Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bergeijk

1e wijziging verordening op de heffing en invordering van leges 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bergeijk
Officiële naam regeling1e wijziging verordening op de heffing en invordering van leges 2016
Citeertitel1e wijziging verordening op de heffing en invordering van leges 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp1e wijziging verordening op de heffing en invordering van leges 2016

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. gemeentewet, art 156 en 229, eerste lid aanhef en onderdeel b
  2. Gemeentewet, artikel 156 en 229

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-201631-12-2016Gewijzigde regeling art. 17.1.1.

25-02-2016

Gemeenteblad

39l. 1e wijziging legesverordening 2016
01-01-201631-12-2016Nieuwe regeling

17-12-2015

Gemeenteblad

39k. Legesverordening 2016
01-01-201531-12-2015Nieuwe regeling

18-12-2014

De Kempenaer, d.d. 24 december 2013

39i. Legesverordening 2015
01-01-201531-12-2015Nieuwe regeling

18-12-2014

De Kempenaer, d.d. 24 december 2013

39i. Legesverordening 2015
01-01-2011Nieuwe regeling

16-12-2010

Eyckelbergh, 22 december 2010

39e Legesverordening 2011

Tekst van de regeling

De raad der gemeente Bergeijk;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 10 november 2015;

gezien het voorstel van de commissie ABZ d.d. 3 december 2015.

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse Identiteitskaart;

besluit:

vast te stellen de: "Verordening op de heffing en invordering van leges 2016".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot en met de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder naam leges worden rechten geheven voor:

  • 1.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • 2.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse Identiteitskaart of een reisdocumen

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst de Nederlandse Identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht. 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen voor kleinschalige activiteiten/evenementen die vallen onder meldingsplichtige activiteiten (categorie 1) van het evenementenbeleid gemeente Bergeijk;

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.;

  • e.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt. 

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald in geval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van een nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:

  • 1. hoofdstuk 3 (akten burgerlijke stand);

  • 2. hoofdstuk 4 (onderdelen 4.5 en 4.6 verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk en verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 3. hoofdstuk 10 (reisdocumenten);

  • 4. hoofdstuk 11 (rijbewijzen);

  • 5. hoofdstuk 17 (verklaring omtrent het gedrag en verzoeken op grond van de naturalisatiewet);

  • een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2015" vastgesteld bij raadsbesluit van 18 december 2014, wordt ingetrokken met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór de in het vierde lid genoemde datum van ingang van heffing.

  • 2.

    De verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van heffing, de ingetrokken verordeningen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2016".

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2015 van de gemeente Bergeijk. 1

Hoofdstuk 1 Algemeen

     
1.1.1 Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina €6,30
1.1.2 Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina €0,40
1.1.3 Een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen €6,30
1.1.4 Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina €6,30
1.1.5 Kaarten en tekeningen van bestemmingsplannen + bouw- en civieltechnische tekeningen + kadasterkaarten of fotokopieën daarvan per kaart, tekening of fotokopie voorzover afgedrukt op:  
  AO-papier €8,15
  A1-papier €6,80
  A2-papier €6,30
  A3-papier €4,40
  A4-papier €2,75
1.1.6 Indien stukken worden toegezonden, worden de in dit hoofdstuk genoemde tarieven verhoogd met €2,95
1.1.7 WKPB-verklaring (Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen) €6,30
1.1.8Exemplaar gemeentegids€2,75
1.1.9Exemplaar gemeenteplattegrond€2,75

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
2.1.1 een exemplaar van de programmabegroting en paragrafen  € 53,00        
2.1.2 een exemplaar van de productenraming  € 16,50
2.1.3 een exemplaar van de programmarealisatie  € 53,00
2.1.4 een exemplaar van de productenrealisatie  € 16,50
2.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1 tot het verstrekken van:  
2.2.1.1 een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering, per pagina  € 0,40
2.2.1.2 een exemplaar van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina  € 0,40
2.2.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
2.2.2.1 op verslagen van de raadsvergaderingen  € 47,85
2.2.2.2 op de stukken, behorende bij de raadsvergaderingen  € 59,75
2.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.3.1 tot het verstrekken van:  
2.3.1.1 een exemplaar van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina  € 0,40
2.3.1.2 een exemplaar van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina  € 0,40
2.3.2 Tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:  
2.3.2.1 op de stukken behorende bij de vergadering van een raadscommissie, inclusief de geagendeerde verslagen van de vorige vergadering(en)  € 50,20
2.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:                                                                                                                       
2.4.1 een exemplaar van een door de raad vastgestelde verordening, per pagina  € 0,40

Hoofdstuk 3 Burgerlijke Stand

3.1 Voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap.  
  maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag € 240,00       
  zaterdag € 450,00
  meerkosten bij een huwelijk op locatie € 110,00
3.2 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een trouwboekje of duplicaat trouwboekje, partnerschapsboekje of duplicaatpartnerschapsboekje. Het tarief terzake de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of anderszins in de trouwzaal hetzelfde als genoemd onder 3.1. € 39,00
3.3 Voor een administratieve omzetting € 12,80
3.4 Het tarief bedraagt terzake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 18,25
3.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een afschrift/uittreksel uit de Burgerlijke Stand € 12,80
3.6 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid Bij toezending van de stukken genoemd onder 3.4.2 en 3.4.3 worden de tarieven verhoogd met een bedrag als opgenomen in 1.1.6 € 22,80
3.7 Aanleveren van getuigen voor een huwelijk (per getuige) € 20,00
3.8 Administratiekosten voor het verzetten van een huwelijks/partnerschapsdatum € 18,50
3.9 Het verkrijgen van een attestatie de vita € 12,80

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisregistratie personen

4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.    
4.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
4.2.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking Dit tarief geldt ook voor verstrekkingen   aan afnemers en bijzondere derden op papier. ( + administratiekosten onder 1.1.6) € 6,30              
4.2.2 tot het verstrekken aan afnemers op papier bij aanwezigheid "no-hit" € 2,27
4.3 Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meerdere gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisregistratie personen:  
4.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per strekking € 6,30
4.4.2 tot het verstrekken aan afnemers op papier bij aanwezigheid "no-hit" € 2,27
4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen € 22,69
4.6 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen € 2,27
4.7 Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de basisregistratie|  personen voor ieder daaraan besteed kwartier € 18,25

Hoofdstuk 5

5.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
5.1.1.1 Aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
5.1.1.2 Bouwkosten: Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de bouwkosten vastgesteld door middel van een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbe- lasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitagve 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Deze raming kan alleen maar geschieden door middel van geïndexeerde eenheidsprijzen per m3 of per m2 op basis van een door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen bouwkostentabel.  
5.1.1.3 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht  
5.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
5.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
 Vooroverleg/beoordeling concept  
5.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
5.2.1 om beoordeling van een vooroverleg (schetsplan) om een omgevings-vergunning: van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld met een minimum van 25% € 100,00
5.2.2 om beoordeling van een principeverzoek ten aanzien van bouwen dan wel gebruiken in strijd met de regels van het bestemmingsplan € 500,00             
 Omgevingsvergunning  
5.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en het onderdeel 5.4.1 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
5.3.1Bouwactiviteiten  
5.3.1.1 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
5.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 3.499,00 een minimum tarief van € 100,00
5.3.1.1.2 indien de bouwkosten meer dan € 3.499,00 en niet meer dan € 50.000,00 bedragen: vermeerderd met 2,9% van het bedrag waarmee de bouwkosten de € 3.499,00 te boven gaan; € 100,00
5.3.1.1.3 indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 en niet meer dan € 300.000,00 bedragen vermeerderd met 2,4 van het bedrag waarmee de bouwkosten € 50.000,00 te boven gaan; € 1.450,00
5.3.1.1.4 indien de bouwkosten meer dan € 300.000 bedragen vermeerderd met 1,9% van het bedrag waarmee de bouwkosten € 300.000,00 te boven gaan € 7.450,00
5.3.1.1.5 indien de aanvraag genoemd in onderdeel 5.3.1.1 aangemerkt kan worden als een gecertificeerde aanvraag, wordt 60% van het van toepassing zijnde legestarief in rekening gebracht.60%
     
5.3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld € 605,00
     
5.3.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 20%
5.3.2Aanlegactiviteiten € 250,00
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
5.3.3Planologisch strijdig gebruik  
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 5.3.1:  
5.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 250,00
5.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 500,00
5.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 10.000,00
5.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
5.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d. van de Wabo, bedraagt tarief € 260,80
  vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven: voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:  
  cat. 1 t/m 100 m2 € 184,10
  cat. 2 van meer dan 100 m2 t/m 500 m2  
  per m2 €    1,95
  cat. 3 van meer dan 500 m2 t/m 2.000 m2 €  616,00
  per m2 €     0,62
  cat. 4 van meer dan 2.000 m2 t/m 5.000 m2 € 1.527,00
  per m2 €    0,17
   cat. 5 van meer dan 5.000 m2 t/m 10.000 m2 € 2.056,00
   per m2 €    0,06
  cat. 6 van meer dan 50.000 m2 € 3.357,00
  per m2 €   0,03
5.3.5.2 indien een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in onderdeel 5.3.5.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk, ten behoeve van een evenement (gebruiksduur maximaal 4 weken); 10% van het legestarief vermeld in onderdeel 5.3.5.1;  
5.3.5.3Indien een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.5.5.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning als bedoeld in onderdeel 5.3.5.1, bedraagt het legestarief indien het betreft: a.Uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte bestaat; het legestarief vermeld in onderdeel 5.3.5.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de opperlvlakte van de uitbreiding; b. Herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele  
5.3.6Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
5.3.6.1 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  
5.3.6.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 100,00
 Aanleggen of veranderen weg  
5.3.7 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 250,00
 Uitweg/inrit  
5.3.8 Indien de aanvraag betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke melding is vereist bedraagt het tarief: € 76,50
 Kappen  
5.3.9 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 76,50
 Andere activiteiten  
5.3.10 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
5.3.10.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 72,70
5.3.10.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschaps- verordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 72,70
5.3.10.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: € 72,70
5.3.10.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevings- vergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken  
5.3.11Omgevingsvergunning in twee fasen  
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
5.3.11.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
5.3.11.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
5.3.11.3 Voor gefaseerde aanvragen bouwvergunning gelden de percentages zoals ze zijn vastgesteld bij het indienen van de aanvraag van de eerste fase bouwvergunning.  
5.3.12Beoordeling bodemonderzoek  
  Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor in dat onderdeel bedoelde aanvraag van een bodemonderzoek wordt beoordeeld:  
5.3.12.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 780,00
5.3.13Advies  
  Onverminderd het bepaalde in de voorgaande oVerordening op de heffing en invordering van leges 2016nderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: € 250,00
5.3.14Verklaring van geen bedenkingen  
5.3.14.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
5.3.14.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 100,00
5.3.14.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
5.3.14.2 Indien een begroting als bedoeld in 5.3.13.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
 Vermindering  
5.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in 5.2.1, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in 5.3 en volgende.  
 Teruggaaf  
5.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- en aanlegactiviteiten  
  Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 5.3.1 en  5.3.2, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
5.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 26 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 50%
5.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- en aanleg-activiteiten  
  Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 5.3.1 en 5.3.2, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 50%
5.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
5.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 5.3.1 en 5.3.2 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 50%
5.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 5.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
5.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
  Een bedrag minder dan € 55,00 wordt niet teruggegeven.  
5.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
  Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 5.3.12 en 5.3.13 wordt geen teruggaaf verleend.  
5.6Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten  
5.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 10.000,00
5.6.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen dan wel van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a. respectievelijk artikel 3.6 eerste lid onder b van de Wet ruimtelijke ordening € 10.000,00    
5.7In deze titel niet benoemde beschikking  
5.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 72,70
5.8 Vergunning tijdelijke huur  
5.8.1Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 15, lid 1 van de Leegstandwet i.v.m. het aangaan van een tijdelijke huurovereenkomst.€ 72,70

Hoofdstuk 6 is vervallen

Hoofdstuk 7 Gemeentearchief

7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar voor ieder daaraan  besteed kwartier € 18,25  
7.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
7.2.1 Een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina €  0,40        
7.2.2 Een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk €  0,40

Hoofdstuk 8 Kiezersregister

8.1 Het tarief bedraagt van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4  van de Kieswet (stb 1989, 423) €6,30     

Hoofdstuk 9 Kadaster

9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het verrichten van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier (met een minimum van één kwartier) €18,25               

Hoofdstuk 10 Reisdocumenten

10.1 Het tarief bedraagt ter zake van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
10.1.1 van een nationaal paspoort:   
10.1.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is €64,40       
10.1.3 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20
10.2.1 van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 10.1.1 (zakenpaspoort):  
10.2.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40
1.2.2.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20
10.2.3 van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukker als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
10.2.3.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40
10.2.3.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20
10.2.4 van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 51,20
10.2.5 van een Nederlandse identiteitskaart:  
10.2.5.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 50,40
10.2.5.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 28,45
10.2.7 voor een spoedlevering van de in de onderdelen 10.1. tot en met 10.2.8 genoemde documenten, de in die onderdelen leges vermeerderd met een bedrag van € 47,30
10.2.8 het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
10.2.8.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort aan niet-ingezetenen voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 99,05
10.2.8.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort aan niet-ingezetenen voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 85,80
10.2.8.3 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan niet-ingezetenen bedraagt:  
  t/m 17 jaar € 66,05
  vanaf 18 jaar € 87,95

Hoofdstuk 11 Rijbewijzen

11 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:  
11.1 Een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs €38,20      
11.2 Het tarief als genoemd in onderdeel 11.1 wordt bij een spoed-levering vermeerderd met een bedrag van € 33,85

Hoofdstuk 12 Wet op de kansspelen

12.1 Het tarief bedraagt van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van  een vergunning ingevolge artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 25,00       
12.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen voor een periode van 4 jaar voor twee kansspelautomaten een basisbedrag van: €360,00

Hoofdstuk 13 Drank- en Horecawet

13.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 eerste lid, Drank- en Horecawet (Stb 1964,386) €180,00           
13.2 Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in de artikelen 35 van de Drank- en Horecawet €   50,00
13.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing sluitingsuur als bedoeld in artikel 4, lid 4 van de Drank- en Horecawet €   50,00
13.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van alle wijzigingen van de vergunning als bedoeld in de Drank- en Horecawet €   50,00

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet

vervallen.

Hoofdstuk 15 Kabels en leidingen

15.1 Tarieven  
15.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2.2.en 3.2. van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur Bergeijk 2014, waarbij een graaflengte 2 m2 €184,21          
15.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel; 2.2. en 3.2. van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur Bergeijk 2014, waarbij de graaflengte >100 m1 is € 368,42
15.1.3 Het tarief genoemd onder 15.1.1 en 15.1.2 wordt vermeerderd met een bedrag per strekkende meter van €     1,77

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer

16.1 Het tarief bedraagt ter zake van:  
16.1.1 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb. 1994, 450) €32,90                 
16.1.2 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicapten parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460) € 15,20
16.1.2.1 het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een (tijdelijke) verkeersmaatregel €  10,00
16.2 Het tarief bedraagt terzake van:  
16.2.1 het aanleveren van gegevens ten behoeve van bestaande verkeerstellingen per lokatie per kwartier € 22,00
16.3Het tarief bedraagt ter zake van:  
16.3.1Het verkrijgen van een parkeerontheffing binnen de zogenaamde blauwe zone per jaar of Het lopende kalenderjaar verkrijgen van een ontheffing per maand dat de ontheffing gedurende het kalenderjaar geldig is€ 60,00 € 5,00
16.3.2Het wijzigen vna een ontheffing als bedoeld in 16.3.1 per wijziging€ 5,00
16.3.3Het verkrijgen van een tijdelijke ontheffing binnen de zogenaamde blauwe zone per week€ 10,00

Hoofdstuk 17 Diversen

17.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
17.1.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag €41,35           
17.1.2 tot het verkrijgen van een verklaring van in leven zijn € 6,30
17.1.3 tot het verkrijgen van een bewijs van nationaliteit € 6,30
17.1.4 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 6,30
17.1.5 overige uittreksels GBA € 6,30
17.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:  
17.2.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing, als bedoeld in hoofdstukken 2, 3, 4 en 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening  
  a. geldig voor één dag € 10,00
  b. geldig voor één week € 50,00
  c. geldig voor ten hoogste één kalendermaand of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan zes dagen € 100,00
  d. geldig voor één kwartaal € 200,00
  e. geldig voor één kalenderjaar of een gedeelte dat langer duurt dan vijf maanden € 300,00
17.2.1a een aanvraag tot het organiseren van een vergunningplichtig evenement:  
  categorie b art. 2.25 lid 3 onder b van de Algemene Plaatselijke Verordening € 320,00
  categorie c: art. 2.25, lid 3 onder c van de Algemene Plaatselijke Verordening € 750,00
17.2.1bhet verkrijgen van een vergunning voor een reclame driehoeksbord€ 75,00
17.2.1chet verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van spandoeken€ 25,00
17.2.2tot het verkrijgen van een vergunning voor venten en ex artikel 5.15 APV:  
17.2.2.1- geldig voor 1 dag€ 40,00
 - geldig voor 1 week€ 80,00
 - geldig voor 2 weken€ 140,00
 - geldig voor 1 maand€ 260,00
 - geldigvoor 1 kwartaal€ 480,00
 - geldig voor 1 jaar€ 960,00
17.3tot verkrijgen van een vergunning voor het innemen van:  
17.3.1een losse standplaats ex artikel 5.18 APV:  
17.3.1.1- Afmeting standplaats 0-4 meter per kalenderjaar€ 200,00
17.3.1.2- Afmeting standplaats 4-8 meter per kalenderjaar€ 400,00
17.3.1.3- Afmeting standplaats 8-12 meter per kalenderjaar€ 600,00
17.3.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van het besluit GBA  
  bij verstrekking anders dan op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
 ten hoogste 49 pagina's € 5,95
 50 tot 100 pagina's€ 29,20
 meer dan 100 pagina's € 43,90
 bij verstrekking ander dan op paper€ 24,10
17.4tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie van een erotisch bedrijf, als bedoeld in artikel 3.4 APV geldig voor één kalenderjaar€ 832,30
17.5Het tarief bedraagt ter zaken van het in behandeling nemen van een aanvraag  
17.5.1tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening€ 85,30
17.6voor het verstrekken van een taxatieverslag, na het verstrijken van de wettelijk vastgestelde termijn tegen een waardebeschikking in het kader van de Wet waardering onroerende zaken€ 19,00
17.7Verkoopvoertuig voor een brandveiligheidskeuring van een voertuig voor de verkoop van warme spijzen€ 116,10
17.8Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2 van de Wet op de dierenbescherming€ 16,50
17.9Het tarief voor het in gehandeling nemen van een verzoek of aanvraag van een betrokkene en er sprake is van een toets als bedoeld in de Beleidsregels over BIBOB bedraagt€ 125,00
17.9.1Als de toets bedoeld in artikel 17.9 ook een advies behoeft van het landelijk bureau BIBOB als bedoeld in artikel 9 Wet BIBOB, dan wordt het tarief uit artikel 17.9 verhoogd met€ 700,00
17.10Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek op grond van de naturalisatiewet:  
17.10.1voor een enkelvoudig optieverzoek€ 175,00
17.10.2voor een gemeenschappelijk optieverzoek€ 305,00
17.10.3voor een enkelvoudig naturalisatieverzoek€ 840,00
17.10.4voor een gemeenschappelijk naturalisatieverzoek€ 1.072,00
17.10.5voor meenaturaliserende minderjarige€ 124,00
17.10.6voor medeopterende minderjarige€ 21,00
17.10.7Voor enkelvoudig verlaagd€ 625,00
17.10.8voor gemeenschappelijk verlaagd€ 858,00