Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Culemborg

Verordening Cliëntenraad 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Culemborg
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenraad 2009
CiteertitelVerordening Cliëntenraad 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 47 Gemeentewet,artikel 47 WWB en artikel 12 Wet Investeren in Jongeren

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200914-06-2012intrekking

01-10-2009

Culemborgse Courant

Geen.

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Culemborg

Gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 12, eerste lid onderdeel d van de Wet investeren in jongeren;

BESLUIT

vast te stellen

De verordening cliëntenraad gemeente Culembog 2009

Hoofdstuk 1: Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen.

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    cliënt: degene die in het genot is gesteld van een uitkering ingevolge de wetten of regelingen, die aan het team Werk en Inkomen zijn opgedragen.

  • b.

    het hoofd: het hoofd van het team Werk en Inkomen of diens vertegenwoordiger.

  • c.

    cliëntenbelangenorganisaties: organisaties van cliënten van het team Werk en Inkomen, die de behartiging van de belangen van hun leden tot doelstelling hebben.

Hoofdstuk 2: Samenstelling en werkwijze

Artikel 2

  • 1.

    De Cliëntenraad bestaat uit een voorzitter en 7 leden.

  • 2.

    Leden van de Cliëntenraad kunnen cliënten van het team Werk en Inkomen zijn en/of vertegenwoordigers van cliëntenbelangenorganisaties zijn.

Artikel 3

  • 1.

    De wethouder van het team Werk en Inkomen is voorzitter van de Cliëntenraad.

  • 2.

    De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 3.

    De voorzitter wijst een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 4

  • 1.

    Leden van de cliëntenraad worden geselecteerd uit de bestaande belangengroepen in Culemborg en uit individuele cliënten van de afdeling. Zij worden door het college benoemd op voordracht van het hoofd van het team Werk en Inkomen

  • 2.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen.

  • 3.

    Het lid van de raad, wiens uitkering is beëindigd, houdt op lid van de raad te zijn. Hij blijft de functie vervullen, totdat in de vacature is voorzien.

  • 4.

    De vervulling van een tussentijdse vacature geschiedt binnen drie maanden nadat zij ontstaan is. Bij de samenstelling van de Cliëntenraad wordt een lijst aangelegd, vermeldende de niet gekozen kandidaten. De ontstane vacature wordt vervuld naar lijstvolgorde.

  • 5.

    Ter vervulling van een tussentijdse vacature heeft betrokkene zitting tot het einde van de zittingsduur van hem, in wiens plaats hij is getreden.

Artikel 5

Het hoofd wijst een medewerker van het team Werk en Inkomen aan tot secretaris en plaatsvervangend secretaris.

Artikel 6

De leden ontvangen voor het bijwonen van een vergadering van de Cliëntenraad een vergoeding ingevolge de daarvoor vastgestelde regeling.

Artikel 7

De Cliëntenraad vergadert ten minste 4 maal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of de Cliëntenraad nodig oordeelt.

Artikel 8

  • 1.

    De voorzitter stelt in overleg met de Cliëntenraad de vergaderdata en -tijden vast.

  • 2.

    Hij stelt de agenda van de vergaderingen vast, leidt de vergadering, handhaaft de orde, deelt de uitslag van de stemmingen mede en geeft de secretaris opdrachten voor onderzoek en rapportage.

Artikel 9

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor de oproeping voor de vergadering met vermelding van dag en tijdstip.

  • 2.

    De vergaderingen worden in besloten kring gehouden.

  • 3.

    De besluiten worden genomen met normale meerderheid van stemmen.

  • 4.

    Stemming over personen geschiedt schriftelijk.

  • 5.

    Bij het staken van stemmen over zaken dan wel omtrent personen, wordt het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld. Indien in die vergadering de stemmen wederom staken, beslist het lot.

Artikel 10

  • 1.

    De secretaris registreert de inkomende en uitgaande stukken, ontwerpt de agenda, zendt de stukken aan de leden van de Cliëntenraad toe, ontwerpt de uitgaande stukken, en regelt de plaats van vergaderen.

  • 2.

    Hij staat de voorzitter en leden van de Cliëntenraad (al dan niet in de vergadering) met raad en daad bij.

  • 3.

    Hij stelt in opdracht van de voorzitter onderzoeken in en brengt rapportage uit.

Artikel 11

  • 1.

    De secretaris maakt van iedere vergadering een verslag op.

  • 2.

    Het verslag houdt in:

  • a.

    de namen van de voorzitter, secretaris, aanwezige leden en afwezige leden;

  • b.

    een beknopte opgave van de inhoud van de ingekomen stukken en gedane mededelingen;

  • c.

    omschrijving van de gedane voorstellen en kennisgevingen;

  • d.

    een beknopt verslag van de gevoerde beraadslagingen en opmerkingen;

  • e.

    de inhoud van de genomen besluiten.

  • 3.

    De notulen worden in de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aan de Cliëntenraad aangeboden.

  • 4.

    Het vastgesteld verslag wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Hoofdstuk 3: Taken en bevoegdheden

Artikel 12

  • 1.

    De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan burgemeester en wethouders over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen ten aanzien van cliënten van het team Werk en Inkomen.

  • 2.

    Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval procedures, regelingen en alle andere met individuele gevallen verband houdende zaken met een algemeen karakter.

  • 3.

    Tot deze onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, alsmede over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 13

Indien burgemeester en wethouders afwijken van het uitgebrachte advies van de Cliëntenraad, stellen zij de Cliëntenraad daarvan gemotiveerd schriftelijk in kennis.

Hoofdstuk 4: Slotbepalingen

Artikel 14

Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

Artikel 15

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de Cliëntenraad daarover is gehoord.

Artikel 16

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Cliëntenraad Culemborg 2009".

Artikel 17

Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is afgekondigd in het gemeenteblad.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 1 oktober 2009