Organisatie | Hulst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | “Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen” |
Citeertitel | Samenwerkingsverband collectief vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Onderwijs |
Deze regeling behoort tot collectie van gemeente Terneuzen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2003 | 01-01-2003 | 01-01-2015 | I.v.m. wijziging bevoegde gemeenten door gemeentelijke herindeling in Zeeuwsch-Vlaanderen | 18-12-2003 Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad, 24-12-2003 | Rb2003/145 |
01-04-2000 | Nieuwe regeling | 30-03-2000
| 37/2000 |
Besluit tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling “Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen” in verband met de gemeentelijke herindeling van Zeeuwsch-Vlaanderen per 1 januari 2003.
Gemeenschappelijke regeling tot instelling van een openbaar lichaam voor het collectief vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen alsmede toelichting op deze gemeenschappelijke regeling.
De raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen – zoals deze ontstaan met ingang van 1 januari 2003 – en Provinciale Staten en het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland, hierna te noemen de deelnemers;
dat het met het oog op de voorziening in de behoefte aan aanvullend openbaar vervoer in het algemeen, dat voor een ieder toegankelijk is en voor mensen met een handicap in het bijzonder, wenselijk is om in de regio Zeeuwsch-Vlaanderen collectief vraagafhankelijk openbaar personenvervoer tot stand te (doen) brengen en in stand te (doen) houden;
dat het voor een doelmatige organisatie daarvan van belang is dat een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam wordt ingesteld;
dat in verband met de gemeentelijke herindeling per 1 januari 2003 de gemeenten Hulst en Hontenisse, Oostburg en Sluis-Aardenburg, en Axel, Sas van Gent en Terneuzen opgaan in de nieuw te vormen gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen de samenstelling van het algemeen bestuur dient te worden gewijzigd;
Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet de Provinciewet, de Wet voorzieningen gehandicapten en de Wet Personenvervoer;
tot het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling "Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen" met ingang van 1 januari 2003 en daarop de navolgende bepalingen van toepassing te doen zijn.
De gemeenschappelijke regeling heeft ten doel een rechtspersoon in het leven te roepen om een collectief vraagafhankelijk openbaar vervoerssysteem tot stand te (doen) brengen en in stand te (doen) houden en daarmede het belang van goed (openbaar) personenvervoer te behartigen.
Het openbaar lichaam treedt op als opdrachtgever voor de realisering van collectief vraagafhankelijk openbaar vervoer en voor - door de deelnemers - aan te wijzen categorieën van personen binnen het vervoersgebied, waarbij voor deze doelgroepen een zo effectief, efficiënt en uniform mogelijk vervoersaanbod wordt nagestreefd.
Tot deze categorieën behoren in ieder geval de gehandicapten, die ingevolge de Wet voorzieningen gehandicapten ter voorziening van hun vervoersbehoeften door de gemeenten in aanmerking zijn gebracht voor collectief vervoer.
De door de deelnemers aan te wijzen categorieën personen worden ten laste van de deelnemer die deze aanwijst, vervoerd.
Het openbaar lichaam draagt verantwoordelijkheid voor alle bevoegdheden die voortvloeien uit het optreden als opdrachtgever.
Het openbaar lichaam neemt daartoe de in convenants met deelnemers vastgelegde algemene en financiële randvoorwaarden in acht.
Artikel 4 (de organen van het openbaar lichaam)
Het bestuur van het openbaar lichaam bestaat uit een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en een voorzitter.
Artikel 5 (het algemeen bestuur)
De raden van de deelnemende gemeenten en Provinciale Staten van Zeeland wijzen elk uit hun midden, hun respectievelijke voorzitters inbegrepen, twee leden aan, die gezamenlijk met de onder lid 2 bedoelde leden, het algemeen bestuur vormen.
Zij wijzen uit hun midden, de voorzitters inbegrepen, voor elk lid van het algemeen bestuur één plaatsvervangend lid aan.
Het aanwijzen van de leden van het algemeen bestuur vindt voor de eerste maal plaats zo spoedig mogelijk na inwerkingtreding van deze regeling en vervolgens telkens in de eerste vergadering van de deelnemers in nieuwe samenstelling, te houden op de dag met ingang waarvan de leden van de raad c.q. staten in oude samenstelling aftreden.
De raad van een deelnemende gemeente respectievelijk provinciale staten kan een door hem aangewezen lid van het algemeen bestuur ontslag verlenen, indien dit lid hun vertrouwen niet meer bezit. Het voorstel tot het verlenen van ontslag moet met redenen omkleed schriftelijk worden ingediend en tenminste acht dagen vóór de vergadering aan de raad respectievelijk provinciale staten worden bezorgd.
De leden van het algemeen bestuur hebben elk in de vergadering één stem per 20.000 inwoners of gedeelte daarvan, die de gemeente, die zij vertegenwoordigen, telt. Maatstaf is het aantal inwoners, zoals dat door het Centraal Bureau voor de Statistiek is vastgesteld, op 1 januari van het jaar voorafgaande jaar waarin een stemming plaats heeft,
Een stem van een lid aangewezen door de provincie heeft een gelijk gewicht als dat van een gemeente met 10.000 inwoners.
Het algemeen bestuur kan commissies instellen als bedoeld in artikel 24 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 9 (bevoegdheden van het algemeen bestuur)
Het algemeen bestuur staat aan het hoofd van het openbaar lichaam. Aan hem komt binnen het kader van de taakuitoefening als omschreven in artikel 2 en artikel 3 van deze regeling alle bevoegdheden toe, die niet bij of krachtens deze regeling of de wet aan anderen zijn opgedragen.
Artikel 10 (bevoegdheden van het dagelijks bestuur)
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het dagelijks beheer over het lichaam, waartoe in ieder geval behoort:
Artikel 12 (de kantoorhoudende gemeente)
Ter uitvoering van het vorig lid, wordt tussen het openbaar lichaam en de deelnemer wiens vertegenwoordiger het voorzitterschap van de regeling bekleedt, een overeenkomst gesloten, waarin onder andere een regeling wordt getroffen voor de vergoeding van de door of namens die deelnemer als zodanig voor het openbaar lichaam te maken kosten en voor de wijze, waarop de ambtelijke ondersteuning plaats vindt.
De eventuele overige kosten en apparaatskosten van het lichaam worden, met inachtneming van de terzake onder artikel 12 , lid 2 bij overeenkomst geregelde wijze van financiële vergoeding van de apparaatskosten van de deelnemer wiens vertegenwoordiger het voorzitterschap bekleedt, over de deelnemende gemeenten omgeslagen naar rato van het aantal inwoners op 1 januari van het voorafgaande jaar, zoals dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Het rekenkundig aantal fictieve inwoners waarvoor de provincie als deelnemer participeert in de regeling bedraagt 10.000.
De deelnemers betalen vóór 16 januari en vóór 16 juli van ieder jaar een door het dagelijks bestuur te bepalen gedeelte van de geraamde kosten. Verrekening van het verschil tussen betaalde voorschotten en de werkelijk verschuldigde bijdrage vindt plaats terstond na definitieve vaststelling van de jaarrekening voor het betreffende jaar.
Artikel 14 (vragenrecht en verantwoordingsplicht)
De leden van het dagelijks bestuur zijn, te zamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde bestuur.
Zij geven, te zamen of afzonderlijk, het algemeen bestuur mondeling of schriftelijk de door één of meer leden daarvan gevraagde inlichtingen, tenzij de verstrekking in strijd is met het openbaar belang.
Ieder lid van het algemeen bestuur is aan de gemeenteraad c.q. provinciale staten dat hem heeft aangewezen verantwoording verschuldigd voor het door hem in het bestuur gevoerde beleid.
Ieder lid van het algemeen bestuur verschaft de raad van zijn gemeente mondeling of schriftelijke de door één of meer leden van die raad gevraagde inlichtingen, tenzij de verstrekking in strijd is met het openbaar belang.
Het algemeen en het dagelijks bestuur verstrekken aan de raden van de deelnemende gemeenten schriftelijk de door één of meer leden van de raden gevraagde inlichtingen, tenzij de verstrekking in strijd is met het openbaar belang.
De door het algemeen bestuur (voorlopig) vastgestelde jaarrekeningen en jaarverslagen worden aan de deelnemende gemeenten toegezonden.
De deelnemer wiens vertegenwoordiger het voorzitterschap bekleedt, draagt zorg voor en het toezicht op de bewaring en het beheer van archiefbescheiden van het lichaam, waarbij de regels van toepassing zijn die ook voor het archiefbeheer van die gemeente gelden.
Artikel 16 (duur, toetreding, uittreding, wijziging en opheffing)
Uittreding van deelnemers is slechts mogelijk vanaf 1 januari 2005, mits daarvan tenminste één kalenderjaar van tevoren schriftelijk aankondiging is gedaan en wordt voldaan aan daaraan door het algemeen bestuur te stellen voorwaarden.
In deze voorwaarden zal in ieder geval een regeling worden getroffen voor afhandeling van de inmiddels voor de betreffende deelnemers in beheer genomen budgetten en voor de afbouw van het aandeel dat de deelnemer draagt in de algemene kosten van het lichaam. De betreffende besluiten worden ter kennisneming toegezonden aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Bij opheffing van de regeling stelt het algemeen bestuur een liquidatieplan op dat er in dient te voorzien op welke wijze de rechten en verplichtingen van het openbaar lichaam over de deelnemende bestuursorganen wordt verdeeld. Na ontvangst van de vastgestelde eindrekening zendt het algemeen bestuur die onverwijld naar de betrokken deelnemers met een verslag van de liquidatie.