Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Culemborg

Reglement op de Gehandicaptenraad 2003

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCulemborg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement op de Gehandicaptenraad 2003
CiteertitelReglement op de Gehandicaptenraad 2003
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2003nieuwe regeling

04-11-2003

Culemborgse Courant, 19-11-2003

Geen.

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement op de Gehandicaptenraad 2003

Artikel 1: Benaming en taak

Er is een gehandicaptenraad die gevraagd en ongevraagd advies uitbrengt aan burgemeester en wethouders omtrent aangelegenheden betreffende het gemeentelijke gehandicaptenbeleid.

 

Artikel 2: Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De gehandicaptenraad bestaat uit negen leden.

  • 2.

    De leden worden benoemd door burgemeester en wethouders.

  • 3.

    De leden mogen geen lid zijn van de gemeenteraad of ambtenaar in dienst van de gemeente Culemborg.

  • 4.

    De benoeming van de leden vindt als volgt plaats:

    • a.

      Vier leden van wie op grond van persoonlijke kwaliteiten verwacht mag worden dat zij een goede bijdrage kunnen leveren aan het functioneren van de gehandicaptenraad.

    • b.

      Een lid op voordracht van de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie.

    • c.

      Een lid op voordracht van de ANBO, bond van 50 plussers, afdeling Culemborg.

    • d.

      Een lid op voordracht van de FNV.

    • e.

      Een lid op voordracht van BOSK, de belangenvereniging van ouders van spastische kinderen.

    • f.

      Een lid op voordracht van de VOGG, de vereniging van ouders van geestelijke gehandicapten.

  • 5.

    De gehandicaptenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter alsmede een secretaris.

  • 6.

    De leden van de commissie moeten in Culemborg woonachtig zijn.

  • 7.

    Indien er een vacature ontstaat moet daar binnen twee maanden in worden voorzien.

     

    Artikel 3: Zittingsduur

  • 1.

    De leden en de voorzitter van de gehandicaptenraad worden benoemd voor de duur van vier jaar.

  • 2.

    De leden en de voorzitter kunnen voor maximaal een periode van vier jaar worden herbenoemd.

     

    Artikel 4: Ontslag

  • 1.

    De leden van de gehandicaptenraad kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij delen dit mede aan burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid als bedoeld in artikel 2 onder 4 eindigt zodra men geen lid meer is van de ANBO dan wel van de FNV.

  • 3.

    Het lidmaatschap eindigt voorts door overlijden.

     

    Artikel 5: Vergaderingen

  • 1.

    De gehandicaptenraad vergadert tenminste vier keer per jaar en voorts zo dikwijls als drie leden of de voorzitter dit wenselijk achten. In het laatste geval vindt de vergadering zo mogelijk binnen twee weken na de datum waarop het verzoek is gedaan, plaats.

  • 2.

    De vergaderingen van de gehandicaptenraad zijn openbaar, tenzij de meerderheid van de leden vindt dat een vergadering besloten zal zijn.

  • 3.

    De gehandicaptenraad kan omtrent de inhoud van stukken, welke aan de gehandicaptenraad worden overlegd, geheimhouding opleggen. Zij wordt zowel door de leden inclusief de voorzitter die bij de behandeling aanwezig waren, als door de leden, die op andere wijze van het behandelde en van de stukken kennis nemen, in acht genomen totdat de gehandicaptenraad haar opheft.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen omtrent de inhoud van de stukken welke zij aan de gehandicaptenraad om advies of ter informatie doet toekomen, geheimhouding opleggen. Deze verplichting tot geheimhouding blijft van kracht zolang burgemeester en wethouders deze niet opheffen.

  • 5.

    De secretaris is er verantwoordelijk voor dat er van de vergaderingen een besluitenlijst als mede een afsprakenlijst wordt gemaakt.

     

    Artikel 6: Besluitvorming

  • 1.

    De vergaderingen worden niet gehouden als niet ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen wordt zonodig, zulks met een tussentijd van tenminste 24 uur, een nieuwe vergadering belegd, waarin ongeacht het aantal aanwezige leden beraadslaagd en besloten wordt over onderwerpen die op de agenda van beide vergaderingen staan vermeld.

  • 3.

    De besluiten en adviezen worden bij meerderheid van stemmen genomen, respectievelijk vastgesteld. Indien er sprake is van minderheidsstandpunten wordt daarvan melding gemaakt.

     

    Artikel 7: Financiën

    De leden van de gehandicaptenraad ontvangen een vergoeding ingevolge de daarvoor vastgestelde regeling.

     

    Artikel 8: Advisering door de gehandicaptenraad

  • 1.

    Over de volgende onderwerpen wordt de gehandicaptenraad in ieder geval om advies gevraagd:

    • a.

      Welzijn en zorg

    • b.

      Huisvesting en woonvoorzieningen

    • c.

      Verkeer en vervoer, inclusief parkeervoorzieningen

    • d.

      Toegankelijkheid en bereikbaarheid openbare gebouwen en voorzieningen

    • e.

      Sport en sociaal cultureel werk

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen de gehandicaptenraad over andere onderwerpen die onder 1 zijn vermeld om advies vragen.

  • 3.

    De gehandicaptenraad kan ook ongevraagd advies uitbrengen over onderwerpen die te maken hebben met het ouderenbeleid.

  • 4.

    De adviezen worden schriftelijk aan burgemeester en wethouders uitgebracht.

  • 5.

    Burgemeester en wethouders zorgen ervoor dat de gehandicaptenraad over de benodigde informatie beschikt om een advies uit te kunnen brengen.

  • 6.

    Aan de gehandicaptenraad zal tijdig advies worden gevraagd indien tot wijziging van de verordening gehandicapten wordt overgegaan alsmede de uitvoeringsregelingen.

     

    Artikel 9: Beslissing op advies

  • 1.

    Burgemeester en wethouders delen de gehandicaptenraad mede wat er met het advies is gebeurd en wanneer er sprake is van een afwijkende beslissing, wordt daarvan de reden aangegeven.

  • 2.

    Indien het onderwerp waarover het advies wordt uitgebracht op de agenda van een raadscommissie of van de gemeenteraad wordt geplaatst wordt de gehandicaptenraad daarvan op de hoogte gebracht.

     

    Artikel 10: Deskundigen

  • 1.

    De gehandicaptenraad is bevoegd, indien zij dit noodzakelijk acht, ad hoc tijdelijk een of meer deskundigen toe te voegen en te raadplegen.

  • 2.

    Voor zover hier kosten aan zijn verbonden boven een bedrag van € 68,00 is vooraf machtiging nodig van burgemeester en wethouders.

     

    Artikel 11: Evaluatie van het reglement

  • 1.

    In het vierde jaar na inwerkingtreding van dit reglement vindt er een evaluatie plaats waarbij uitdrukkelijk wordt bezien of de benoemingsprocedure zoals in artikel 2 is omschreven, voldoet.

  • 2.

    Wanneer dit leidt tot een aanpassing van artikel 2 treden alle leden direct af en wordt de nieuwe benoemingsprocedure toegepast.

  • 3.

    Opnieuw benoemde leden kunnen in dat geval nog slechts voor een periode van vier jaar worden benoemd.

     

    Artikel 12: Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de eerste van de maand volgende op de dag volgende op de datum van vaststelling.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement op de Gehandicaptenraad 2003.

  • 3.

    De verordening op de Gehandicaptenraad is bij besluit van de gemeenteraad van 28 oktober 2003 vervallen.

  • 4.

    Elk lid van de adviesraad onder werking van de vervallen verordening wordt aangemerkt als lid onder werking van dit reglement.