Organisatie | Houten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling Wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen 2005 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling Wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Wegenverkeerswet 1994
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2005 | nieuwe regeling | 14-12-2004 Houtens Nieuws | BWV04.0821 |
1 Aantreffen foutief geparkeerd voertuig
Geen Mulder-traject na wegslepen
Teruggave weggesleept voertuig
Betaling kosten van wegslepen, bewaren en verkoop bij voertuig met een lage taxatiewaarde
Inschrijven in bewaringsregister
7 Besluit tot toepassing bestuursdwang en proces-verbaal van meevoeren en opslaan
Karakter proces-verbaal meevoeren en opslaan
De procedure betreffende de wegsleepverordening start met het aantreffen van een fout geparkeerd voertuig. Onder “voertuigen” wordt mede verstaan: fietsen, bromfietsen, scooters, invalidenvoertuigen, vrachtauto’s, bussen en aanhangwagens.
De eerste afweging, die dan moet worden gemaakt, is of de aangetroffen situatie wegsleepwaardig is. Daarvoor gelden drie criteria:
Uit de woorden “en/of” blijkt dat er tegelijkertijd sprake kan zijn van meerdere criteria, die de situatie wegsleepwaardig maken. Eén van de criteria is echter voldoende om de wegsleepverordening te kunnen toepassen
Ingevolge artikel 170 eerste lid sub c. van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen, juncto artikel 2 van de wegsleepverordening gemeente Houten 2005, kan van de volgende soorten wegen en weggedeelten worden weggesleept:
Wellicht ten overvloede wordt nog vermeld, dat het aantreffen van een fout geparkeerd voertuig op een aangewezen weg of weggedeelte, als bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen, in beginsel voldoende is om de wegsleepverordening toe te passen. De veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer hoeft dan niet tevens in het geding te zijn. Wel moet de noodzaak in zekere mate duidelijk zijn. Zo is bijvoorbeeld het wegslepen van een voertuig om 04.00 uur ’s nachts vanaf een parkeerterrein waarop geen bijzondere situatie van toepassing is (het houden van een weekmarkt op die dag bijvoorbeeld), niet noodzakelijk.
Alleen een executieve politieambtenaar en de parkeercontroleur in dienst bij de gemeente zijn bevoegd actie te ondernemen na het constateren van de overtreding.
Zodra de overtreding is geconstateerd overlegt de executieve politieambtenaar of de genoemde parkeercontroleur met de verkeerscoördinator of bij diens afwezigheid met de operationeel commandant of er sprake is van een wegsleepwaardige situatie. Dit is noodzakelijk in verband met de vereiste uniformiteit en zorgvuldigheid in optreden.
Indien er sprake is van een wegsleepwaardige situatie, wordt de Concept-Uitvoeringsregeling Wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen in gang worden gezet. Deze procedure wordt hierna beschreven.
Bij een aanrijding of diefstal is er sprake van het BERGEN van een voertuig. De verzekeraarhulpdienst verzorgt dit bergen. 99% van de verzekeringsmaatschappijen vergoeden de kosten hiervan. Indien het voertuig niet (WA) is verzekerd, betaalt de opdrachtgever. Het veiligstellen van een voertuig na inbraak (verbrokken ruit e.d.) valt vaak ook onder deze regeling. Bij twijfel kan de verkeerscoördinator of bij diens afwezigheid met de operationeel commandant van politie van het politiedistrict Lekstroom van de politie, regio Utrecht, worden geraadpleegd.
Na de komst van de takelwagen maakt het personeel van het takel- en bergingsbedrijf een direct klaar-foto van de situatie. Op de foto moet de overtreding zo veel mogelijk zichtbaar zijn. Hierdoor kan het nodig zijn enkele foto’s te maken. De foto c.q. foto’s worden in het bewaringsregister opgenomen.
Het personeel van het takel- en bergingsbedrijf vult alvorens de werkzaamheden voorafgaande aan het meevoeren te starten ter plaatse het Proces-verbaal van meevoeren en opslaan in. Dit document wordt ondertekend door een medewerker van het takel- en bergingsbedrijf (namens de directeur van dit bedrijf) en de bevoegde functionaris.
Voor het in bewaring stellen van het voertuig bij een voorlopige maatregel of buitengebruikstelling op grond van de 'wet Mulder' gelden aparte regelingen met betrekking tot de administratieve afhandeling.
In verband met de schadevergoedingsplicht van de gemeente op grond van artikel 172, lid 8, WVW 1994 moet het weg te slepen voertuig zorgvuldig worden gecontroleerd op aanwezige schade. De schade wordt genoteerd in het Proces-verbaal van meevoeren en opslaan. Ook schade, die wordt veroorzaakt tijdens het bevestigen in het juk of tijdens het overbrengen moet worden genoteerd.
Geen Mulder-traject na wegslepen
De wetgever zet in de memorie van toelichting uiteen, dat van het instellen van een strafvervolging, dan wel het opleggen van een sanctie ingevolge de Wet Mulder, kan worden afgezien, omdat de overtreder ten gevolge van het wegslepen van het voertuig al genoeg "gestraft" is. De aanhalingstekens worden hier bewust gebruikt, omdat er in feite geen sprake is van straffen. Met het wegslepen wordt beoogd een einde te maken aan een verboden gedraging, niet het bestraffen van de bestuurder. De overtreder wordt bij toepassing van deze bestuursdwang wel met hoge kosten geconfronteerd en kan dit als een straf ervaren. Hierin kan aanleiding worden gevonden van een strafrechtelijk of administratiefrechtelijk vervolg af te zien.
Het Openbaar Ministerie heeft met de gemeente Utrecht de afspraak gemaakt dat er behalve in de gevallen dat er gevaarlijk, hinderlijk of geparkeerd wordt op een invalideparkeerplaats geen Mulder-sanctie wordt opgelegd.
Er is nog een uitzondering waarin dat wel gebeurt. Dit betreft de situatie dat er meerdere auto’s moeten worden weggesleept om het betreffende terrein te kunnen inrichten voor de markt. In dat geval wordt op de auto’s eerst een Mulder-bon achtergelaten. Vervolgens gaat het takel- en bergingsbedrijf successievelijk de auto’s wegslepen. Op het moment dat daadwerkelijk met het wegslepen wordt begonnen, wordt de Mulder-transactie ingetrokken. Dit wordt zo gedaan om rechtsongelijkheid te voorkomen. Binnen de gemeente Houten zijn deze afspraken ook van toepassing verklaard.
Een takelwagenis besteld. Er is sprake van een onvolledige berging indien de eigenaar/houder/bestuurder van het voertuig ter plaatse komt, voordat het takelwagenter plaatse is en de eigenaar/houder/bestuurder het voertuig wil verplaatsen.
De kosten overeenkomstig het tarief dat verbonden is aan de voorbereiding van de overbrenging van het voertuig, dienen te worden voldaan. De bevoegde functionaris dient de personalia vast te stellen. De kosten voor de onvolledige berging dienen ter plaatse te worden vergoed. Gebeurt dit niet, dan wordt het voertuig alsnog weggesleept.
De takelwagen is ter plaatse en het voertuig bevindt zich op de lepel van de takelwagen en is vastgesjord. Vanaf dat moment is er sprake van een volledige berging.
De eigenaar/houder/bestuurder komt ter plaatse en wil het voertuig verplaatsen. De kosten overeenkomstig het tarief dat verbonden is aan het overbrengen van het voertuig naar de bewaarplaats, dienen te worden voldaan. De bevoegde functionaris dient de personalia vast te stellen. De kosten voor de volledige berging dienen ter plaatse te worden vergoed. Gebeurt dit niet, dan wordt het voertuig weggesleept en dienen de wegsleepkosten op de bewaarplaats worden betaald. In alle andere gevallen, zal eerst aan een aantal andere voorwaarden voldaan moeten worden, anders wordt de wegsleepprocedure vervolgd (bijv. een overtreding van de WAM).
Het voertuig is/wordt weggesleept en in bewaring gesteld.Teruggave kan slechts plaatsvinden aan de eigenaar of houder of gemachtigde van het voertuig, na betaling van de volledige kosten: de wegsleepkosten en de kosten van bewaring. Ook zal in een aantal gevallen eerst aan andere voorwaarden moeten worden voldaan.
Ingeval een voertuig wordt in beslag genomen en daartoe wordt weggesleept zijn de kosten geheel voor de politie. In een aantal gevallen zijn geen kosten verschuldigd. Denk hierbij aan tijdelijke bewaring in het kader van hulpverlening, bij inbeslagneming en in het kader van onder toezichtstelling Voor voertuigen die na het vrijgeven niet worden opgehaald kunnen wel bewaarkosten worden berekend. In deze gevallen zal de bewaarder per aangetekend schrijven de eigenaar /houder hiervan in kennisstellen en wordt dit vermeld in het bewaarregister.
De kosten van wegslepen en in bewaring stellen zijn niet verschuldigd, indien:
Het genoemde onder 1, 2 of 3 dient rechthebbende aan te tonen door een afschrift van het vonnis c.q. uitspraak. Een dergelijk afschrift wordt door de griffie van het rechtbank waar de zaak is behandeld ter beschikking gesteld.
ATTENTIE: De bovenvermelde bedragen zijn exclusief de eventueel opgelegde of op te leggen boetes, naheffingen e.d
Indien niet tot overbrenging en inbewaringstelling had mogen worden overgegaan, betaalt de gemeente tevens een redelijke schadeloosstelling aan de rechthebbende die het voertuig heeft afgehaald. Indien het voertuig ten tijde van de overtreding in gebruik was bij een ander dan de rechthebbende die het voertuig heeft afgehaald, treedt die ander voor de toepassing van deze schadeloosstelling in plaats van de rechthebbende die het voertuig heeft afgehaald.
Indien aantoonbaar is dat tijdens de overbrenging en bewaring schade aan het voertuig is toegebracht, is de gemeente gehouden deze schade te vergoeden.
Het is belangrijk te weten wanneer er een aanvang is gemaakt met het bewaren van een voertuig. Aan het bewaren van een voertuig zijn vaak (verhaalbare) bewaarkosten verbonden. Het tijdstip van bewaren gaat, na het wegslepen van een voertuig in, op het moment dat het voertuig van het takelwagen is losgekoppeld op de plaats van bewaring.
Het takel- en bergingsbedrijf draagt er zorg voor dat het voertuig op de juiste wijze wordt ingeschreven in het bewaringsregister. Daarbij dienen de omstandigheden die verwijdering noodzakelijk maakten te worden vermeld. Tevens dient in het bewaringsregister te worden vermeld onder welke voorwaarde(n) het betreffende voertuig mag worden terug gegeven.
Indien ter zake het feit waardoor het voertuig in bewaring is gesteld proces-verbaal wordt opgemaakt, moet daarin de melding van de inbewaringstelling (en wegslepen) worden vermeld. In sommige gevallen dient binnen een bepaalde tijd het proces-verbaal te worden opgemaakt.
Het voertuig is nu overgedragen aan de bewaarder in casu het takel- en bergingsbedrijf als gemandateerde van het college van burgemeester en wethouders. Indien in het bewaringsregister GEEN voorwaarden tot teruggave zijn vermeld, zal het voertuig zo spoedig mogelijk aan de eigenaar/ houder of gemachtigde worden teruggegeven. Een weggesleept voertuig wat met onjuiste of onvolledige informatie in het bewaringsregister is ingeschreven, blijft de verantwoordelijkheid van het takel- en bergingsbedrijf .
Teruggave weggesleept voertuig
Een weggesleept en in bewaring gesteld voertuig wordt teruggegeven aan de rechthebbende. Van de eigenaar of houder mag worden verwacht dan hij/zij dit aantoont.
Het voertuig mag slechts worden afgegeven indien alle kosten van de overbrenging en in bewaring zijn betaald. De betaling van de kosten kan niet geschorst worden omdat iemand het niet eens is met de reden van wegslepen. Wel kunnen in bepaalde omstandigheden geen kosten verschuldigd zijn.
Een voertuig dat op grond van de wegsleepverordening is weggesleept en in bewaring is gesteld MOET worden teruggegeven pas dan als alle kosten zijn betaald en/of na schriftelijke toestemming van de officier van Justitie of de met het onderzoek belaste ambtenaar,
Wordt een voertuig niet binnen 48 uur afgehaald, dan laat de bewaarder, in casu het takel- en bergingsbedrijf als gemandateerde namens het college van burgemeester en wethouders, de politie een onderzoek instellen naar de eigenaar/houder van het voertuig.
Zodra die bekend is, en de politie de zaak niet onmiddellijk kan regelen, sturen burgemeester en wethouders zelf op aangeven van het takel- en bergingsbedrijf , aan de verantwoordelijke persoon binnen 7 dagen, per aangetekend schrijven een kennisgeving. In deze kennisgeving dient te worden vermeld de gepleegde overtreding en het in bewaring nemen van het voertuig alsmede de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het voertuig terug te krijgen.
Na een bewaartijd van 7 dagen kan het voertuig, in opdracht van de bewaarder, worden overgebracht naar een andere bewaarplaats. De kosten van dit transport zijn kosten van bewaring. De rechthebbende wordt conform art 5.30 AWB over deze verplaatsing geïnformeerd.
Het gemandateerde takel- en bergingsbedrijf is bevoegd, ingeval:
De bewaarder draagt namens de burgemeester en wethouders zorg voor de bewaring en eventuele verkoop van het voertuig en is bevoegd daarvoor alle handelingen, (incl. het inschakelen van een taxateur) te verrichten.
Inschrijven in bewaringsregister
Door het college van burgemeester en wethouders wordt de directeur van het takel- en bergingsbedrijf als bewaarder aangewezen, die het register beheert.
Elk voertuig dat op de bewaarplaats wordt gebracht (ook indien het niet is weggesleept) wordt ingeschreven in het bewaringsregister!
In het bewaringsregister worden z.s.m. na de inbewaringstelling de volgende gegevens opgenomen:
In het bewaringsregister worden z.s.m. na de teruggave de volgende gegevens opgenomen:
Indien het voertuig binnen 48 uur na de inbewaringstelling niet is afgehaald worden in het bewaringsregister opgenomen:
In het bewaringsregister worden bij verkoop/vernietiging de volgende gegevens opgenomen:
de datum en het tijdstip van de verkoop, de afstandverklaring of de vernietiging;
in geval van verkoop de opbrengst van die verkoop, de naam en het adres van de koper, het eventuele batig saldo van die verkoop, de naam en het adres van degene aan wie het eventuele batig saldo is uitgekeerd alsmede gegeven waaruit blijkt dat deze tot het in ontvangst nemen van dat eventuele batig saldo gerechtigd was;
Indienrestitutie wordt verleend wordt in het bewaringsregister de volgende gegevens opgenomen:
Het college van burgemeester en wethouders mandateert de bevoegdheid tot het bewaren aan de directeur van het takel- en bergingsbedrijf . Deze persoon vervult dan namens het college de functie van “bewaarder”. De bewaarder beheert het bewaringsregister en ziet er op toe dat de wettelijke termijnen niet worden overschreden. Hij geeft uitvoering aan die werkzaamheden die in de regelingen, genoemd in deze uitvoeringsregeling, aan de bewaarder zijn toebedeeld. Daarnaast doet hij al het nodige om een goede en verantwoordelijke bewaring en eventuele verkoop van voertuigen te verzekeren. Hiertoe behoren in ieder geval:
Een beslissing tot toepassing van bestuursdwang, dat wil in dit geval zeggen het toepassen van de wegsleepverordening als bedoeld in artikel 170, lid 1, WVW 1994, wordt op schrift gesteld. Deze schriftelijke beslissing is een beschikking (art. 5:24, lid 1 Awb).
Ingevolge het tweede lid van artikel 5:24 Awb moet de beschikking vermelden welk voorschrift is of wordt overtreden.
Elke beschikking is een besluit, waartegen op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 en 7:1 Awb bezwaar en beroep openstaat. Inhet Besluit tot toepassing bestuursdwang, dat wordt bekendgemaakt aan de rechthebbende, staat vermeld dat iedere belanghebbende tegen het genomen besluit bezwaar kan maken. Tevens vermeldt het besluit aan welke voorwaarden het bezwaarschrift moet voldoen.
Karakter proces-verbaal meevoeren en opslaan
Van het meevoeren en opslaan van het voertuig moet proces-verbaal worden opgemaakt, waarvan een afschrift wordt verstrekt aan degene, die het voertuig onder zich had. Het woord proces-verbaal, heeft hier de betekenis van een verklaring krachtens de Algemene wet bestuursrecht. Het opmaken van een proces-verbaal is met name voorgeschreven in het belang van de rechtszekerheid van de rechthebbenden. Met betrekking tot de wegsleepverordening zal dit proces-verbaal met name een rol kunnen spelen ingeval de belanghebbende tegen de toepassing van de wegsleepverordening bezwaar maakt bij het college van burgemeester en wethouders. Degene die het bezwaarschrift indient, moet daarbij aan afschrift van het proces-verbaal voegen.
Bezwaar- en beroepsmogelijkheid
De rechthebbende kan zijn bezwaren tegen het toepassen van de bestuursdwang - in casu de wegsleepverordening op grond van artikel 170, lid 1, WVW 1994 - voorleggen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de betrokken overtreding is begaan. Tegen een afwijzende beschikking van het college staat beroep open op de rechtbank met de mogelijkheid van hoger beroep op de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
De gemeente Houten heeft een bezwarencommissie, die het college over bij de heroverweging op het bezwaar adviseert. Burgemeester en wethouders zullen zich in de regel laten vertegenwoordigen door een medewerker van de afdeling Openbare Werken en de betrokken toezichthouder of politiefunctionaris.
In de Wegenverkeerswet 1994 zijn vier wegsleepregelingen beschreven, die geen bestuursdwang zijn. De vier situaties waarbij niet wordt weggesleept volgens de bestuursdwangregeling, zijn:
In deze gevallen is geen bezwaar en beroep mogelijk op grond van de Algemene wet bestuursrecht.
Wel heeft de rechthebbende dan de mogelijkheid om een klacht in te dienen tegen het bestuursorgaan ingevolge de hierna genoemde bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht.