Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | verordening op de commissie van onderzoek en rapportage inzake functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester |
Citeertitel | verordening op de commissie van onderzoek en rapportage inzake functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Datum ondertekening is bij benadering ingevuld
Gemeentewet, art. 61, lid 5
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2001 | nieuwe regeling | 01-11-2001 Geen | 1.1.9 |
Paragraaf 3 taken van de commissie
De commissie heeft tot taak om in het kader van de herbenoeming namens de raad de rapportage voor te bereiden, vast te stellen en toe te zenden aan de commissaris.
De commissie toetst het functioneren van de burgemeester daarbij in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester, alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken, zoals de door hem behartigde portefeuille en vertegenwoordiging van de gemeente in andere (overheids-)lichamen.
Paragraaf 4 werkwijze commissie
Artikel 11 Vernietiging stukken
Nadat de beslissing omtrent de herbenoeming van de burgemeester ter kennis is gebracht van de raad, dragen de voorzitter en griffier er zorg voor, dat alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt, op last van burgemeester en wethouders onverwijld in een verzegelde enveloppe en gerubriceerd als “ geheim” worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor, dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.
Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid 1, sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
De raad der gemeente voornoemd,
, voorzitter
, griffier
Eerste wijziging vastgesteld in de openbare vergadering van 14 oktober 2009.
Tweede wijziging vastgesteld in de openbare vergadering van 10 februari 2010.
De raad voornoemd,
W.M. Cornelis, voorzitter
mw. drs B. Lubbers, griffier
Toelichting, behorende bij de verordening op de commissie van onderzoek en rapportage inzake functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester
Deze verordening is gebaseerd op de door de minister van BZK vastgestelde “Procedureregels herbenoeming burgemeesters”. Deze zijn bepalend voor de te volgen procedure; de verordening dient als nadere uitwerking/aanvulling daarop.
De verordening is opgesteld naar analogie van de in 2001 door de raad vastgestelde verordening op de Vertrouwenscommissie inzake de benoeming van een nieuwe burgemeester.
Artikel 2 Samenstelling commissie
Dit artikel is gebaseerd op het gelijksoortige artikel uit de Verordening op de vertrouwenscommissie uit 2001. Door het ontbreken van een regeling ter zake is in veel gemeenten discussie over de rol van wethouders en de secretaris bij (her)benoemingen. Aangezien de Minister van Binnenlandse Zaken een einde wil maken aan de onduidelijkheid over de rol van het college van B en W bij (her)benoeming van de burgemeester heeft zij kenbaar gemaakt dat bij wet zal worden vastgelegd dat een wethouder als vertegenwoordiger van het college lid wordt van de vertrouwenscommissie. Deze wethouder krijgt een adviserende rol en vertegenwoordigt de gemeentesecretaris. Anticiperend is aangesloten bij de komende wettelijke regeling.
De keuze van een (plaatsvervangend) voorzitter dient op basis van geschiktheid plaats te vinden. Het kan wenselijk zijn om iemand te benoemen die “politiek neutraal” is.
Na de vaststelling van de verordening op de vertrouwenscommissie in 2001 is het dualisme ingevoerd. In de lijn hiermee is nu de griffier aangewezen als secretaris van de commissie. Deze fungeert tevens als contactpersoon. De secretaris van de commissie heeft een administratieve en logistiek ondersteunende rol. De commissie kan besluiten ook met de de griffier te spreken conform artikel 9 lid 2b. Uiteraard heeft degriffier, evenals allen die bij het onderzoek betrokken zijn, een strikte geheimhoudingsplicht. E.e.a. is geregeld in artikel 7.
In deze artikelen zijn de taken van de commissie omschreven. Alleen op uitnodiging van de vertrouwenscommissie wonen adviseurs vergaderingen bij. Dit zijn nimmer vergaderingen waarin functioneringsgesprekken worden gehouden.
In dit artikel zijn de aspecten waaraan de commissie het functioneren van de burgemeester ten minste moet toetsen omschreven. Het staat de commissie vrij daar andere elementen aan toe te voegen.
Tevens regelt dit artikel de frequentie waarmee de gesprekken in beginsel worden gevoerd. Indien daartoe aanleiding is (wens van de commissie dan wel wens van de burgemeester) kan van de gekozen frequentie worden afgeweken.
Conform het gestelde in de circulaire van de Commissaris van de Koningin d.d. 11 maart 1996, kenmerk 8115, zijn in dit artikel bepalingen opgenomen m.b.t. volstrekte geheimhouding. E.e.a. spreekt voor zich.
Voor een goede gang van zaken is het nodig om een plan van aanpak vast te stellen, dat vooraf aan de burgemeester kenbaar wordt gemaakt. Zoals elke te beoordelen functionaris heeft deze immers het recht om te weten op welke wijze “de beoordeling” plaats vindt.
Dit artikel beschrijft wat in elk geval in de rapportage dient te staan. De opsommissing is niet limitatief.
Het artikel voorziet er tevens in, dat de commissie een uitspraak moet doen over de vraag of zij gebruik maakt van haar facultatieve bevoegdheid om de rapportage mondeling toe te lichten bij de commissaris van de Koningin.