Organisatie | Culemborg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Maatschappelijke ondersteuning gemeente Culemborg 2012 |
Citeertitel | Verordening voorzieningen Wmo Culemborg 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening voorzieningen Wmo Culemborg 2010.
Deze regeling is vervangen door de Verordening Wmo maatschappelijke ondersteuning 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-03-2012 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 01-03-2012 Culemborgse Courant, 21-03-2012 | . | |
01-10-2010 | 24-03-2012 | nieuwe regeling | 20-05-2010 Culemborgse Courant, 29-09-2010 | Geen. |
De raad van de gemeente Culemborg,
gelet op de artikelen 5, 15 eerste lid en 19 eerste lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning, alsmede op artikel 108 van de Gemeentewet;
overwegende dat het noodzakelijk is om bij verordening regels te stellen met betrekking tot de invulling van de plicht tot compenseren van de beperkingen die een persoon als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder g, onderdeel 4° , 5° en 6° in de Wet maatschappelijke ondersteuning, ondervindt in zijn zelfredzaamheid en zijn maatschappelijke participatie;
HOOFDSTUK 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Compensatieplicht: De plicht van het college aan personen met een beperking, een chronisch psychisch of een psychosociaal probleem voorzieningen te bieden ter compensatie van hun beperkingen op het gebied van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie teneinde hen in staat te stellen een huishouden te voeren, zich te verplaatsen in en om de woning, zich lokaal te verplaatsen per vervoermiddel en medemensen te ontmoeten en op basis daarvan sociale verbanden aan te gaan. Daarbij legt artikel 4 van de wet het college de plicht op om een resultaat te bereiken dat als compensatie mag gelden en dat in het individuele geval maatwerk is.
Gesprek: het eerste contact na een aanmelding waarin met degene die maatschappelijke ondersteuning zoekt zijn gehele situatie wordt geïnventariseerd ten aanzien van de problemen op verschillende leefgebieden en de gevolgen daarvan, de te bereiken resultaten, de te kiezen oplossingen via eigen mogelijkheden of via mogelijkheden van het eigen netwerk dan wel via algemene, algemeen gebruikelijke collectieve, (wettelijke) voorliggende en individuele voorzieningen.
Belanghebbende: een persoon met een beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem die behoefte heeft aan compensatie ten behoeve van het bevorderen van zijn/haar deelname aan het maatschappelijke verkeer en het zelfstandig functioneren, die voor zichzelf, of met behulp van een machtiging, door een ander een aanmelding of een aanvraag doet of laat doen.
Algemene voorziening: een voorliggende voorziening die een snelle, regelarme en adequate oplossing biedt voor de beperkingen die een persoon ondervindt in zijn maatschappelijke participatie, zonder een ingewikkelde aanvraagprocedure. De algemene voorziening wordt niet door de gemeente beheerd of verstrekt en is eveneens toegankelijk voor personen zonder beperkingen in maatschappelijke participatie.
HOOFDSTUK 3. HOE TE KOMEN TOT DE TE BEREIKEN RESULTATEN
Artikel 4. Aanmelding voor een gesprek
Een aanmelding voor een gesprek kan schriftelijk, elektronisch, mondeling of telefonisch worden gedaan bij het Wmo loket en bij maatschappelijke partners door of namens een persoon met beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem die behoefte heeft aan compensatie van behoeve van het bevorderen van zijn deelname aan het maatschappelijk verkeer en het zelfstandig functioneren.
Het doel van het gesprek is een goed beeld te verkrijgen van de aard van de ervaren beperkingen in het maatschappelijk participeren en de (on)mogelijkheden van de persoon om deze beperkingen zelf, met behulp van zijn sociale omgeving of door gebruik te maken van algemene en voorliggende voorzieningen op te lossen.
HOOFDSTUK 5. BEOORDELING VAN DE TE BEREIKEN RESULTATEN
Artikel 8. Het maken van een afweging
Bij het beoordelen welke voorziening getroffen gaan worden, neemt het college het verslag van het gesprek, indien aanwezig, als uitgangspunt. Het college gaat uit van de behoeften en persoonskenmerken van de belanghebbende. Daarbij zal onderzoek gedaan worden naar de noodzaak en mogelijkheid tot leveren van maatwerk ten aanzien van het te bereiken resultaat.
Artikel 9. Voorwaarden bij compensatie
Een individuele voorziening kan slechts verstrekt worden indien:
PARAGRAAF 2. DE TE BEREIKEN RESULTATEN
Artikel 13. Beschikken over goederen voor primaire levensbehoeften
Het derde te bereiken resultaat ten aanzien van het voeren van een huishouden bestaat uit het voorzien zijn van de dagelijkse benodigde hoeveelheid voedsel voor maaltijden en andere momenten waarop iets genuttigd wordt, evenals toiletartikelen en schoonmaakmiddelen. Het gaat hierbij niet om financiële middelen. Ook de noodzakelijke bereiding van maaltijden kan hieronder vallen.
Indien belanghebbende een of meer huisgenoten heeft die beschikbaar en in staat zijn werkzaamheden over te nemen of voor zover de belanghebbende gebruik kan maken van een aanwezige en bruikbare boodschappenservice of maaltijdvoorziening die in de individuele situatie van de belanghebbende kan leiden tot het te bereiken resultaat wordt deze mogelijkheid eerst beoordeeld.
Artikel 15. Het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren
Met het oog op het thuis kunnen zorgen voor kinderen die tot het gezin behoren, kan een individuele voorziening getroffen t.a.v. het zo tijdelijk ter overbrugging van een periode noodzakelijk voor het nemen van meer definitieve maatregelen vervangen van de ouder die in principe voor de kinderen zorgt.
Artikel 16. Zich verplaatsen in en om de woning
Het te bereiken resultaat ten aanzien van het zich verplaatsen in en om de woning bestaat uit het in staat zijn de woonkamer, het slaapvertrek en/of de slaapvertrekken, het toilet en de douche, de berging, de tuin of het balkon kunnen bereiken en er zich zodanig kunnen redden dat normaal functioneren mogelijk is.
HOOFDSTUK 6. VERSTREKKING IN NATURA, ALS PERSOONSGEBONDEN BUDGET EN ALS FINANCIELE TEGEMOETKOMING. EIGEN BIJDRAGE EN EIGEN AANDEEL
PARAGRAAF 4. VERSTREKKING ALS PERSOONSGEBONDEN BUDGET
Artikel 22. Inhoud beschikking
Op het persoonsgebonden budget zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
de omvang van het persoonsgebonden budget wordt, met uitzondering van het persoonsgebonden budget voor vergoeding van arbeidsverhouding als bedoeld in artikel 5 lid 2 van de Wet op de loonbelasting 1964, afgeleid van de tegenwaarde van de in de betreffende situatie te verstrekken voorziening in natura;
Met een persoonsgebonden budget aangeschafte roerende woonvoorzieningen, vervoermiddelen, verplaatsingsmiddelen of andere hulpmiddelen worden eigendom van de gemeente, als de voorziening niet meer adequaat is voor de aanvrager, of als het recht erop vervalt, bijvoorbeeld bij verhuizing naar een andere gemeente.
HOOFDSTUK 7. PROCEDURELE BEPALINGEN ROND ONDERZOEK, ADVIES EN BESLUITVORMING, INTREKKING EN TERUGVORDERING
Het handelt om een aanvraag van een persoon die wel eerder een voorziening heeft gehad of een gesprek zoals bedoeld in artikel 3 heeft gevoerd, maar waarvan de medische omstandigheden zodanig zijn veranderd dat die de gewijzigde omstandigheden de noodzaak van een voorziening of de soort van voorziening kunnen beïnvloeden.
Artikel 27. Inlichtingenplicht
Degene aan wie krachtens deze verordening een voorziening is verstrekt, is verplicht zo spoedig mogelijk en schriftelijk aan het college mededeling te doen van feiten en omstandigheden, waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het recht van een voorziening.
Artikel 28. Heronderzoek/herindicatie
Degene aan wie krachtens deze verordening een voorziening is verstrekt, moet medewerking verlenen aan een heronderzoek/herindicatie. Bij een heronderzoek/herindicatie wordt de situatie opnieuw bekeken en beoordeeld.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen van deze verordening indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Het college kan, met instemming van de gemeenteraad, jaarlijks per 1 januari de in het kader van deze verordening en het op deze verordening berustende Besluit maatschappelijke ondersteuning geldende bedragen verhogen of verlagen aan de hand van de prijsindex voor de gezinsconsumptie, zoals bepaald in artikel 4.5 lid 1 van het landelijk Besluit maatschappelijke ondersteuning.
Op aanvragen die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze verordening voor een voorziening in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning en waarover nog geen besluit is genomen, wordt beslist overeenkomstig het bepaalde in deze verordening, tenzij de verordening 2010 voor de aanvrager gunstiger was.
Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt eenmaal per 2 jaar geëvalueerd, waarbij aan de gemeenteraad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk wordt voorgelegd. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft wordt het beleid vervolgens aangepast.
Artikel 35. Besluit maatschappelijke ondersteuning
In het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Culemborg brengt het college alle bedragen en regels bij elkaar die op basis van de Verordening voorzieningen Wmo moeten worden vastgesteld. Voor zover bedragen en regels wettelijk dwingend worden opgelegd delegeert de raad besluitvorming hierover naar het college. Voor zover bedragen en regels niet dwingend zijn opgelegd is het vaststellen van bedragen en voorwaarden een bevoegdheid van de gemeenteraad. De raad stelt één maal per jaar op voorstel van het college de bedragen en regels vast die betrekking hebben op de Wmo verordening voorzieningen.