Organisatie | Gemert-Bakel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening tot het instellen van de WMO-adviesraad Gemert-Bakel |
Citeertitel | Verordening WMO-Adviesraad |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-05-2008 | 01-04-2008 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 20-03-2008 Gemeenteblad, 2008, nr. 3 | Onbekend |
De raad van de gemeente Gemert-Bakel;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 11 maart 2008;
gelet op de verplichtingen op basis van de artikelen 9, 11 en 12 van de WMO;
met inachtneming van artikel 150 van de Gemeentewet;
Verordening tot het instellen van de WMO-adviesraad Gemert-Bakel:
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Wet: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning;
b. WMO-adviesraad Gemert-Bakel: een WMO-adviesraad bestaande uit stemgerechtigde leden;
c. Leden: vertegenwoordigers van de deelnemende organisaties;
d. Vrijwilligersorganisatie: enig georganiseerd verband waarin zowel het bestuurlijk als ook het uitvoerende werk door vrijwilligers wordt verricht;
e. Belangenorganisatie: enig georganiseerd verband waarin zowel het bestuurlijk als ook het uitvoerende werk door vrijwilligers wordt verricht en dat als taak heeft het behartigen van belangen van de aangesloten achterban;
f. Dagelijks Bestuur (DB): bestaande uit een onafhankelijk voorzitter, een vice-voorzitter en drie leden;
g. Professionele ondersteuning: ter ondersteuning van het DB en WMO-adviesraad zijn een professionele ondersteuner en een ambtenaar van de gemeente Gemert-Bakel beschikbaar;
h. Werkgroepen; de te bespreken onderwerpen kunnen worden uitgezet bij verschillende werkgroepen. De leden van de werkgroepen kunnen komen uit de WMO-adviesraad, uit de achterban van de lokale organisaties of uit niet-georganiseerde burgers die worden aangezocht op persoonlijke titel vanwege zijn of haar deskundigheid of betrokkenheid m.b.t. de WMO;
i. Burger- en cliëntenparticipatie: een proces waarbij gemeente, betrokken cliënten/burgers en eventuele externe deskundigen via een open houding naar elkaar en een vooraf afgesproken aanpak samen vorm en inhoud geven aan (delen van) plannen of beleid. Het proces is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid en het verhogen van draagvlak voor het nemen van beslissingen;
j. Werkagenda: is een jaarlijkse agenda met onderwerpen waarover de gemeente Gemert-Bakel advies van de WMO-adviesraad vraagt. Deze werkagenda inclusief tijdspad wordt door de gemeente in samenspraak met de WMO-adviesraad jaarlijks vastgesteld.
k. College: het college van burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel;
De doelstelling van de WMO-adviesraad is het formuleren van collectieve wensen en signalen van de aan de WMO-adviesraad deelnemende organisaties in de gemeente Gemert-Bakel, die als beleidsvoorstellen en/of adviezen aangeboden worden aan het college op grond waarvan gemeentelijk WMO-beleid mede kan worden vastgesteld.
In uitzonderingsgevallen kan de WMO-adviesraad beleidsvoorstellen en/of adviezen ook aanbieden aan de gemeenteraad en derden, volgens de jaarlijkse werkagenda of op verzoek. In eerste instantie wordt de route via het college gevolgd.
De WMO-adviesraad adviseert: de gemeente geeft de WMO-adviesraad de gelegenheid om problemen aan te dragen en oplossingen te formuleren. De ideeën van de WMO-adviesraad spelen een volwaardige rol in de afwegingen bij de ontwikkeling van beleid. De gemeente verbindt zich in principe aan de resultaten, maar kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan beargumenteerd afwijken;
De WMO-adviesraad coproduceert: de gemeente komt in voorkomende gevallen samen met de WMO-adviesraad een jaarlijkse werkagenda overeen met betrekking tot specifieke onderwerpen en partijen zoeken samen naar oplossingen. De gemeente verbindt zich in principe aan deze oplossingen maar kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan beargumenteerd afwijken;
Artikel 6 Beleidsterreinen en prestatievelden
De WMO-adviesraad krijgt tijdig, zoals afgesproken in de jaarlijkse werkagenda, inzage in alle beleidsstukken die aan de gemeenteraad worden voorgelegd en betrekking hebben op de hierna volgende prestatievelden:
Prestatieveld 1: het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten;
Prestatieveld 2: op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen en ouders;
Prestatieveld 3: geven van informatie, advies en cliëntondersteuning;
Prestatieveld 4: ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers;
Prestatieveld 5: bevorderen van deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem;
Prestatieveld 6: verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem;
Prestatieveld 7: bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang;
Prestatieveld 8: bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen;
Hoofdstuk 3 Werkwijze en werkagenda
In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de WMO-adviesraad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de WMO-adviesraad is afgeweken. De adviezen van de WMO-adviesraad worden toegevoegd aan het beleidsvoorstel richting gemeenteraad;
De gemeenteraad neemt geen WMO-beleidsstukken zoals afgesproken in de werkagenda genoemd in artikel 10 in behandeling, indien deze niet zijn voorzien van een advies van de WMO-adviesraad of van een aantekening ‘gezien door de WMO-adviesraad’ genoteerd door de voorzitter van de WMO-adviesraad of zijn plaatsvervanger;
Artikel 9 Jaarlijkse werkagenda ten behoeve van de re-actieve beleidsvorming
Hoofdstuk 4 Faciliteiten en vergoedingen
De WMO-adviesraad wordt gefaciliteerd door de gemeente in de vorm van:
b.vergoeding voor deskundigheidsbevordering;
d.beschikbaar stellen van vergaderruimte
e.aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften;
f.middelen voor het inschakelen van eigen (professionele) ondersteuning, inhoudelijk en organisatorisch;
g.faciliteiten voor kantoorkosten, correspondentie, telefoon, computergebruik, internetaansluiting;
h.faciliteiten voor overleg met, en activering van de achterban;