Organisatie | Steenbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Terrassenbeleid gemeente Steenbergen 2010 |
Citeertitel | Beleidsregels terrassen gemeente Steenbergen 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-04-2010 | 25-09-2013 | nieuwe regeling | 20-04-2010 Steenbergse courant 29-04-2010 | B10000366 |
Terrassen in de gemeente Steenbergen leveren een bijdrage aan de recreatieve kwaliteit van de gemeente. Voorwaarde is wel dat de terrassen aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Terrassen bepalen immers het beeld van de openbare ruimte. Daarnaast is duidelijke normstelling noodzakelijk ten behoeve van het woon- en leefklimaat in de gemeente. Terrassen kunnen namelijk ook hinder veroorzaken. Zowel het voorkomen van overlast, als het streven van de gemeente om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren, alsmede het verduidelijken van de regelgeving zijn aanleiding van om goede afspraken te maken over de eisen, die aan terrassen worden gesteld.
Het doel van de terrassennota is helderheid te geven in beleid, regelgeving, uitvoering en handhaving. Vanuit het streven naar meer kwaliteit van de openbare ruimte en vanuit het motief om hinder en overlast door terrassen te voorkomen, gelden de volgende uitgangspunten:
De uitgangspunten leiden tot een aantal concrete voorschriften, waaraan de terrassen in de gemeente Steenbergen dienen te voldoen. De voorschriften staan in deze nota omschreven. Voor terrassen tijdens evenementen kunnen afwijkende regels worden gesteld.
Voor het plaatsen van een terras op eigen grond is eenmalig een melding vereist bij het gemeentebestuur. Voor het plaatsen van een terras op gemeentegrond dient een huurovereenkomst met het gemeentebestuur te worden gesloten.Uitgangspunt is dat binnen zes weken na binnenkomst van deze aanvraag een beslissing wordt genomen. Deze beslissing kan onder vermelding van redenen nogmaals voor een periode van acht weken worden verdaagd.
Op de gemeentelijke infopagina van de Steenbergse Courant zullen aanvragen voor een Drank en Horecavergunning voor een horecabedrijf met bijbehorend terras worden gepubliceerd. In deze publicatie zal tevens worden vermeld, dat belanghebbenden hun bedenkingen kenbaar kunnen maken bij het gemeentebestuur, voordat deze een beslissing neemt. De beslissing van het gemeentebestuur zal op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht worden gepubliceerd. Tevens wordt de mogelijkheid van bezwaar aangegeven.
De kosten die verbonden zijn aan een Drank en Horecavergunning zijn legeskosten. Er dient huur te worden betaald, indien het terras op gemeentegrond staat.
Het is mogelijk, dat er schade wordt toegebracht aan de openbare weg op de plaats waar het terras is/ was gesitueerd. De schade en/ of herstelkosten zijn voor rekening van de ondernemer en dienen na een aanschrijving door of namens de gemeente te worden vergoed
Indien een terras wordt gerealiseerd op gemeentegrond zal een overeenkomst tot verhuur van de ondergrond worden gesloten. De algemene regels van het terrassenbeleid zijn van toepassing op de af te sluiten overeenkomst. Het tarief voor het maken van een uitstalling i.c. het realiseren van een terras op gemeentegrond bedraagt met ingang van 1 februari 2010 € 9,20 per m². Dit wordt vervolgens jaarlijks geïndexeerd op grond van het prijsindexcijfer van het CBS.
Realiseren overkapping en plaatsen van wind/terrasschotten
Het realiseren van een overkapping boven een terras is alleen toegestaan voor zover het bestemmingsplan dit toelaat. Voor het aanbrengen van een overkapping tegen een gevel van een horecapand is een bouwvergunning vereist. Het plaatsen van wind/terrasschotten is toegestaan met inachtneming van de voorschriften gericht op de inrichting van terrassen.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een horecabedrijf wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Onder horecabedrijf wordt tevens verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden.
Artikel 2. Algemene bepalingen
Dit beleid geldt voor de gehele gemeente Steenbergen en reguleert terrassen van horecagelegenheden op eigen en openbaar grondgebied zoals vermeld in artikel 2:27 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Steenbergen.
Artikel 5 Opslag van terrasmeubilair
Schermen dienen passend te zijn bij de uitstraling van het niveau 1 gebied zoals omschreven in het gemeentelijk welstandsbeleidsplan. Hoogwaardig kleur- en materiaalgebruik is daarom vereist. Schermen aan de zij en voorkant mogen maximaal 1,50 meter hoog worden waarvan ten het gedeelte boven 1,00 meter transparant dient te zijn.
Artikel 7 Werkzaamheden aan kabels, leidingen en riolering
Indien de gemeente of een energiebedrijf werkzaamheden moet uitvoeren aan of onder de bestrating, is de gemeente niet aansprakelijk voor mogelijke schade in verband met het afbreken en opbouwen van het terras en mogelijk verminderde omzet.
Indien een horeca-ondernemer in het kader van een te houden evenement het terras wil uitbreiden buiten de op de tekening aangegeven ruimte, is dit slechts toegestaan met toestemming van het college van burgemeester en wethouders. Deze uitbreiding kan vooraf al op de tekening worden aangegeven.
Artikel 9. Ontbinden huurovereenkomst gebruik gemeentegrond
Een huurovereenkomst tot gebruik van gemeentegrond zal zonder rechterlijke tussenkomst door de gemeente worden ontbonden, indien een terras niet voldoet aan hetgeen in deze beleidsregel is bepaald.
Er wordt strikt toegezien op de handhaving van het bepaalde in deze beleidsregel door ambtenaren van de politie, de brandweer of de toezichthouders in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, de APV en het bestemmingsplan. Gegeven aanwijzingen in het belang van de openbare orde, het verkeer of de veiligheid, moeten direct worden opgevolgd.
Indien men zich niet houdt aan de voorschriften in de huurovereenkomst en/of het terrassenbeleid wordt de huurovereenkomst overeenkomstig het bepaalde in artikel 9 ontbonden.
In het periodiek overleg met de horeca zal het terrassenbeleid jaarlijks worden besproken
De beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels terrassen gemeente Steenbergen 2010.
Burgemeester en wethouders van Steenbergen