Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de secretaris van de gemeente Kerkrade |
Citeertitel | Instructie voor de secretaris van de gemeente Kerkrade |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikelen 103, tweede lid, 104 en 106
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2002 | Nieuwe regeling | 19-02-2002 nvt | 02n00120 |
Het college van de gemeente Kerkrade;
-dat met ingang van 7 maart 2002 de Wet dualisering gemeentebestuur in werking is getreden;
- dat met ingang van voormelde datum het formele kader van het Kerkraads bestel duaal van karakter is;
- dat derhalve een aparte instructie voor de gemeentesecretaris noodzakelijk is;
gelet op de ‘Regeling ambtelijke organisatie gemeente Kerkrade 2002’, vastgesteld door het college d.d. 08 oktober 2002;
gelet op de artikelen 103, tweede lid, 104 en 106 van de Gemeentewet;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
a. college: het college van burgemeester en wethouders;
b. secretaris: de gemeentesecretaris zoals bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet;
c. regeling ambtelijke organisatie : de ‘regeling ambtelijke organisatie gemeente Kerkrade 2002' door het college vastgesteld bij besluit van 08-10-2002;
d. direktieteam: de secretaris in zijn hoedanigheid als algemeen direkteur en de direkteuren van de onderscheiden organisatorische eenheden, bijeen, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid van de organisatieverordening;
e. organisatorische eenheden: de organisatorische eenheden zoals bedoeld in artikel 1 eerste lid, jo. Artikel 2 van de organisatieverordening;
f. Informatiesysteem: een systeem of samenhangend geheel van systemen, dat is gericht op het beheer van gegevens en/of het op adequate wijze voorzien in informatiebehoeften;
g. Griffier: de griffier zoals bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet.
Artikel 2 De secretaris en ondersteuning aan de raad
Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de 'instructie voor de griffier van de raad en regeling ambtelijke bijstand', draagt de secretaris er desgevraagd of eigener beweging zorg voor dat de leden van de raad informatie wordt verstrekt omtrent onder het gemeentebestuur berustende documenten, waarvan burgemeester en wethouders of de burgemeester kennis heeft genomen en voor zover bedoelde leden, in hun hoedanigheid van raadslid daarover beschikking behoeven.
Artikel 5 De secretaris en commissies
Tenzij bij afzonderlijke verordening of besluit anders geregeld, is het bepaalde in de artikelen 3 en 4, voor zover het betreft de daarin opgedragen taken ten aanzien van door het college en de burgemeester ingestelde commissie krachtens de artikelen 83, 84 en 85 van de Gemeentewet, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat het stellen van nadere regels en richtlijnen als bedoeld in voormelde artikelen geschiedt door het college casu quo de burgemeester.
Artikel 6 De secretaris en het direktieteam
Onverminderd de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het direktieteam en met inachtneming van de in de artikelen 7 tot en met 9 van de regeling ambtelijke organisatie omschreven bevoegdheden van de direkteuren van de onderscheiden organisatorische eenheden, heeft de secretaris de eindverantwoordelijkheid voor:
a. een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van het college, de burgemeester en/of door beide bestuursorganen ingestelde commissies zoals bedoeld in artikel 5;
b. het tijdig en voldoende voorzien van het college, de burgemeester en/of de door beide bestuursorganen ingestelde commissies zoals bedoeld in artikel 5 van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning;
c. een voldoende planning van activiteiten en de uitvoering daarvan met inachtneming van het ter zake vastgestelde beleid;
d. de samenhang alsmede een voldoende gecoördineerd en geïntegreerd handelen van de onderscheiden organisatorische eenheden;
e. een goede kwaliteit van het direktieteam en de organisatie van het ambtelijk apparaat in organisatorische en functionele zin;
f. het op doelmatige wijze ter zijde staan door het ambtelijk apparaat van het college, de burgemeester en/of de door beide bestuursorganen ingestelde commissies zoals bedoeld in artikel 5.
Onder verwijzing naar artikel 12 van de regeling ambtelijke organisatie bevordert de secretaris in zijn hoedanigheid als voorzitter van het direktieteam een goede samenwerking met en samenhang tussen de onderscheiden organisatorische eenheden en doet hij, indien hij dit noodzakelijk acht, voorstellen aan het college tot het geven van richtlijnen aan de direkteuren om de samenwerking en samenhang te verzekeren.
Artikel 8 Ondersteuning griffier
De secretaris en de door hem aangewezen ambtenaren geven, indien zij moeten of kunnen vermoeden dat zulks in het belang is van een goede bestuursvoering, van de door hen mondeling en/of schriftelijk verleende ondersteuning ten behoeve van de in het eerste lid bedoelde ambtelijke bijstand, kennis aan betreffend(e) portefeuillehouders n het college alsmede aan de burgemeester als deze als bestuursorgaan betrokken is bij het onderwerp.