Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Verordening klachtbehandeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuenen, Gerwen en Nederwetten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening klachtbehandeling
CiteertitelVerordening klachtbehandeling
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening klachtbehandeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2006Nieuwe regeling

18-05-2006

Rond de Linde, 17-08-2006

060518-040
01-09-2006art. 1, 2, 3 en 4

18-05-2006

Rond de Linde, 17-08-2006

060518-040

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klachtbehandeling

Verordening klachtbehandeling

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Nuenen ca.;

 

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

 

gezien het voorstel van het college;

 

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

 

Besluiten:

 

vast te stellen de volgende verordening tot wijziging van de “Verordening klachtbehandeling”

 

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    De wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Bestuursorgaan: een gemeentelijk bestuursorgaan, danwel een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan;

  • -

    Klacht: een uiting van ongenoegen op de wijze, waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens klager of een ander heeft gedragen;

  • -

    Klager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die zich met een klacht tot een bestuursorgaan wendt (inclusief ambtenaren);

  • -

    Commissie: de (externe) commissie, belast met de behandeling van en advisering over klachten, genaamd: de klachtencommissie.

Hoofdstuk 2 Interne klachtbehandeling

Artikel 2 Indiening klachten

Een ieder heeft het recht om bij een bestuursorgaan een klacht in te dienen.

Artikel 3 Instelling klachtencommissie

  • 1.

    Er is een gemeentelijke klachtencommissie

  • 2.

    De commissie is belast met de behandeling van en advisering over de bij de gemeentelijke bestuursorganen ingediende klachten, voorzover daarop het terzake in de wet en in deze verordening bepaalde van toepassing is.

Artikel 4 Samenstelling commissie

De klachtencommissie wordt gevormd door de leden van de Bijzondere Kamer zoals bedoeld in de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften.

Artikel 5 Secretariaat commissie

Het secretariaat van de commissie wordt uitgeoefend door een door de burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar.

Artikel 6 Inlichtingen en geheimhouding

  • 1.

    Aan de commissie worden door het bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht op verzoek van de commissie alle inlichtingen gegeven danwel bescheiden overgelegd die gebezigd zijn bij de vervulling van de overheidstaak in de aangelegenheid waarop een in behandeling zijnde klacht betrekking heeft.

  • 2.

    Bescheiden die op grond van enige wettelijke bepaling niet openbaar kunnen worden gemaakt of die een zodanig geheim karakter hebben dat openbaarmaking daarvan naar het oordeel van het bestuursorgaan het gemeentelijk belang ernstig kunnen schaden, kunnen slechts aan de commissie worden overgelegd onder voorwaarde, dat deze met betrekking tot die bescheiden geheimhouding zal betrachten.

Artikel 7 Openbaarheid hoorzitting

De hoorzittingen van de commissie ter uitvoering van deze verordening zijn niet openbaar.

Artikel 8 Klachtenafhandelaar

  • 1.

    Een klacht wordt afgehandeld door:

    • de gemeentesecretaris, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een medewerker betreft;

    • de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;

    • de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een wethouder of het college betreft;

    • de loco-burgemeester, namens de burgemeester, indien het een gedraging van de burgemeester betreft;

    • de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de gemeenteraad betreft;

    • de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de raadsgriffier betreft.

  • 2.

    In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, wijst het college van burgemeester en wethouders een klachtafhandelaar aan.

     

Artikel 9 Externe voorziening

Indien klager niet tevreden is met de afhandeling van zijn klacht, dan bestaat de mogelijkheid zich te wenden tot een externe klachtvoorziening. De gemeente is aangesloten bij de Nationale Ombudsman.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 10 Vangnetbepalingen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening klachtbehandeling”.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 september 2006

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 mei 2006

De griffier, de voorzitter,

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van

De secretaris, de burgemeester,

Aldus vastgesteld door de burgemeester op

De burgemeester,