Organisatie | Epe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2011 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op die van de publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2011.
Deze verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeenteljike basisadministratie persoonsgegevens.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening GBA 2011".
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-02-2011 | 01-01-2011 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 20-01-2011 Veluws Nieuws | Raadsbesluit 2010-30445 |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
Artikel 2 Regeling verstrekking uit de GBA
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3 b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.
De derden, genoemd in het reglement (bijlage IV), te voorzien van persoonsgegevens. In het reglement genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commerciële belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.
Artikel 6 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers, voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet in het reglement voor de gemeentelijke basisadministratie voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.
Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan in het reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie gegevens ad hoc verstrekt zoals vermeld in het reglement (bijlage II), voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers zoals opgenomen in het reglement.
Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, lid 2 van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan vrije derden gegevens op verzoek worden verstrekt. Deze vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt staan vermeld in het reglement (Bijlage IV) .
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens besluit van BenW d.d. 9 maart 2010 vastgestelde informatiebeveiligingsplan.
Artikel 11 Protocollering/verstrekking gegevens aan de burger
De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikelen 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden. De binnengemeentelijke afnemer dient zelf bij te houden waarvoor, aan wie en welke persoonsgegevens zijn verstrekt.
Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Als een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn aan interne afnemers, moet hij die gegevens opvragen bij de gemeente van inschrijving.
Indien er sprake is van geheimhouding zal dit gerespecteerd moeten worden en de omgang met deze gegevens overeenkomstig de wet GBA moeten worden gehandeld