Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Harderwijk

Verordening langdurigheidstoeslag 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Harderwijk
Officiële naam regelingVerordening langdurigheidstoeslag 2009
CiteertitelVerordening langdurigheidstoeslag 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, art. 8, lid 1
  2. Wet werk en bijstand, art. 36
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-01-201101-01-200901-01-2012nieuwe regeling

29-01-2009

Het Kontakt, 29-12-2010

Dossiercode 418729

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening langdurigheidstoeslag 2009

De raad van de gemeente Harderwijk;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 december en 6 januari 2009

 

gelet op artikel 8, eerste lid onderdeel d en 36 van de Wet werk en bijstand,

overwegende, dat het noodzakelijk is het verstrekken van langdurigheidstoeslag aan personen van 21 jaar of ouder doch jonger dan 65 jaar bij verordening te regelen.

 

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende verordening; Verordening langdurigheidstoeslag 2009

A. Algemene bepalingen

Artikel 1- Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    De wet: de Wet werk en bijstand

  • 2.

    Referteperiode: een periode van 24 maanden voorafgaand aan de peildatum.

  • 3.

    Peildatum: de datum waartegen een langdurigheidstoeslag wordt aangevraagd.

  • 4.

    Inkomen: het inkomen als bedoeld in artikel 32 van de wet, met dien verstande dat voor de zinsnede ‘een periode waarover een beroep op bijstand wordt gedaan’ moet worden gelezen ‘de referteperiode’. Een bijstandsuitkering wordt, in afwijking van artikel 32 van de wet voor de beoordeling van het recht op langdurigheidstoeslag als inkomen gezien.

Artikel 2-Uitvoering

De uitvoering van deze verordening berust bij het college van burgemeester en wethouders.

B. Recht op langdurigheidstoeslag

Artikel 3-Personenkring

Recht op langdurigheidstoeslag bestaat voor de zelfstandig wonende inwoner van de gemeente. Studenten behoren niet tot de personenkring van rechthebbenden.

Artikel 4-Langdurig laag inkomen

Aan de in artikel 36, eerste lid van de wet gestelde voorwaarde van het hebben van een langdurig laag inkomen is voldaan als gedurende de referteperiode het inkomen niet uitkomt boven 120 procent van de bijstandsnorm.

Artikel 5-Hoogte van de langdurigheidstoeslag
  • 1.

    De langdurigheidstoeslag bedraagt per jaar:

  • 1.

    Voor gehuwden € 486,00;

  • 2.

    Voor een alleenstaande ouder € 436,00; en

  • 3.

    Voor een alleenstaande € 341,00.

  • 2.

    Voor de toepassing van het eerste lid is de situatie op de peildatum bepalend.

  • 3.

    Indien één van de gehuwden op de peildatum is uitgesloten van het recht op

langdurigheidstoeslag ingevolge artikel 11 of 13 lid 1 van de wet komt de rechthebbende echtgenoot in aanmerking voor een langdurigheidstoeslag naar de hoogte die voor hem als alleenstaande of alleenstaande ouder zou gelden.

4.De in het eerste lid genoemde bedragen worden elk jaar per 1 januari (te beginnen in 2009) aangepast met een percentage dat overeenkomt met het procentuele verschil tussen de gehuwdennorm per 1 januari van dat jaar en de gehuwdennorm van het daar aan voorafgaande jaar.

C. Slotbepalingen

Artikel 6-Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als : Verordening langdurigheidstoeslag 2009

Artikel 7-Inwerkingtreding

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2009.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Harderwijk in zijn openbare vergadering van 29 januari 2009, onder nummer 5.

de heer J.C.G.M. Berends de heer M.J.E.M. van Dam

voorzitter raadsgriffier ai.