Organisatie | Ooststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Ooststellingwerf 2001 |
Citeertitel | klachtenregeling Ooststellingwerf 2001 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, artikel 147, 149<br />Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-08-2008 | 01-07-2001 | 01-09-2014 | nieuwe regeling | 19-06-2001 - | 443 |
De raad van de gemeente Ooststellingwerf;nr. 7Overwegende, dat een zorgvuldige klachtenbehandeling zowel het belang van de burger als dat van het gemeentebestuur dient;dat het wenselijk is dat het bestuursorgaan pas een oordeel geeft over een klacht als een vertrouwenspersoon van buiten de organisatie over die klacht een onafhankelijk advies heeft uitgebracht;gelet op artikel 147 en 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;gelezen het voorstel van burgemeester wethouders van 8 mei 2001;b e s l u i t :I. vóór 1 juli 2001 bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een aanvraag in te dienen om met ingang van 1 januari 2002 aan te mogen sluiten bij de Nationale OmbudsmanII. vast te stellen deKlachtenregeling Ooststellingwerf
Artikel 1 klachtadviesprocedure
Op de afhandeling van klachten door bestuursorganen van de gemeente Ooststellingwerf is de afdeling 9.3 van de Algemene wet bestuursrecht (AWB) van toepassing. De gemeente Ooststellingwerf heeft een klachtenfunctionaris als bedoeld in artikel 9:14 van de AWB.
Artikel 5 Openbaarheid hoorzitting
De hoorzitting vindt in beginsel plaats achter gesloten deuren, tenzij geen van de partijen bezwaar heeft tegen een openbare hoorzitting.
Artikel 8 Secretariaat klachtenfunctionaris
Burgemeester en wethouders wijzen een ambtelijk secretaris aan, die de klachtenfunctionaris administratief ondersteunt bij de taken, die hij op basis van de Algemene wet bestuursrecht en op grond van deze regeling heeft.
De burgemeester doet jaarlijks schriftelijk verslag van de uitvoering van de klachtenregeling aan de commissie Bestuurlijke Zaken.