Organisatie | Culemborg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reïntegratieverordening Wet Werk en Bijstand 2012 |
Citeertitel | Reïntegratieverordening Wet Werk en Bijstand 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand gemeente Culemborg 2010 en de Verordening Wet Investeren in Jongeren Gemeente Culemborg 2010 .
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-06-2012 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 31-05-2012 Culemborgse Courant, 13-06-2012 | 109206. | |
01-01-2011 | 01-01-2012 | intrekking | 09-12-2010 Culemborgse Courant 29-12-2010 | 109206. |
De raad van de gemeente Culemborg ,
gelezen het voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders d.d. -----------------
gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet, de artikelen 7 en 8 en 10 tweede lid van de Wet werk en bijstand, de artikelen 34, 35 en 36 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers en de artikelen 34, 35 en 36 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen,
besluit vast te stellen de REÏNTEGRATIEVERORDENING WET WERK EN BIJSTAND 2012.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder
iedere vorm van betaalde arbeid, niet zijnde werk in het kader van de WSW, met uitzondering van illegale arbeid en arbeid tegen een lager loon dan het wettelijk minimumloon en rekening houdend met gewetensbezwaren zodanig dat deze strikt persoonlijke omstandigheden zwaarwegend zijn en een onvermijdelijk conflict opleveren met het te verrichten werk;
werk, waarbij de werknemer over het algemeen wel in staat is om productieve arbeid te verrichten, maar waarbij een verschil bestaat met de loonkosten van de werkgever en de mate waarin een gemiddelde werknemer deze productieve arbeid verricht; dit verschil wordt bekostigd uit de – aan de gemeente Culemborg – ter beschikking gestelde WWB-middelen;
duurzame uitstroom: Gedurende een dusdanige periode verzekeringsplichtige arbeid verrichten waardoor wordt voldaan aan het gestelde in artikelen 17, 17a, 17b en 17c van de werkloosheidswet. Met reguliere arbeid wordt gelijkgesteld het verrichten van arbeid als zelfstandige in een rechtmatig gevestigd, levensvatbaar beroep of bedrijf, mits gedurende een periode van 3 jaar geen beroep wordt gedaan op een uitkering voor levensonderhoud ingevolge het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen 2004;
participatieladder: Meetinstrument op basis waarvan inzicht ontstaat in de mate waarin mensen participeren in de maatschappij. De participatieladder bestaat uit zes niveaus waarvan economische zelfstandigheid in de vorm van betaald werk het hoogste doel is. Maar ook meet de participatieladder welke klanten (gaan) werken met behoud van uitkering, vrijwilligerswerk verrichten of deelnemen aan een cursus;
Hoofdstuk 2 Beleid en financiën
Het college biedt aan de uitkeringsgerechtigde tot 65 jaar, de Nugger en de Anw-er alsmede de werknemer in gesubsidieerde arbeid, ondersteuning bij de arbeidsinschakeling en voor zover het college dat noodzakelijk acht, een voorziening gericht op die arbeidsinschakeling. Artikel 7, eerste lid, van de wet is overeenkomstig van toepassing.
Bij de keuze van de mogelijkheden van ondersteuning en het aanbieden van voorzieningen wordt door het college een afweging gemaakt, waarbij gekeken wordt of de ondersteuning of de voorziening, gelet op de mogelijkheden en capaciteiten van de belanghebbenden, het meest doelmatig is met het oog op inschakeling in arbeid en/of maatschappelijke participatie.
Artikel 3 Aanspraak op ondersteuning
Voor de Nugger en Anw-er geldt dat slechts aanspraak op ondersteuning en/of een noodzakelijke geachte voorziening bestaat voor zover het huishoudinkomen niet meer bedraagt dan 130% van het netto Wettelijk Minimum Loon als bedoeld in artikel 37 WWB. De ondersteuning en/of de noodzakelijk geachte voorziening worden slechts eenmalig verstrekt.
Artikel 6 Criteria ontheffing arbeidsverplichting
Het college kan met inachtneming van artikel 9, tweede lid en artikel 9a, van de wet, , onderscheidenlijk artikel 37a en 38 van de IOAW en artikel 37a en 38 van de IOAZ bepalen dat aan belanghebbende tijdelijk, geheel of gedeeltelijk, ontheffing wordt verleend van de in artikel 4, eerste lid en tweede lid, van deze verordening genoemde verplichtingen, indien:
Artikel 9 Algemene bepalingen over voorzieningen
Voor zover de belanghebbende niet beschikt over een startkwalificatie wordt binnen 6 maanden na aanvang van de onbeloonde additionele werkzaamheden conform artikel 10a van de wet door het college bekeken in hoeverre scholing of opleiding kan bijdragen aan vergroting van de kans op inschakeling in het arbeidsproces.
Artikel 10 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt
Het college is bevoegd om nadere regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van de verordening en stelt een beleidsplan op met daarin beleidsregels als bedoeld in artikel 9 lid1 sub c WWB en artikel 37 lid 1 sub f IOAW/Z en legt dit beleidsplan ter advisering aan de Gemeenteraad voor.
Het college brengt eenmaal per jaar verslag uit aan de raad over de doeltreffendheid en de effecten van het beleid. Dit verslag sluit aan bij het verslag als bedoeld in artikel 77 van de wet.