Organisatie | Voerendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Welzijn en Onderwijs |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, art. 2, lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | Nieuwe regeling | 16-12-2009 Weekblad Parkstad, 30-12-2009 | Onbekend |
De Raad van de Gemeente Voerendaal,
gelet op artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat de Raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot het regelen van Cliëntenparticipatie in de Wsw,
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening cliëntenparticipatie Wsw-beleid
De cliëntenparticipatie Wsw houdt zich bezig met het beleid ten aanzien van de Wsw. Dit is de verordenende bevoegdheid van de Raad en ook de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering. Het College van B&W van de gemeente heeft de mogelijkheid om op gemeentelijk niveau nadere regels te stellen in een Regeling.
In dit besluit wordt verstaan onder:
1 Wsw-geïndiceerden op de wachtlijst;
2 Wsw-geïndiceerden als werknemer van een SW-bedrijf of;
3 Wsw-geïndiceerden als werknemer bij een reguliere werkgever;
4 en /of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.
1. Het College stelt in een uitvoeringsregeling de werkwijze rondom de advisering door de cliëntvertegenwoordigers WSW vast en gaan daarbij tenminste in op de volgende zaken:
2. De cliëntvertegenwoordigers WSW uit de bij het Werkvoorzieningschap OZL aangesloten gemeenten komen tenminste 1 maal per jaar bij elkaar.
3. De samenwerking tussen het college van de gemeente en de cliëntenraad Wsw wordt jaarlijks geëvalueerd.
Het college legt in een uitvoeringsregeling vast hoe zij de cliëntenraad Wsw zodanig faciliteert, dat de cliëntenvertegenwoordiging redelijkerwijze in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige Wsw-geïndiceerden.
Toelichting - Verordening cliëntenparticipatie Wsw- beleid
In het werkvoorzieningschap OZL is besloten om een raamverordening op te stellen op schapsniveau, waar op gemeentelijk niveau nadere invulling aan wordt gegeven. Hiertoe dient het College van B&W van de gemeente een reglement van orde op te stellen. Feitelijk kan het college uit de volgende vormen kiezen:
Hoewel alle gemeenten een afzonderlijke cliëntvertegenwoordiging Wsw organiseren, ligt bij het schap de toezichthoudende taak.
Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. Dit laatste is geregeld in artikel 5. Artikel 4b betreft de verplichting tot het tijdig informeren. De omschrijving houdt in ieder geval in dat:
de cliëntvertegenwoordiging Wsw dient te worden voorzien van de voor de uitoefening van hun taak benodigde informatie. Indien de cliëntvertegenwoordiger Wsw verzoekt de informatie elektronisch (op diskette of via e-mail) aan te leveren dan zal indien redelijkerwijs mogelijk aan dit verzoek worden voldaan. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.
Burgemeester en wethouders stellen de cliëntenraad Wsw middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening.
Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in een begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal aannemelijk moeten worden gemaakt door middel van het voeren van een boekhouding.