Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2011 |
Citeertitel | Verordening reinigingsheffingen 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening reinigingsheffingen 2010
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 01-01-2012 | Intrekking | 10-11-2011 Gemeenteblad, 2011, 50 | 2011/241 | |
01-01-2011 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 11-11-2010 Gemeenteblad, 2010, 71 | 2010/331 |
Hoofdstuk I Inleidende bepalingen
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- perceel: een gebouwde onroerende zaak - of een gedeelte ervan - dat blijkens
indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een
particuliere huishouding te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt.
Met perceel worden gelijkgesteld: een stacaravan, een woonboot, een
woonwagen, een demontabel zomer- of vakantiehuisje en een wisselwoning,
indien gebruikt door een particuliere huishouding.
- bedrijfspand: een gebouwde onroerende zaak - of een zelfstandig gebruikt
Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing
Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer (Staatsblad 1994, 80).
Het bepaalde in artikel 5, het tweede lid, en artikel 6, het eerste lid, is niet van toepassing indien er sprake is van verhuizing binnen de gemeente Tilburg, waarbij de belastingplichtige zowel op het nieuwe als op het oude adres als belastingplichtige, conform het bepaalde in artikel 5 van deze verordening, kan worden aangemerkt (doorlopende plicht).
Artikel 9 Wijze van heffing/tijdstip van betaling
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in 12 gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt tussen de 24e en het einde van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later (eveneens tussen de 24e en het einde van de maand).
Hoofdstuk III Reinigingsrechten
Belastingplichtig voor de reinigingsrechten is degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen, bedoeld in artikel 9, gebruik maakt.
Artikel 12 Maatstaf van heffing en tarief
Het recht voor het aanbieden op de gemeentelijke milieustraten van te storten of te verbranden restafval of afval dat een fractie te storten of te verbranden restafval bevat, bedraagt € 5,00 per m3 met dien verstande dat het recht voor afgifte van 0 tot 1m3 tenminste € 5,00 bedraagt. Hierbij wordt onder restafval verstaan huishoudelijke afvalstoffen die niet of alleen tegen onevenredige kosten geschikt zijn voor hergebruik en die moeten worden gestort of verbrand. Nadere regels met betrekking tot het storten van restafval zijn opgenomen in het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2003.
De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving, nota of andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag wordt vermeld.
Hoofdstuk IV Algemene bepalingen
De hiervoor onder hoofdstuk III vermelde tarieven zijn inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.
Artikel 16 Nadere regels door het college
Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
Memorie van toelichting behorende bij de “Verordening reinigingsheffingen 2011”.
In artikel 7, tweede lid was in eerste instantie het zinsdeel "conform het bepaalde in artikel 4" opgenomen. De verwijzing naar artikel 4 is niet juist omdat artikel 7, tweede lid betrekking heeft op de belastingplicht. Voor 2011 is het betreffende zinsdeel gewijzigd in "conform het bepaalde in artikel 5".
Voor de bepaling van de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van 100 % kostendekking. Voor het belastingjaar 2011 is één uniform tarief bepaald van € 262,22 per perceel per jaar. Ten opzichte van 2010 is het tarief van de afvalstoffenheffing gestegen met 0,84 %.
De toerekening aan de afvalstoffenheffing laat een daling zien van € 263.000. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere kosten voor de inzameling van huishoudelijk afval (inclusief nominale bijstelling).
Voor wat betreft de opbrengsten vinden wijzigingen plaats als gevolg van de autonome ontwikkeling en het besluit om geen onttrekking uit de egalisatiereserve plaats te laten vinden.
Voor het belastingjaar 2011 blijft het tarief voor het aanbieden van restafval op de gemeentelijke milieustraat ongewijzigd, namelijk € 5,00.
§Tariefontwikkeling afvalstoffenheffing en reinigingsrechten
Kosten afvalstoffenheffing (x € 1.000)