Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen Helmond 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen Helmond 2011
CiteertitelVerordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen Helmond 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Wet bescherming persoonsgegevens
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-01-201114-07-2014Nieuwe regeling

11-01-2011

Gemeenteblad, 2011, 01

Raadsbesluit, 2011, 1056249

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISREGISTRATIE PERSONEN

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 december 2010;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegeven en de Wet bescherming persoonsgegevens;

besluit:

  • I.

    Vast te stellen de Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen Helmond 2011

  • II.

    In te trekken de Verordening GBA, zoals vastgesteld op 2 maart 2004 (Gemeenteblad, 2004, 22)

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    het Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie

    persoonsgegevens;

  • c.

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Helmond als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • d.

    basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Helmond; e. GBA-V: de verstrekkingvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;

  • f.

    verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de

    uitvoering van het autorisatiebesluit;

  • g.

    beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het

    beheer van het autorisatiebesluit;

  • h.

    autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

  • i.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;

  • j.

    geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Helmond en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

  • k.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • l.

    binnengemeentelijk afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente, waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is;

  • m.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een

    ingeschrevene of een geregistreerde;

  • n.

    vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;

  • o.

    authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt

    aangemerkt.

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

  • 1.

    De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen is het college van burgemeester en wethouders;

  • 2.

    Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • a.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • b.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • c.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

  • 1.

    De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie en de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente;

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers door het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet;

  • 3.

    De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 2.

    Zij kunnen hiervoor nadere regels stellen.

 

Artikel 7 Overige bepalingen

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 11 januari 2011.

De raad voornoemd,

De voorzitter, de griffier,

Dhr. J. Roefs Dhr. J.P.T.M. Jaspers

Bekend gemaakt op:

14 januari 2011

De gemeentesecretaris,

Dhr. A.A.M. Marneffe RA