Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Stadskanaal 2009 |
Citeertitel | Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Stadskanaal 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening vertrouwenscommissie vervulling burgemeestersvacature Stadskanaal. Met de benoeming per 1 september 2009 van mevrouw B.A.H. Galama tot burgemeester van Stadskanaal is deze regeling op grond van artikel 9, tweede lid vervallen op 3 juli 2009.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-03-2009 | 03-07-2009 | nieuwe regeling | 09-03-2009 De Kanaalstreek, 18-03-2009 | R 6660 |
De raad van de gemeente Stadskanaal;
Gelezen het voorstel van de fractievoorzitters van 20 februari 2009, nr. R 6660;
gelet op de artikelen 61, 82 en 86 van de Gemeentewet en de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 4 november 2005 inzake "procedureregels benoeming burgemeesters";
in te trekken de "Verordening vertrouwenscommissie vervulling burgemeestersvacature Stadskanaal", vastgesteld op 27 april 1998;
De leden van de commissie, met inbegrip van de voorzitter, de secretaris en de adviseurs van de commissie, hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect als lid, voorzitter, secretaris of adviseur van de commissie, aan hen mondeling of schriftelijk ter kennis is gebracht.
De commissie legt in elke vergadering overeenkomstig het bepaalde in artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding op omtrent de inhoud van de stukken en omtrent het verhandelde tijdens de vergadering.
Bij het staken van de stemmen over het uit te brengen verslag, wordt, indien de commissie niet voltallig is, het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Staken de stemmen in een voltallige vergadering of is, bij een onvoltallige vergadering, uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen opvattingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad en de commissaris gebracht.
Artikel 7 Ontbinding commissie
De voorzitter van de commissie draagt er samen met de secretaris zorg voor, dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie heeft opgemaakt, op last van burgemeester en wethouders onverwijld in verzegelde enveloppen en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats; hij draagt er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de navolgende leden van dit artikel.
Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt; in deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, sub a. en sub c. van de Archiefwet gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor de periode van 75 jaar.
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 maart 2009.
De raad
de raadsgriffier, de voorzitter
Profielschets burgemeester 2009
In het midden van de 19e eeuw ontstond langs het Stadskanaal een "boomtown". Men leefde in een sfeer waarin niet alleen alles mogelijk was, het werd ook daadwerkelijk uitgevoerd. Velen waren bevangen door de pioniersgeest. Met een ongekende durf en een enorme arbeidsinspanning werden in de Groninger Veenkoloniën steeds weer uiteenlopende bestaansbronnen aangeboord en ontwikkelde zich daar een, naar Nederlandse begrippen, indrukwekkende economische activiteit. De geschiedenis van Stadskanaal laat zien waartoe een ondernemende bevolking in staat is.
Met ruim 33.400 inwoners is Stadskanaal (11.994 ha.) één van de grootste gemeenten van Noordoost-Nederland. De gemeente Stadskanaal is in 1969 ontstaan uit de gemeente Onstwedde en een deel van de gemeente Wildervank.
De gemeente bestaat uit de hoofdkernen Stadskanaal, Musselkanaal, Onstwedde, Mussel, Alteveer en Vledderveen en heeft daarnaast nog een aantal buurtschappen: Barlage, Blekslage, Braamberg, Eerste Oomsberg, Höchte, Höfte, Holte, Horsten, Kopstukken, Oomsberg, Smeerling, Sterenborg, Ter Maarsch, Ter Wupping, Veenhuizen, Vledderhuizen, Vosseberg en Wessinghuizen.
Het Stadskanaal diende ervoor de handelspositie van de stad Groningen te versterken. Vervoer van turf en agrarische producten maakten het kanaal tot een belangrijke transportroute. De laatste jaren is het kanaal een belangrijke vaarroute voor de recreatievaart geworden.
In de gemeente treft men twee karakteristieke landschappen aan, elk met eigen aantrekkelijke kanten: het veenkoloniale langgerekte kanaallandschap en het lichtglooiende Westerwoldse zandlandschap met bossen, grillige stroompjes en weilanden.
De kern Stadskanaal heeft een belangrijke verzorgingsfunctie voor de regio. Het verzorgingsgebied telt ongeveer 80.000 inwoners. Voorzieningen op het terrein van onderwijs, zorg, sport en cultuur zijn in hoge mate afgestemd op deze regionale functie.
Stadskanaal en Musselkanaal hebben een goed en uitgebreid winkelcentrum.
Om die positie te behouden en uit te bouwen, is het gewenst het verblijfsklimaat in het centrum van Stadskanaal continue te verbeteren en de kwaliteit van het voorzieningenniveau steeds te verhogen.
De gemeente heeft daarbij een regierol in zaken op de agenda zetten, faciliteren en initiëren, daar waar het niet vanzelf tot stand komt.
Stadskanaal heeft een prima logistieke infrastructuur en ligt centraal in het kwadrant A28 - A7 - A31 - A37. Er zijn voldoende ontwikkelings- en expansiemogelijkheden voor nieuwe en bestaande bedrijven. Opvallend zijn de dynamiek, de ondernemersgeest en de doe-mentaliteit van de inwoners.
Het ondernemersklimaat kenmerkt zich door een groeipotentie, durf en pioniersgeest.
Zo’n 250 bedrijven hebben zich in de gemeente Stadskanaal gevestigd. In en nabij de gemeente ligt een drietal bedrijventerreinen: Bedrijvenpark Stadskanaal, Bedrijventerrein Dideldom en Bedrijvenpark Zuid-Groningen.
De gemeente hecht bijzonder grote waarde aan groei van de economische ontwikkeling in de regio en ziet daarbij voor zichzelf een aanjagende rol. Op het punt van werkgelegenheid heeft het ontwikkelen en uitvoeren van integraal arbeidsmarktbeleid prioriteit. De relatief hoge werkloosheid en het lage opleidingsniveau van een deel van de beroepsbevolking spelen daarbij een rol.
De directe leefomgeving neemt in het gemeentelijke beleid een centrale plaats in. De integrale wijkaanpak vormt een rode draad door diverse beleidsthema’s heen. Communicatie, betrokkenheid en inspraak van burgers is daarbij essentieel.
Op het vlak van dienstverlening en openbaar bestuur staat het bieden van snelheid, toegankelijkheid en helderheid aan klanten voorop. De komende jaren zal informatietechnologie beter worden ingezet, de loketfunctie worden uitgebouwd en de regeldruk en bureaucratie worden verminderd.
Transparantie, betrokkenheid, inspraak en samenwerking met alle geledingen in de samenleving staan hoog in het vaandel.
Veel waarde wordt gehecht aan regionale samenwerking. De invulling van de "Agenda voor de Veenkoloniën" vormt daarin een belangrijk instrument. De gemeente ziet daarbij voor zichzelf een regiefunctie. Specifiek richt de gemeente zich in de huidige periode op samenwerking met de gemeente Vlagtwedde en de omliggende gemeenten.
De gemeente wil een excellente woongemeente met durf zijn. Een gemeente:
De raad van de gemeente Stadskanaal bestaat uit 23 leden, verdeeld over 5 fracties.
Het college van burgemeester en wethouders heeft vier wethouders (2 PvdA, 1 CDA en 1 VVD).
In de ambtelijke organisatie (233 fte) zijn verantwoordelijkheden laag gelegd. Onder het directieteam fungeert slechts één niveau van leidinggevenden. De organisatie bestaat uit een achttal compacte eenheden, die zijn ingericht volgens een gekanteld model en vraaggestuurd werken.
Stadskanaal was de eerste ISO-gecertificeerde (ISO 9001:2000 ) gemeente in Europa.
2. Taken en rollen burgemeester
De burgemeester is zowel voorzitter van de raad als van het college van burgemeester en wethouders. Van belang is dat hij duidelijk scheiding kan aanbrengen tussen zijn rollen als raadsvoorzitter, collegevoorzitter en portefeuillehouder.
De burgemeester is meer agendavormend dan -volgend, is resultaatgericht en bewaakt de kwaliteit en consistentie van de besluitvorming.
Hij is in staat vergaderingen efficiënt en plezierig te leiden en kan discussie losweken.
Als voorzitter van het college geeft de burgemeester de wethouders ruimte bij de invulling van de eigen portefeuille en legt hij de nadruk op teambuilding en collegiale verantwoordelijkheid.
De huidige burgemeester beheert de volgende portefeuilles: openbare orde en veiligheid, bestuurlijke, interne en juridische zaken, burgerzaken, voorlichting, public relations en mediabeleid, middenstand en marktzaken, volksgezondheid, acquisitie, regionale samenwerking en buitenlandse contacten.
Van de burgemeester vragen wij dat hij Stadskanaal op een optimale manier vertegenwoordigt en profileert. Belangrijke aandachtspunten zijn het op een positieve manier op de kaart zetten en houden van Stadskanaal en het creëren en handhaven van werkgelegenheid. Wij verwachten van de burgemeester dat hij oog heeft voor de gemeentelijke belangen en dat hij een actieve rol speelt in het benutten en uitbouwen van contacten in de landelijke en provinciale politiek en in het bedrijfsleven. De burgemeester heeft daarom voldoende gebleken kaliber om op een landelijk podium op te treden. De burgemeester kent de weg in Den Haag.
De burgemeester is ook een burgemeester tussen de mensen. Hij is beschikbaar en bereikbaar voor iedereen die contact met hem wil.
3. Het profiel van de burgemeester
De basiscondities beschrijven kenmerken waarover iedere burgemeester in Nederland dient te beschikken.
De te benoemen burgemeester heeft een externe focus en wordt in hoofdzaak als een netwerker herkend.
De burgemeester ziet er een uitdaging in nieuwe mogelijkheden en kansen te creëren en is in staat zelf als boegbeeld te fungeren. Bovendien biedt hij anderen de kans zich te profileren.
De burgemeester opent deuren, legt nieuwe contacten, biedt toegang tot nieuwe externe middelen, bronnen en invloedssferen en kan met overtuiging een klimaat voor verandering en vernieuwing scheppen.
Met het oog op de gewenste bestuursstijl zijn met name de volgende bestuursvaardigheden relevant voor de burgemeester: