Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling voorzieningen gemeentepersoneel |
Citeertitel | Regeling voorzieningen gemeentepersoneel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling voorzieningen gemeentepersoneel Helmond 1994.
De bekendmaking van de regeling is niet meer te achterhalen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2004 | nieuwe regeling | 18-11-2003 Onbekend. | Onbekend. |
Regeling voorzieningen gemeentepersoneel
De regeling draagt de naam “Regeling voorzieningen gemeentepersoneel Helmond”. Hierna te noemen “regeling”.
De regeling heeft ten doel de leniging van de financiële noden van gemeentepersoneel, zulks voor zover de leniging van deze noden niet door anderen of andere instellingen kan geschieden.
De beheerscommissie kan voor bepaalde vormen van hulp algemene normen vaststellen.
De beheerscommissie beoordeelt elk geval afzonderlijk en bepaalt daarbij of, en zo ja, op welke wijze en in hoeverre hulp zal worden verleend. Hierbij wordt indien van toepassing rekening gehouden met eventueel vastgestelde normen zoals bedoeld in het voorgaande lid.
Op deze regeling kan aanspraak gemaakt worden door de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 lid 1 sub a van de Collectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling (CAR).
De beheerscommissie bestaat uit drie leden, de voorzitter daarbij inbegrepen.
De in het eerste lid van dit artikel bedoelde drie leden zijn:
Als voorzitter treedt op de portefeuillehouder Personeel, Organisatie en Informatiebeleid.
Aan de beheerscommissie wordt een medewerker van de afdeling Personeel, Organisatie en Informatiebeleid, als secretaris niet zijnde lid, toegevoegd.
De leden en de secretaris van de beheerscommissie zijn tot strikte geheimhouding verplicht van al hetgeen hun uit hoofde van hun functie in de commissie ter kennis komt.
De beheerscommissie is belast met het regelen van zaken vallende onder de regeling.
De beheerscommissie beslist met meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij staken van stemmen beslist de stem van de voorzitter. Besluiten kunnen slechts genomen worden indien tenminste twee leden aanwezig zijn.
De beheerscommissie beslist eventueel na ingewonnen advies van de bedrijfsmaatschappelijk werker, de personeelsadviseur of andere personen/instanties die terzake relevante informatie kunnen verstrekken.
De voorzitter vertegenwoordigt de commissie in en buiten rechte ter uitvoering van de besluiten van de beheerscommissie.
In gevallen van spoedeisende aard is de voorzitter, of bij diens ontstentenis, de waarnemend voorzitter bevoegd zelfstandig een beslissing te nemen. Zulks onder voorwaarde dat de hulpverlening de bedragen zoals aangegeven in het huishoudelijk reglement niet overschrijdt.
Een beslissing zoals bedoeld in het voorgaande lid wordt in de eerstvolgende commissievergadering ter bekrachtiging voorgelegd aan de beheerscommissie.
Artikel 9 Verslag en verantwoording
De beheerscommissie brengt jaarlijks op uiterlijk 1 maart aan het College van Burgemeester en Wethouders een geanonimiseerd verslag uit over de werkzaamheden in het kader van de uitvoering van de regeling gedurende het voorbije kalenderjaar.
Artikel 10 Vormen van hulpverlening
Ter bereiking van het doel omschreven in artikel 2 van het algemeen reglement, verleent de beheerscommissie bijstand in de vorm van:
De voorzitter is gerechtigd in dringende gevallen, onder verantwoordelijkheid van de beheerscommissie, zelfstandig te beslissen op alle aanvragen betreffende:
De onder a en b genoemde bedragen zullen jaarlijks met het prijsindex-percentage verhoogd worden.
Artikel 11 Terugbetalingsverplichting
Terugbetaling vindt in principe plaats via inhouding op het salaris.
Indien een aanvrager overlijdt wordt het restant van de eventueel verstrekte lening met ingang van de dag volgend op die van het overlijden kwijtgescholden.
Indien een aanvrager uit dienst van de gemeente Helmond treedt, dient het restant van de eventueel verstrekte lening door de aanvrager uiterlijk 1 maand voor de uitdiensttreding te worden afgelost.
In uitzonderingsgevallen kan ten aanzien van lid 3 van dit artikel door de beheerscommissie een overbruggingsregeling worden getroffen.
Artikel 12 Aanvragen om hulpverlening
Aanvragen om hulpverlening kunnen schriftelijk bij de secretaris of voorzitter van de beheerscommissie worden ingediend. De beheerscommissie neemt daarop zo spoedig mogelijk een beslissing.
Een beslissing omtrent het verlenen van hulp als bedoeld in artikel 10 van dit reglement, wordt door de beheerscommissie voor niet langer dan 1 jaar genomen.
De beheerscommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt of wanneer een lid de wens daartoe aan de voorzitter te kennen heeft gegeven. In dat laatste geval wordt binnen 14 dagen na ontvangst van het verzoek een vergadering gehouden.
De brieven en opdrachten welke ter uitvoering van genomen besluiten van de beheerscommissie worden verzonden, worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.
Betalingen van de onder artikel 10 van dit reglement bedoelde financiële hulp geschiedt, in opdracht van de beheerscommissie, door het bedrijfsbureau van de dienst Middelen en Ondersteuning.
Het hoofd van het in lid 1 genoemde bedrijfsbureau ziet er op toe dat, als gevolg van de onder lid 1 van dit artikel bedoelde betalingen, de privacy van de betrokken medewerker nimmer wordt geschaad. Hij is gehouden tot strikte geheimhouding van al hetgeen hem bij de uitvoering van het besluit van de beheerscommissie uit hoofde van zijn functie ter kennis komt.
Artikel 17 Inwerkingtreding regeling
Bij het in werking treden van deze regeling, vervalt de Regeling voorzieningen gemeentepersoneel Helmond zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders in de vergadering van 19 april 1994.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2004.