Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenverordening gemeente Brunssum |
Citeertitel | Klachtenverordening gemeente Brunssum |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-04-2005 | Nieuwe regeling | 12-04-2005 | 2004/14286 |
De Raad, het College en de Burgemeester der Gemeente Brunssum;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 18 januari 2005, afdeling ABZ, nr. 2004/14286;
instemming verkregen van de Ondernemingsraad;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:
zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Klachten die tevens of uitsluitend zijn aan te merken als bezwaar- of beroepschriften en waarvoor een wettelijke bezwaar- of beroepsprocedure moet worden gevolgd, worden onverwijld door het bestuursorgaan bij wie de klacht is ingediend doorgezonden naar het orgaan dat bevoegd is het bezwaar of beroepschrift te behandelen. Klager wordt van de doorzending schriftelijk in kennis gesteld.
Eventuele klachtaspecten in de zin van deze verordening van een door te zenden bezwaar- of beroepschrift worden als klacht behandeld.
Het gestelde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht, betreffende de zogenaamde geheimhoudingsplicht is mede van toepassing op instellingen en daartoe behorende of daarvoor werkzame personen die door een bestuursorgaan worden betrokken bij de uitvoering van zijn taak, en op instellingen en daartoe behorende of daarvoor werkzame personen die een bij of krachtens de wet toegekende taak uitoefenen.
Het gestelde in artikel 2:5 is van overeenkomstige toepassing op iedere persoon of functionaris als bedoeld in artikel 1 van deze verordening.
Artikel 3 Indiening schriftelijke klachten
Elke ingediende schriftelijke klacht over een gedraging van het college, van de burgemeester of van een door een van deze organen op grond van de bepalingen in de Gemeentewet ingestelde commissie dan wel van een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester, niet zijnde de gemeentesecretaris, wordt voorgelegd aan de gemeentesecretaris.
Teneinde te verzekeren dat als klacht bedoelde brieven zo snel mogelijk bij het bestuursorgaan arriveren geldt daarvoor een speciaal postbusnummer op naam van de gemeente Brunssum. Onder de rubriek mededelingen en informatie op de gemeentelijke pagina in Parelnieuws wordt iedere week melding gemaakt van het speciale postbusnummer en de rechtstreekse telefoonnummers waarop klachten kunnen worden doorgegeven. Indien te eniger tijd wordt besloten gemeentelijke publicaties in een andere periodiek dan Parelnieuws, danwel (aanvullende) via andere media, te publiceren, dient voor Parelnieuws dit/deze andere periodiek(en)/media te worden gelezen.
Artikel 4 Indiening mondelinge klachten
Mondeling ingediende klachten over een gedraging van het college of van de burgemeester of van een door een van deze organen op grond van de bepalingen in de Gemeentewet ingestelde commissie dan wel van een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester worden door de gemeentesecretaris c.q. een door deze aan te wijzen ambtenaar in het bijzijn van klager op schrift gesteld en gedateerd. Uit de ondertekening door klager van de aldus op schrift gestelde klacht, waarvan hem/haar afschrift wordt meegegeven, blijkt dat de klacht overeenkomt met de klacht van klager. Door klager voorgestelde wijzigingen van de door de gemeentesecretaris c.q. een door deze aan te wijzen ambtenaar op schrift gestelde klacht worden zonder meer aangebracht.
Mondeling ingediende klachten over een gedraging van de raad of van een door de raad op grond van de bepalingen in de Gemeentewet ingestelde commissie dan wel van een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de raad worden door de griffier c.q. een door deze aan te wijzen ambtenaar in het bijzijn van klager op schrift gesteld en gedateerd. Uit de ondertekening door klager van de aldus opschrift gestelde klacht, waarvan hem/haar afschrift wordt meegegeven, blijkt dat de klacht overeenkomt met de klacht van klager. Door klager voorgestelde wijzigingen van de door de griffier c.q. een door deze aan te wijzen ambtenaar op schrift gestelde klacht worden zonder meer aangebracht.
Klachten kunnen ook telefonisch bij de gemeentesecretaris respectievelijk de griffier c.q. een door deze aan te wijzen ambtenaar worden ingediend. De op schrift stelling van de klacht geschiedt conform het bepaalde in lid 1 dan wel lid 2 van dit artikel. Klager krijgt de op schrift gestelde klacht in tweevoud toegezonden met het verzoek de op schrift gestelde klacht, na eventuele aanpassing, te ondertekenen en te retourneren aan het bestuursorgaan in een bij te voegen voorgefrankeerde antwoord-envelop. De klacht wordt geacht te zijn ontvangen op de dag waarop de door klager ondertekende klacht op de gemeentesecretarie respectievelijk op de griffie wordt ontvangen.
Artikel 5 Behandeling van klachten
Klager ontvangt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 3 werkdagen na ontvangst van de klacht een ontvangstbevestiging daarvan. Bij de ontvangstbevestiging wordt aan klager informatie verstrekt omtrent de behandeling van de klacht, de klachtencommissie en de termijn waarop afdoening vermoedelijk zal plaatsvinden.
De klacht wordt – indien van toepassing - onverwijld ter kennis gebracht van het betreffende afdelingshoofd onder wiens verantwoordelijkheid de betreffende ambtenaar werkzaam is. Het afdelingshoofd heeft het recht aanbevelingen te doen over de afwikkeling van de klacht. Voor klachten betrekking hebbende op de gemeentesecretaris respectievelijk de griffier heeft de burgemeester respectievelijk de voorzitter van de raad het recht aan de commissie aanbevelingen te doen over de afwikkeling van de klacht. Daartoe wordt hem/haar onverwijld een afschrift van betreffende klacht verstrekt.
Alvorens de klacht ter advisering aan de klachtencommissie toe te zenden, tracht de gemeentesecretaris respectievelijk de griffier binnen twee weken na ontvangst van de klacht, in overleg met klager, beklaagde en – voor zover van toepassing - het betreffende afdelingshoofd de klacht minnelijk te regelen. Een en ander dient te geschieden in een gezamenlijk gesprek waarvan verslag wordt gemaakt. Zodra naar tevredenheid van klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, en beklaagde zich hiermee kan verenigen, vervalt de verplichting tot het verder behandelen van de klacht. Klager ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging.
Voor klachten betrekking hebbende op de gemeentesecretaris respectievelijk de griffier tracht de burgemeester respectievelijk de voorzitter van de raad in overleg met klager en beklaagde de klacht minnelijk te regelen.
Artikel 6 De Klachtencommissie
De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden kunnen geen deel uitmaken van, noch direct of indirect werkzaam zijn voor of onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan. Mocht zich incidenteel een bij de benoeming niet voorzienbare strijdigheid voordoen ten aanzien van een of meer leden van de commissie betreffende de eerste volzin van dit lid, dan zal/zullen het/de (plv.) lid/leden niet deelnemen aan de behandeling van de betreffende klacht door de commissie.
Artikel 7 Procedure klachtencommissie
De klachtencommissie stelt de klager en beklaagde in de gelegenheid in elkaars aanwezigheid te worden gehoord. Klager en beklaagde kunnen zich laten bijstaan of vertegenwoordigen door een gemachtigde.
Klager en beklaagde worden in principe in elkaars aanwezigheid gehoord. De klachtencommissie kan al dan niet op verzoek van klager of beklaagde besluiten hiervan af te wijken.
De ambtenaar/bestuurder is verplicht voor de commissie te verschijnen en de gevraagde inlichtingen te verstrekken. Voor het houden van een zitting is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden waaronder in ieder geval de voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger, aanwezig is. De commissie kan het horen opdragen aan de voorzitter of een lid van de commissie.
De klachtencommissie legt tijdig, met inachtneming van het bepaalde omtrent de beslistermijnen in artikel 8 lid 1, een gemotiveerd en gedocumenteerd advies vergezeld van het verslag van de hoorzitting en van eventuele aanbevelingen, voor aan het bestuursorgaan. Het advies en het verslag worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de klachtencommissie.
Het bestuursorgaan stelt klager en beklaagde schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de beslissing op de klacht alsmede van het verslag van de hoorzitting. Indien de beslissing afwijkt van het advies van de klachtencommissie wordt de reden van de afwijking gemotiveerd en wordt het advies van de klachtencommissie meegezonden.In de beslissing wordt melding gemaakt van de mogelijkheid voor klager om, indien hij niet tevreden is met de afhandeling van de klacht, zich ter zake te wenden tot de Nationale ombudsman.
Een in behandeling genomen klacht kan alleen gegrond of ongegrond worden bevonden. Het bestuursorgaan gaat na of en in hoeverre klager alsnog genoegdoening kan worden verschaft dan wel, indien dit niet mogelijk blijkt, een tegemoetkoming kan worden verschaft in de vorm van een attentie die de ernst van de gegronde klacht reflecteert.
De gemeentesecretaris en de griffier dragen ervoor zorg dat een geanonimiseerd overzicht van de in elk jaar ontvangen en afgedane klachten bijgehouden wordt. Het overzicht geeft aan: het aantal en de aard van de klachten; de afdeling of sector waarop deze klachten betrekking hebben; de wijze van afdoening en eventueel getroffen individuele of structurele maatregelen. Dit overzicht wordt voorgelegd aan de commissie Middelen en wordt in Parelnieuws gepubliceerd. Het bepaalde in de laatste zin van artikel 3.7 is hierbij van overeenkomstige toepassing.
De klachtendossiers worden geanonimiseerd gearchiveerd door de gemeentesecretaris en de griffier en na een periode van 3 jaar vernietigd.
Artikel 11 Intrekking oude regeling
De “Verordening op de behandeling van klachten gemeente Brunssum” vastgesteld bij raadsbesluit van 14 september 1999 wordt ingetrokken.