Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Verordening adviescommissie Algemene Bestuurlijke Zaken 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening adviescommissie Algemene Bestuurlijke Zaken 2006
CiteertitelVerordening op de raadscommissie Algemene Bestuurlijke Zaken 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Per 17 maart 2006 vervalt 'Verordening vaste commissies gemeente Buren' van 1 februari 2004.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Geen.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-03-200601-01-2014Nieuwe regeling

16-03-2006

Onbekend

D2757

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviescommissie Algemene Bestuurlijke Zaken 2006

De Gemeenteraad van Buren.Gelezen het voorstel van het presidium van 27 februari 2006; gelet op artikel 82 van de Gemeentewet.

Besluit:Vast te stellen de Verordening adviescommissie Algemene Bestuurlijke Zaken 2006.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1

    Lid: lid van een raadscommissie.

  • 2

    Voorzitter: voorzitter van de gemeenteraad of de vice-voorzitter.

  • 3

    Presidium: raadspresidium.

  • 4

    Griffier: griffier van de raad of diens vervanger.

  • 5

    Vergadering: vergadering van de raadscommissie.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling raadscommissie

  • 1

    De raad stelt de raadscommissie Algemene Bestuurlijke Zaken in.

  • 2

    De raadscommissie Algemene Bestuurlijke Zaken adviseert onder andere over de volgende onderwerpen: personeel en organisatie, representatie, externe betrekkingen, algemeen bestuurlijke zaken, financiën, planning en control en automatisering.

Artikel 3 Taken

De raadscommissie Algemene Bestuurlijke Zaken heeft de volgende taken:

  • a.

    het uitbrengen van advies aan de raad over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2 tweede lid genoemde onderwerpen;

  • b.

    het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging. Hiervoor geldt het vereiste van een tweederde meerderheid van de in de vergadering aanwezige leden.

  • c.

    het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de in artikel 2 tweede lid genoemde onderwerpen.

Artikel 4 Samenstelling

De raadscommissie Algemene Bestuurlijke Zaken bestaat uit de voorzitter van de gemeenteraad, de voorzitters van de fracties in de gemeenteraad en de griffier.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1

    De voorzitter is geen lid van de raadscommissie.

  • 2

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

  • 3

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt deze vervangen door de vice-voorzitter van de gemeenteraad.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1

    De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en de vice-voorzitter eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2

    Bij langdurige afwezigheid van een fractievoorzitter kan tijdelijk - op voorstel van de desbetreffende fractie - een vervanger worden aangewezen.

Artikel 7 Griffier

  • 1

    Ter ondersteuning van de raadscommissie Algemene Bestuurlijke Zaken fungeert de griffier als secretaris.

  • 2

    De griffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3

    Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door zijn plaatsvervanger.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en directie en ambtenaren

Artikel 8 Burgemeester en wethouders

  • 1

    Het presidium kan één of meer wethouders of ambtenaren uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2

    Indien een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan het presidium.

  • 3

    Het presidium neemt zo spoedig mogelijk een voorlopige beslissing op het verzoek.

  • 4

    De raadscommissie kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat één of meer wethouders niet in de vergadering aanwezig mogen zijn of aan de beraadslagingen mogen deelnemen.

Artikel 9 Gemeentesecretaris

De raadscommissie kan het college verzoeken de gemeentesecretaris of diens vervanger aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 10 Vergaderfrequentie

  • 1

    In de regel vinden de vergaderingen van de raadscommissie plaats op de eerste dinsdag van de maand, indien het presidium daartoe besluit. De vergaderingen van de raadscommissie vangt aan om 20.00 uur, eindigt in principe om 23.00 uur en wordt gehouden in het gemeentehuis.

  • 2

    De raadscommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de griffier.

Artikel 11 Oproep

  • 1

    De voorzitter zendt ten minste acht dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 2

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

  • 3

    Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 12, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 12 De agenda

  • 1

    Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt het presidium de agenda van de vergadering voorlopig vast.

  • 2

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3

    Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4

    Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan zij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De raadscommissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt. Hiervoor geldt het vereiste van een tweederde meerderheid van de in de vergadering aanwezige leden.

Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken

  • 1

    Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder in het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2

    Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3

    Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 14 Openbare kennisgeving

  • 1

    De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door aankondiging in een in de gemeente verschijnend regionaal nieuws- en advertentieblad en zo mogelijk door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 16.

Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 15 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 16 Spreekrecht burgers

  • 1

    Na de opening van de vergadering van de adviescommissie kunnen andere aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal 30 minuten het woord voeren over al dan niet geagendeerde onderwerpen.

  • 2

    Het woord kan niet gevoerd worden:

    • a.

      over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    • d.

      over klachten of onderwerpen die aan de gemeentelijke ombudscommissie kunnen worden voorgelegd;

    • e.

      over zaken en onderwerpen waarin de gemeenteraad geen bevoegdheid heeft.

  • 3

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 4

    De voorzitter bepaalt de volgorde voor het inspreken.

  • 5

    De totaal beschikbare spreektijd per blok bedraagt maximaal 30 minuten.

Artikel 17 Besluitenlijst

  • 1

    De conceptbesluitenlijst van de vergadering van de adviescommissie wordt aan de leden van de adviescommissie gezonden. De conceptbesluitenlijst wordt gelijktijdig aan de overige personen die het woord hebben gevoerd, gezonden.

  • 2

    Bij het begin van de vergadering van de adviescommissie wordt, zoveel mogelijk, de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3

    De besluitenlijst moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de gemeentesecretaris, de wethouders en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord hebben gevoerd;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een samenvatting van de adviezen per fractie en de gedane toezeggingen.

  • 4

    De besluitenlijst wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 5

    De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend en in het archief opgenomen.

Artikel 18 Spreekregels

  • 1

    Een lid, een wethouder en de gemeentesecretaris of de griffier spreken vanaf hun plaats of van de spreekplaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2

    Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat de in het eerste lid genoemde personen vanaf een andere plaats spreken.

Artikel 19 Volgorde sprekers

  • 1

    Een lid, een wethouder, de gemeentesecretaris of de griffier, voeren het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 2

    De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd, wanneer het woord wordt gevraagd over de orde van de vergadering.

Artikel 20 Aantal spreektermijnen

  • 1

    De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist. De eerste termijn betreft een technische behandeling, terwijl in de tweede termijn tot standpuntbepaling/advisering wordt overgegaan.

  • 2

    Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3

    Een lid mag in een termijn niet meer dan één maal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4

    Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 21 Spreektijd

Een lid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden.

Artikel 22 Voorstellen van orde

  • 1

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3

    Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 23 Handhaving orde; schorsing

  • 1

    Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

    • b.

      een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2

    Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 4

    De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 24 Beraadslaging

  • 1

    De raadscommissie kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 25 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1

    De raadscommissie kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2

    Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 26 Advies

  • 1

    Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2

    Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of er een advies aan de gemeenteraad wordt uitgebracht. Bij een negatieve advisering is een tweederde meerderheid vereist van de in de vergadering aanwezige leden.

  • 3

    Indien de raadscommissie een advies aan de gemeenteraad uitbrengt beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 4

    In het advies worden de standpunten van alle fracties opgenomen.

Hoofdstuk 5 Besloten vergadering

Artikel 27 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 28 Notulen

  • 1

    De notulen van de besloten vergadering worden uitsluitend toegezonden aan de leden van de raadscommissie.

  • 2

    Deze notulen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van deze notulen. De vastgestelde notulen worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 29 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 30 Opheffing geheimhouding

Indien de gemeenteraad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers

Artikel 31 Toehoorders en pers

  • 1

    De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3

    De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Artikel 33 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 34 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 35 Inwerkingtreding

  • 1

    Deze verordening, die wordt aangehaald als de verordening op de raadscommissie Algemene Bestuurlijke Zaken 2006, treedt in werking op 17 maart 2006.

  • 2

    Op dat tijdstip vervalt de verordening vaste commissies gemeente Buren van 1 februari 2004.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 16 maart 2006.

De griffier, De voorzitter,

G. van Droffelaar drs. K.C. Tammes