 23 Ingediend bezwaarschrift

Artikel 24 Opdracht bevoegdheden

Artikel 25 Vooronderzoek en plaatsopneming

Artikel 26 Beleggen vergadering, inclusief hoorzitting

Artikel 27 Uitnodigen vergadering, inclusief hoorzitting

Artikel 28 Quorum

Artikel 29 Niet deelneming aan de behandeling

Artikel 30 Openbaarheid hoorzitting en toegankelijkheid toehoorders

Artikel 31 Schriftelijke verslaglegging

Artikel 32 Nader onderzoek

Artikel 33 Raadkamer en advies

Artikel 34 Uitbrengen advies

AFDELING 3 INTERNE BEZWAARPROCEDURE

Artikel 35 Secretariaat

Artikel 36 Behandelwijze bezwaarschriften

Artikel 37 Opdracht bevoegdheden

Artikel 38 Openbaarheid hoorzitting

Artikel 39 Schriftelijke verslaglegging

Artikel 40 Telefonisch horen

HOOFDSTUK 4 Slotbepalingen

Artikel 41 Inwerkingtreding

Artikel 42 Kosten

Artikel 43 Onvoorziene omstandigheden

Artikel 44 Citeertitel