Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Echt-Susteren

Verordening op de rekenkamercommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEcht-Susteren
OrganisatietypeGemeente
Officiƫle naam regelingVerordening op de rekenkamercommissie
CiteertitelVerordening op de rekenkamercommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Echt-Susteren 2015. (CVDR://378258_1)

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201501-10-2015intrekking

24-09-2015

Elektronisch Gemeenteblad, 01-10-2015

455029
20-09-200701-10-2015Onbekend

20-09-2007

Geen

Geen

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Echt-Susteren,

gezien het voorstel van de werkgroep voorbereiding lokale rekenkamerfunctie Echt-Susteren

d.d. 28 oktober 2004;

gezien het advies van de commissie Middelen en het seniorenconvent;

gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;

Besluit:

Vast te stellen de Verordening op de rekenkamercommissie

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt vetstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    Commissie: rekenkamercommissie;

  • c.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    College: college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    Rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Echt-Susteren;

  • f.

    Secretaris: de ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie, zijnde de raadsgriffier.

Artikel 2 Rekenkamercommissie.

  • 1.

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie;

  • 2.

    De rekenkamercommissie bestaat uit 5 leden.

Artikel 3 Benoeming leden.

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie. In elk geval worden drie raadsleden tot lid van de rekenkamercommissie benoemd. De procedure tot benoeming van de leden wordt bepaald door het seniorenconvent.

  • 2.

    De leden van de rekenkamercommissie die tevens raadsleden zijn worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad aangewezen. De leden die niet deel uitmaken van de raad worden voor een periode van zes jaar aangewezen. Bij een tussentijdse benoeming wordt het externe lid benoemd voor de resterende periode van de 6 jaren, waarvoor het andere externe lid was benoemd.

  • 3.

    De rekenkamercommissie benoemt de voorzitter uit de externe leden van de rekenkamer-commissie. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergadering, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het andere externe lid als voorzitter op.

Artikel 4 Eed.

Ten aanzien van de externe leden is artikel 81g van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit.

  • 1.

    De raad ontslaat de leden en eventuele plaatsvervangende leden en stelt hen op non-activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen.

  • 3.

    Het lidmaatschap van een extern lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die op grond van artikel 81f van de Gemeentewet onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroor-deeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 4.

    De externe leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamercommissie.

  • 1.

    De externe leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergadering van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamer-commissie.

  • 3.

    De vergoedingen worden bij de samenstelling van de rekenkamercommissie door de raad vastgesteld aan het begin van iedere nieuwe raadsperiode, een en ander gelijktijdig met de benoeming van de raadsleden in de commissie.

Artikel 7 Ambtelijk secretaris.

  • 1.

    De raad benoemt de ambtelijk secretaris in overleg met de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 8 Reglement van orde.

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening.

  • 1.

    De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de door de raad gestelde kaders, die als bijlage bij deze verordening zijn gevoegd.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 10 Werkwijze.

  • 1.

    De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De commissie vergadert in beslotenheid; haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden overgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8.

    De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan te commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt voorts wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9.

    Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 11 Budget.

  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoeding aan de externe leden;

    • b.

      interne onderzoeksmedewerkers;

    • c.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld.

    • d.

      opleidingskosten van leden van de rekenkamercommissie;

    • e.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12 Inwerkingtreding.

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Artikel 13 Citeertitel.

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de rekenkamercommissie.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 22 december 2004.

Gewijzigd 20 september 2007.

De raad voornoemd,

de griffier, de burgemeester,

mr.M.M.W.H.Y. Hermans, mr. E. Schaftenaar.