Organisatie | Heusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening gemeente Heusden |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Heusden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | financiering en belastingen |
Geen.
Gemeentewet, art. 213
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-11-2003 | nieuwe regeling | 11-11-2003 De Scherper, 03-12-2003 | B200313924 |
Controleverordening gemeente Heusden (volgens artikel 213 Gemeentewet)
In deze verordening wordt verstaan onder:
belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.
c.rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole
het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten.
een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uitmaakt van de jaarrekening.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
de toe te passen goedkeuringstoleranties en rapporteringstoleranties bij de controle van de jaarrekening;de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen; de eventueel aanvullende uit te voeren tussentijdse controles; de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering.
waaraan de accountant bij zijn controle in dat jaar specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
5.De raad stelt voor de selectie van de accountant de selectiecriteria vast en per selectiecriterium de bijbehorende weging.
Artikel 4. Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiger uit) de raad, (een vertegenwoordiger van) de rekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de (concern-)controller en het hoofd financiën.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de dienst waar de ambtenaar werkzaam is, de (concern-)controller en het hoofd financiën dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
het verslag van bevindingen met (een voor dit doel door de raad ingestelde vertegenwoordiging van) de raad.
Toelichting controleverordening (artikel 213 Gemeentewet).
De Wet dualisering gemeentebestuur heeft de functie van de accountantsverklaring veranderd. Die dient tegenwoordig als ondersteuning van de raad bij het uitoefenen van zijn controlerende taak.
Daartoe is een aantal bepalingen rond de opdracht aan de accountant aangescherpt.
De belangrijkste verandering is dat de accountantsverklaring niet langer meer alléén een oordeel over het getrouwe beeld bevat, maar een oordeel over het getrouwe beeld en de rechtmatigheid samen. Bovendien moet de opdracht voor de accountantscontrole worden verstrekt door de raad en niet meer door het college.
De verordening regelt de opdrachtverlening en uitvoering van de accountantscontrole vanuit het perspectief van de raad.
De inhoudelijke uitvoering van de accountantscontrole wordt bepaald vanuit de geldende richtlijnen voor de accountant. De raad kan een rol vervullen bij de formulering van de feitelijke opdracht aan de accountant.
De relatie raad - accountant dient nadere invulling te krijgen, ondermeer ten aanzien van de wijze van communicatie (schriftelijk en mondeling).
De controleverordening is als volgt ingedeeld:
Opdrachtverlening accountantscontrole
Informatieverstrekking door college
Inrichting accountantscontrole
Overige controles en opdrachten
Verantwoordelijkheden bij rechtmatigheid
In deze paragraaf wordt de verantwoordelijkheid van de diverse betrokken partijen bij de controle van de rekening kort geschetst. De raad stelt de kaders voor de rechtmatigheid en de controle daarop. Voorts stelt de raad zelf regels, waarvoor de raad een verordenende bevoegdheid heeft. De raad formuleert de opdracht aan de accountant en kan aanvullende controle-eisen stellen (aanvullend op de wettelijke minimumeisen). De accountant rapporteert aan de raad.
Het college is, op grond van zijn bestuursbevoegdheid, primair verantwoordelijk voor de naleving van relevante wet- en regelgeving.
De accountant is verantwoordelijk voor de uitvoering van de controle in overeenstemming met de vaktechnische randvoorwaarden. De accountant zal toetsen of wet- en regelgeving door de gemeente in acht zijn genomen.
De accountantsverklaring en de rechtmatigheid
Vanaf verslagjaar 2004 bevat de accountantsverklaring een oordeel over het getrouwe beeld én over de rechtmatigheid. Een getrouw beeld impliceert dat de jaarrekening geen zodanige fouten en/of onzekerheden bevat dat het oordeel van de gebruiker beïnvloed wordt.
Rechtmatigheid als onderdeel van de accountantsverklaring is nieuw, anders dan het oordeel over het getrouwe beeld. Aan het rechtmatigheidsoordeel wordt in deze handreiking daarom de meeste aandacht besteed. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole is beperkter dan het juridische begrip. In deze paragraaf wordt de reikwijdte van het begrip rechtmatigheid in deze context uiteengezet.
Minimumeisen accountantscontrole
Een accountant controleert niet ieder bonnetje of ieder financiële handeling die binnen een gemeente wordt verricht. Theoretisch zou dat wel kunnen, maar de kosten zouden dan buitensporig oplopen. De controle is daarom gericht op het ontdekken van belangrijke fouten. In het Besluit accountantscontrole gemeenten zijn de minimumeisen gegeven. Belangrijke begrippen zijn de goedkeuringstoleranties en de rapporteringstoleranties. In deze paragraaf worden deze begrippen uitgelegd.
Keuzemogelijkheden van de raad
De raad kan de eisen aan de accountantscontrole verzwaren, dat wil zeggen de percentages voor de toleranties scherper stellen. In deze paragraaf wordt toegelicht hoe dit werkt. Het is, gezien het belang van de accountantscontrole voor de controlerende rol van de raad, essentieel dat de raad expliciet zijn afwegingen maakt.
De opdracht is een privaatrechtelijke overeenkomst. Als de raad kiest voor strengere goedkeurings en/of rapporteringstoleranties is het belangrijk dat dat expliciet zichtbaar is in de opdracht aan de accountant. Voorts wordt ingegaan op het tot stand brengen van de overeenkomst met een accountant. In de meeste gemeenten wordt de overeenkomst voor enkele jaren aangegaan. De keuze voor een bepaalde duur van 4 jaar voor de benoeming van de accountant kan betekenen, dat afhankelijk van de gestelde eisen volgens het aanbestedingsbeleid, elke 4 jaar de accountantsdienstverlening moet worden aanbesteed.
In artikel 2 lid 5 is daarom speciale aandacht gevraagd voor de selectiecriteria en de weging. En dit niet uitsluitend voor Europese aanbesteding.
In het programma van eisen worden de diverse elementen die van belang zijn voor een duidelijke opdrachtverlening vastgelegd. Hierin komen ook de eventuele aanvullende eisen van de raad tot uitdrukking. Dit kan betrekking hebben op aanscherping van de toleranties voor de goedkeuring van de jaarrekening en voor de rapportering door de accountant.
De maximale toleranties voor de goedkeuring en rapportering liggen vast in het Besluit accountantscontrole gemeenten. Hieronder volgt de tabel voor de soort accountantsverklaring bij geconstateerde fouten of onzekerheden.
De raad kan de accountant verzoeken om een management letter met bevindingen en aanbevelingen, ongeacht de strekking van de accountantsverklaring. De accountant kan hierin voorzien uit hoofde van zijn natuurlijke adviesfunctie. Hiermee worden advies en aanbevelingen bedoeld die direct voortkomen uit zijn controlewerkzaamheden. Die staan geheel los van aparte specifieke adviesopdrachten. Een management letter is in beginsel bedoeld voor de gecontroleerde, dus het College. De raad kan daaraan op grond van zijn controlerende rol ook behoefte hebben. De controleverordening bevat in artikel 7 regels voor de rapportering.
Gelet op de uiterlijke datum van vaststelling van de jaarrekening is de datum van aanbieding van de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen bepaald op uiterlijk 1 juli. Voor de voorjaarsrapportage moet de raad reeds beschikken over de informatie betreffende de jaarrekeningcijfers. Afhankelijk van het tijdstip van aanbieding van de jaarrekening voor controle zullen dit al dan niet gecontroleerde cijfers zijn.