Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven 2011 |
Citeertitel | Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Met de vaststelling van deze verordening vervalt de Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven 2008, vastgesteld bij besluit van de raad van 17 december 2008.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 31-12-2011 | nieuwe regeling | 15-12-2010 E3-journaal, 22-12-2010 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt verstaan onder:
Aanvragen kunnen worden ingediend voor 1 april (eerste tranche) en voor 1 september 2011 (tweede tranche). Aanvragen die na 1 april worden ingediend schuiven door naar de tweede tranche, aanvragen die na 1 september worden ingediend worden slechts in behandeling genomen indien het subsidieplafond nog niet is overschreden.
Het verstrekken van vouchers kan worden geweigerd, indien naar het oordeel van het college gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
Toelichting op de Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven
Evenals voor de jaren 2009 en 2010 ontvangt de gemeente voor 2011 een bewonersbudget van het ministerie van VWS/WWI, ditmaal € 248.000,--. Deze middelen worden verstrekt met als doel om de gemeente in staat te stellen bewonersinitiatieven te ondersteunen, te weten initiatieven die zijn gericht op het versterken van de leefbaarheid en de sociale cohesie op buurt/wijkniveau.
Als basis voor deze verordening geldt de “subsidieverordening bewonersinitiatieven 2008”, die weer was gestoeld op een modelverordening van het ministerie. Ten opzichte van de vorige verordening is de tekst vereenvoudigd. Het aanvragen van een voucher kan worden gedaan door inwoners van de nieuwe gemeente Venlo, dus inclusief de inwoners van Arcen, Velden en Lomm.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De voucherregeling is bedoeld voor initiatieven die de leefbaarheid en de sociale cohesie van de wijk, buurt of straat vergroten. Vele initiatieven zijn denkbaar: verbeteren van de veiligheid van een plein of park, project voor jongeren die werkloos zijn, maatregelen om overlast van jongeren terug te dringen, speelplekken, hangplekken, wijkfeest, sportdag, opstellen leefregels buurt, inhuren onafhankelijke bewonersondersteuning voor bijvoorbeeld woonwensonderzoek, second opinion bij sloop of renovatie en nieuwe manieren om alle bewoners bij de wijk te betrekken.
In de vorige verordening bedroeg de waarde van een voucher maximaal € 5.000,--, met dien verstande dat voor eenzelfde initiatief meerdere vouchers konden worden verstrekt. Op deze manier zijn, naast vele kleinere toewijzingen, ook enkele investeringen tot ca € 50.000,-- met vouchers gedekt.
In de verordening 2011 bedraagt een voucher maximaal € 15.000,-- en kan per initiatief maar één voucher worden verstrekt. Hiermee willen voorkomen dat een flink deel van het budget besteed wordt aan een beperkt aantal grotere investeringen. Stapeling van vouchers is niet meer mogelijk. Met het beschikbare budget willen we zoveel mogelijk initiatieven ondersteunen. Het betekent een grotere kans voor sociale initiatieven. Met andere woorden: een verschuiving van leefbaarheid naar sociale cohesie, hoewel dit laatste als onderdeel van het eerste is op te vatten. Bij de bepaling van het maximum is gelet op de hoogte van het merendeel van de aanvragen in de afgelopen periode.
De aanvrager of initiatiefnemer is altijd een individuele bewoner of een groep van bewoners uit een aangewezen wijk. De organisatievorm is niet van belang, wel de doelstelling van deze groep. Het kan gaan om een bestaande groep of bewonersorganisatie of om een speciaal voor het initiatief opgerichte groep. De vouchers kunnen niet aan professionele instellingen of bedrijven worden toegekend.
Ten opzicht van de vorige verordening laten we de mogelijkheid om prioriteitswijken aan te wijzen achterwege. In 2009 ging een substantieel deel van de middelen naar de wijken Venlo-Oost, Vossener en Klingerberg. Ten opzichte van andere wijken en dorpen is het niet reëel om telkens wijken te prioriteren. Voor elke wijk geldt dat kansen op verbetering van leefbaarheid en sociale cohesie, als deze door bewoners zelf worden aangepakt, voor verzilvering in aanmerking mogen komen.
Wat betreft het adviesplatform worden alle wijkoverleggen en dorpsraden uitgenodigd om met één persoon hierin zitting te nemen. De afgelopen periode zijn hiermee goede ervaringen opgedaan. Het is van belang dat de advisering geschiedt door mensen die vanuit betrokkenheid veel kennis hebben van hetgeen zich op wijk- en buurtniveau afspeelt.
Het initiatief komt binnen bij de kasbeheerder. Hij informeert de stadsdeelmanager van het betreffende gebied, die kan nagaan of een verband bestaat met andere initiatieven, met mogelijke acties van andere afdelingen of woningcorporaties. Ook wordt gekeken of de aanvraag wellicht via een andere regeling kan worden afgehandeld. Het adviesplatform wordt hierover geïnformeerd.
Het initiatief moet al een redelijk uitgewerkt plan zijn. Daarom zijn onder a t/m e indieningsvereisten opgenomen. Het is van belang dat initiatiefnemers aantonen dat ze een flink aantal medestanders hebben. Over dat aantal bestaan geen normen; dat is afhankelijk van aard en omvang van het initiatief. Zonodig wordt een initiatiefnemer door of via het adviesplatform ondersteund om het initiatief goed uit te werken.
In de verordening worden twee indieningsmomenten vermeld: 1 april en 1 september 2011. In verband hiermee is het subsidieplafond gesplitst in twee delen. Op deze manier krijgen ook nieuwe initiatieven die in de loop van 2011 ontstaan een kans.
De aanvragen die voor de betreffende datum zijn ingediend worden door het adviesplatform gelijktijdig beoordeeld. Op deze manier is een onderlinge kwalitatieve afweging mogelijk. In tegenstelling tot de eerdere verordening worden de aanvragen dus niet meer behandeld in volgorde van binnenkomst.
Aanvragen die in 2010 niet in behandeling zijn genomen omdat het subsidieplafond was bereikt, kunnen in 2011 opnieuw worden ingediend. Deze worden niet beschouwd als herhalingsaanvragen.
Artikel 5 Adviesplatform en verstrekking voucher
De vouchers worden verstrekt aan de initiatiefnemer. Indien sprake is van een individuele bewoner, dan wordt de voucher op zijn naam gezet. Bij een bewonersgroep zijn er twee mogelijkheden. Indien de groep rechtspersoonlijkheid heeft, worden de vouchers op naam van deze rechtspersoon gezet. Indien de groep geen rechtspersoonlijkheid heeft, worden de vouchers op naam van een natuurlijk persoon gezet, zijnde de contactpersoon.
Vouchers worden verstrekt voor initiatieven die de leefbaarheid en/of de sociale cohesie bevorderen in buurt, wijk of dorp.
Bij de toewijzing is het adviesplatform bevoegd te letten op een redelijke spreiding over de gemeente. Op deze manier wordt voorkomen dat vele vouchers in een beperkt deel van de gemeente landen.
Een aanvraag kan ook gedeeltelijk worden geweigerd. De (gedeeltelijk) weigering van een aanvraag om een voucher wordt gemotiveerd met vermelding van de weigeringsgrond.
Het is niet de bedoeling dat een voucher wordt gebruikt om een dekkingsprobleem van een groot project op te lossen. Niettemin is het mogelijk dat voor een initiatief meerdere financieringsbronnen worden aangeboord. Het moet wel zichtbaar blijven wat het effect van de voucher is. ‘Slechts een beperkt onderdeel’ kan worden uitgelegd als minder dan de helft, hoewel elk initiatief op z’n merites moet worden beoordeeld.
Beheer en onderhoud van fysieke verbeteringen van de leefomgeving (zoals kinderspeel-plaatsen en hangplekken) is noodzakelijk om verloedering tegen te gaan. Vaak is het beheer en onderhoud echter een struikelblok bij het verwezenlijken van goede initiatieven. Het is daarom van belang dat in de aanvraag wordt vermeld hoe het beheer en het onderhoud is gewaarborgd. De initiatiefnemers kunnen hiervoor zelf borg staan, de gemeente kan beslissen om het beheer en onderhoud op zich te nemen of een derde partij, zoals een woningcorporatie of een commercieel bedrijf, kan hierbij een rol spelen. Een combinatie van deze opties is natuurlijk ook mogelijk.
Het adviesplatform heeft ook een procesrol in het stimuleren van bewoners om met initiatieven te komen en het terugkoppelen van de resultaten van deze initiatieven aan de wijk.
Artikel 8 Verplichtingen van de initiatiefnemer
De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het creëren van draagvlak onder de bewoners. Hij moet aantonen dat hij (een flink aantal) medestanders heeft. Het aantal is niet aan te geven; dat is afhankelijk van aard en omvang van het initiatief.