Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Zeewolde

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Zeewolde
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de op 26 november 2009 vastgestelde en op 22 april en 24 juni 2010 gewijzigde  Legesverordening 2010.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 2
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-201021-12-2011nieuwe regeling

28-10-2010

Zeewolde Actueel, 21-12-2010

V114
29-12-201021-12-2011bijlage 1

14-12-2010

Zeewolde Actueel, 21-12-2010

V114

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

De raad van de gemeente Zeewolde,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 september 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gehoord het Beraad d.d. 5 oktober 2010;

Besluit

vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van leges 2011.

Artikel 1. Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot de eerste dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot de eerste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van stukken, nodig voor ontvangst van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • b.

    het afgeven van beschikkingen op aanvragen en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • c.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverlening jegens de gemeente;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende een beslissing op een aanvraag om subsidie uit de kas van de gemeente.

  • e.

    dienstverlening aan rijks- of provincieambtenaren, ambtenaren van hoogheemraadschappen of waterschappen in de uitoefening van hun functie.

  • f.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • g.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3. Legesbedragen van minder dan € 5,00 worden niet in rekening gebracht.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt [en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 .1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen).

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

  • 1. Ten behoeve van de Legesverordening 2011 kan het college van burgemeester en wethouders nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

  • 2. De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Legesverordening 2010 van 26 november 2009, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 24 juni 2010, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2011, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan.

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 1,5%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op hele bedragen naar beneden.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als 'Legesverordening 2011'.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 28 oktober 2010.

de griffier, de voorzitter,

B.J. Schouten G.J. Gorter

Bijlage Tarieventabel leges

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2011

Titel 1. Algemene dienstverlening

 Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand    
1.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonieel vertoon, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:    
1.1.1.1 Uitsluitend in het gemeentehuis op maandag en donderdag om 09.00 uur, in afwijking van 3.1 zonder ceremonieel vertoon  Kosteloos
1.1.1.2Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur 250,00
1.1.1.3Op een zaterdag tussen 10.00 en 14.00 uur475,00
1.1.2 Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap met ceremonieel vertoon, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:    
1.1.2.1 Uitsluitend in het gemeentehuis op maandag en donderdag om 09.00 uur in afwijking van 3.2 zonder ceremonieel vertoon  Kosteloos
1.1.2.2 Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur 250,00
1.1.2.3Op een zaterdag tussen 10.00 uur en 14.00 uur475,00
1.1.3 Het tarief voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het burgerlijk wetboek300,00
1.1.4 Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek300,00
1.1.5 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een trouwboekje of partnerboekje of duplicaat daarvan28,50
1.1.6Voor het verschaffen van één of meerdere getuigen bij de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige27,50
1.1.7Voor het verkrijgen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
1.1.8Het tarief bedraagt ter zake van het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke stand, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan24,75
1.1.9Tot het verkrijgen van een uittreksel of afschrift uit de registers van de Burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand    
1.1.10Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
1.1.11Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonieel vertoon wordt, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een ruimte buiten het gemeentehuis verhoogd voor de locatie:    
1.1.11.1De Verbeelding te Zeewolde50,00
1.1.11.2De Eemhof te Zeewolde100,00
1.1.11.3.Erkemederstrand te Zeewolde100,00
1.1.11.4.De Harbour te Zeewolde  geen
       
 Hoofdstuk 2. Reisdocumenten    
1.2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.2.1.1Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen; het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.1.2Tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoelt in 1.2.1.1 (zakenpaspoort); het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.1.3Tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander worden behandeld (faciliteitenpaspoort); het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.1.4Tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument; het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.1.5Tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3; het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.1.6Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK); het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.1.7Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) tegen het jeugdtarief; het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.2De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van; het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.3Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.    
1.2.4Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van; het maximum tarief conform artikel 6 van het Besluit paspoortgelden    
1.2.5Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag, anders dan door overmacht, niet compleet kan worden overgelegd en waarvoor door de gemeente een verklaring van vermissing wordt opgemaakt25,00
       
 Hoofdstuk 3. Rijbewijzen    
1.3.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.3.1.1Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs36,00
1.3.1.2Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs met een geldigheidsduur van 5 jaar of korter36,00
1.3.1.3Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs in de categorie AM (voorheen bromfietscertificaat)36,00
1.3.1.4Voor het omwisselen van een buitenlands rijbewijs36,00
1.3.1.5Voor het afgeven van een vervangend rijbewijs 36,00
1.3.1.6In de onderdelen 1.3.1.1, 1.3.1.2, 1.3.1.3, 1.3.1.4 en 1.3.1.5 zijn de verplichte rijksleges inbegrepen.    
1.3.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centrale Register Rijbewijzen5,20
1.3.3De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.3.1.1, 1.3.1.2, 1.3.1.3, 1.3.1.4 en 1.3.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met36,00
1.3.3De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.3.1.1, 1.3.1.2, 1.3.1.3, 1.3.1.4 en 1.3.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met de verplichte afdracht aan rijksleges. Dit tarief wordt jaarlijks door het Rijk vastgesteld.    
       
 Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens    
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van onderdeel 1.4.3, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.    
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.2.1Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking;    
 mondeling6,50
 schriftelijk10,00
 bij aanvraag via het internet4,50
1.4.2.2Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.2.2.1per 100 verstrekkingen480,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4.1 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.    
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.4.4.1Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking;    
 mondeling6,50
 schriftelijk10,00
1.4.4.2Tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
1.4.4.2.1per 100 verstrekkingen480,00
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens3,00
1.4.6Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan24,75
1.4.7Aan derden als bedoeld in het Reglement persoonsregistraties, niet commercieel werkend en zonder winstoogmerk kunnen verstrekkingen als bedoeld in onderdeel 1.4.1 kosteloos verstrekt worden    
       
 Hoofdstuk 5. n.v.t.    
       
 Hoofdstuk 6. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens    
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:    
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:    
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0.23
 met een maximum per bericht van4,50
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s, per pagina0.23
 met een maximum per bericht van22.50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier4.50
1.6.1.3indien de verstrekking bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan 22,75
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.    
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens4.50
       
 Hoofdstuk 7. Bestuursstukken    
1.7.1Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:    
1.7.1.1Een afschrift van de programmabegroting inclusief de meerjarenraming70,00
1.7.1.2Een afschrift van de productenraming105,00
1.7.1.3Een afschrift van de programmarekening70,00
1.7.1.4Voor het op aanvraag van belanghebbenden toezenden van stukken, welke aan de leden van de raad en/of commissie ter voorbereiding van de behandeling in een openbare vergadering worden gezonden, met uitzondering van de stukken zoals genoemd onder de artikelen 1.7.1.1, 1.7.1.2 en 1.7.1.3    
1.7.1.4.1Per raads- of commissievergadering15,00
1.7.1.5Tot het afsluiten van een abonnement per kalenderjaar voor de stukken zoals genoemd in artikel 1.7.1.4    
1.7.1.5.1Stukken ter behandeling in een raadsvergadering41,50
1.7.1.5.2Stukken ter behandeling in een commissievergadering41,50
1.7.1.5.3Een combinatie van de in de artikelen 1.7.5.1 en 1.7.5.2 genoemde stukken77,50
1.7.1.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.7.1.6.1Een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening inclusief toelichting77,50
1.7.1.6.2Een afschrift van de bouwverordening inclusief toelichting en nadere regelen77,50
       
 Hoofdstuk 8. Vastgoedinformatie    
1.8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.8.1.1van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoelt in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:    
1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde    
1.8.1.1.2 in formaat A3    
1.8.1.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.2 en 1.20.1.3 of 1.20.1.4 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk    
1.8.1.1.4vervallen    
1.8.1.1.5Voor het leveren van een kleuren of zwart-wit plot op papier op:    
 A4-formaat 2,00
 A3-formaat 3,50
 A2-formaat 5,25
 A1-formaat 6,50
 A0-formaat 9,50
1.8.1.1.6Voor het leveren van een gescande kaart, tekening e.d: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.8.2.1Voor het leveren van een digitaal bestand:    
 bebouwd gebied per hectare met GBKN als ondergrond36,00
 landelijk gebied per hectare met GBKN als ondergrond6,70
 bebouwd gebied met matenplan of overzichtskaarten als ondergrond met een maximum van € 250,008,50
 landelijk gebied met matenplan of overzichtskaarten als ondergrond met een maximum van € 250,002,50
1.8.2.2Voor het leveren van een digitaal bestand GBKN met plusinformatie,    
 per hectare bebouwd gebied45,00
 per hectare landelijk gebied8,00
 per analoge nalevering 85,00
 bij meerdere exemplaren van dezelfde kaart 10,00
 Geen kortingen mogelijk    
1.8.2.3Voor het leveren van:    
1.8.2.4Een huisnummerkaart DORP per ha.6,70
 met een maximum van225,00
1.8.2.5Een huisnummerkaart BUITENGEBIED per ha.10,00
 met een maximum van225,00
1.8.2.6Een infokastkaart (deze zijn per product alleen in zijn geheel afneembaar)125,00
1.8.2.7Voor het leveren van overige digitale bestanden    
 (o.a. matenplannen per ha. met een minimale afname van 25 ha.)1,00
1.8.2.8Vaste kosten per aangevraagd product zoals genoemd in de artikelen 1.8.1.1.3, 1.8.1.1.4, 1.8.1.4, en 1.8.1.1.5    
 voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit het kadastraal register via kadaster online bedraagt:    
 a.de door het kadaster in rekening gebrachte kosten,    
 b.een toeslag voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen,    
 plus voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:    
1.8.4.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet Basisregistratie adressen en gebouwen; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.4.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.4.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.4.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.5.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:    
1.8.6.1 het gemeentelijke adressenbestand, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.6.2 het relatiebestand adres kadastraal perceel; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.8.6.3 het adres coördinaten bestand; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
       
 Hoofdstuk 9. Overige publiekszaken    
1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.9.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag wordt het tarief gehanteerd zoals dit door het Centraal Orgaan Omtrent het Gedrag (Covog) van het ministerie van Justitie jaarlijks wordt vastgesteld.    
1.9.1.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita8,25
1.9.1.3Tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening, het waarmerken van een document of het afgeven van een verklaring, dat het portret op het stuk, het portret is van degene te wiens naam het stuk is gesteld of van degene, die in het stuk wordt bedoeld8,25
       
 Hoofdstuk 10. Gemeentearchief    
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan20,00
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:    
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk het tarief zoals genoemd in art. 1.10.1 plus:    
 per pagina op papier van A4-formaat0,27
 per pagina op papier van een ander formaat0,43
       
 Hoofdstuk 11. n.v.t.    
       
 Hoofdstuk 12. Leegstandswet    
1.12.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.12.2Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet700,00
1.12.2.1Indien de in artikel 1.12.2 begrepen advieskosten door een woningbouwvereniging of gelijkwaardige organisatie niet behoeft te worden ingewonnen wordt het tarief verminderd met310,00
1.12.3Tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet175,00
       
 Hoofdstuk 13. n.v.t.    
       
 Hoofdstuk 14. Standplaatsen    
1.14.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.14.1.1Tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in de Algemeen Plaatselijke Verordening, voor een standplaats op een voor het publiek toegankelijk terrein, niet zijnde een markt, voor een week of gedeelte daarvan50,00
1.14.1.2Voor vier weken of gedeelte daarvan, langer dan twee weken100,00
1.14.1.3Voor een jaar of gedeelte daarvan, langer dan 10 weken100,00
1.14.1.4Voor een beschikking tot het innemen van een vaste standplaats op een markt50,00
       
 Hoofdstuk 15. Winkeltijdenwet    
1.15.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.15.1.1Voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet50,00
1.15.1.2Tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander50,00
1.15.1.3Tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing50,00
       
 Hoofdstuk 16. Kansspelen    
1.16.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning voor kansspelautomaten als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen bedraagt:    
 a.per aanvraag90,00
 b.vermeerderd met een bedrag per kansspel- automaat136,00
1.16.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.16.2.1Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)25,00
1.16.2.2Vervallen    
1.16.3Het gestelde in 1.161.1 en 1.161.2 is van overeenkomstige toepassing indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in 1.161.1 en 1.161.2 vermelde tarieven naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd wordt.    
       
 Hoofdstuk 17. Kinderopvang    
1.17Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
1.17.1een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel110,00
1.17.2Inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking110,00
       
 Hoofdstuk 18. Telecommunicatie    
1.18.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoelt in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet 225,00
1.18.1.1Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met2,10
1.18.1.2Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met2,10
1.18.1.3Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met515,00
1.18.1.4Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met515,00
1.18.1.5Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door burgemeester en wethouders is opgesteld.    
1.18.1.6Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
 Hoofdstuk 19. Verkeer en vervoer    
1.19.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.19.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 50,00
1.19.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling voertuigen50,00
1.19.1.3Tot het verkrijgen van een gehandicapten - parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer30,00
1.19.1.4Tot het verkrijgen van een duplicaat van een gehandicapten - parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer25,00
1.19.1.5Voor het inrichten van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoel in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager300,00
1.19.1.6Voor het inrichten van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoel in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager wanneer de aanvraag wordt afgewezen50,00
1.19.1.7Voor het wijzigen van een gehandicaptenparkeerplaats als gevolg van een kentekenwijziging50,00
       
 Hoofdstuk 20. Diversen    
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
1.20.1.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanbrengen van een gedenkteken voor verkeersslachtoffers in openbaar gebied.375,00
1.20.1.2Voor het afgeven van een beschikking op een aanvraag, of elk ander in het belang van de aanvrager opgemaakt document, voor zover niet elders in de Legesverordening en/of tarieventabel genoemd; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan24,75
1.20.1.3Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan24,75
1.20.1.4Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen een tarief; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan24,75
1.20.1.4.1vervolgens per pagina op papier van A4-formaat0,27
1.20.1.4.2of per pagina op papier van een ander formaat0,43
1.20.2Voor het doen van een aanvraag op grond van de Wet openbaarheid van bestuur bedraagt het tarief; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan24,75
1.20.2.1vervolgens per pagina op papier van A4-formaat0,27
1.20.2.2of per pagina op papier van een ander formaat0,43
1.20.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het afgeven van een compostsilo16,50
1.20.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het verstrekken van een vervangende pas voor een ondergrondse afvalcontainer na vermissing bedraagt het tarief voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan24,75

Titel 2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen    
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
2.1.1.1aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.2bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.3sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;    
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht    
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    
       
 Hoofdstuk 2. n.v.t.    
       
 Hoofdstuk 3. Omgevingsvergunning    
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    
2.3.1Bouwactiviteiten    
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 1,6% van de bouwkosten met een minimum van 100,00
 Toetsing welstand    
2.3.1.2Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria, indien:    
2.3.1.2.1hierover niet het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met 30,00
2.3.1.2.2de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met 0,3% van de bouwkosten    
 met een minimum van 150,00
 met een maximum van 6.400,00
2.3.1.2.3de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, het overeenkomstig 2.3.15.1 berekende bedrag verhoogd met 0,3%van de bouwkosten    
 met een minimum van 150,00
 met een maximum van 6.400,00
2.3.1.2.4omtrent de wijziging van de omgevingsvergunning het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 2.1.1.2 onderscheidenlijk 2.3.15.2 berekende bedrag verhoogd met 0,3% van de meerdere bouwkosten    
 met een minimum van 180,00
 met een maximum van 6.400,00
 Beoordeling bodemrapport    
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:    
2.3.1.3.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport225,00
2.3.1.3.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan22,50
 Verplicht advies agrarische commissie    
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:1.200,00
2.3.1.5n.v.t.    
2.3.1.6n.v.t.    
2.3.2Aanlegactiviteiten    
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:270,00
 Beoordeling bodemrapport    
2.3.2.2Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt.    
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:    
2.3.3.1Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;    
 bij een bouwsom tot € 2.500,00250,00
 bij een bouwsom van €2.500,00 tot € 5.000,00400,00
 bij een bouwsom groter dan € 5.000,00650,00
2.3.3.2Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;    
 bij een bouwsom tot € 2.500,00250,00
 bij een bouwsom van €2.500,00 tot € 5.000,00400,00
 bij een bouwsom groter dan € 5.000,00850,00
2.3.3.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag    
2.3.3.3.1bij een bouwsom tot €500.000,003000,00
2.3.3.3.2bij een bouwsom groter dan € 500.000,005000,00
2.3.3.4Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag900,00
2.3.3.5Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag900,00
2.3.3.6Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag900,00
2.3.3.7Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag900,00
2.3.3.8Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag900,00
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief    
2.3.4.1Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):900,00
2.3.4.2Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):900,00
2.3.4.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):3.000,00
2.3.4.4Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)900,00
2.3.4.5Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):900,00
2.3.4.6Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):900,00
2.3.4.7Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):900,00
2.3.4.8Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):900,00
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid    
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:400,00
 vermeerderd met een bedrag per m2 bruto vloeroppervlakte van    
2.3.5.20 tot 100m23,50
2.3.5.3Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 100 m2 tot 300 m2 wordt het onder 2.3.5.2 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van1,75
2.3.5.4Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 300 m2 tot 1000 m2 wordt het onder 2.3.5.3 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van1,25
2.3.5.5Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 1000 m2 tot 5000 m2 wordt het onder 2.3.5.4 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van0,60
2.3.5.6Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van meer dan 5000 m2 wordt het onder 2.3.5.5 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van0,25
2.3.5.7Op het moment dat een bouwwerk van rechthebbende/ gebruiker wisselt, dient de nieuwe rechthebbende/ gebruiker opnieuw een omgevingsvergunning aan te vragen. Voor het in behandeling nemen van deze aanvraag worden de hiervoor in aanmerking komende leges in rekening gebracht.    
2.3.5.8In afwijking van het bepaalde in de vorige volzin wordt, indien het bouwwerk voor wat betreft het gebruik geen wijzigingen ondergaat en er derhalve uitsluitend sprake is van een administratieve handeling, een tarief in rekening gebracht van2,50
 Onder bruto vloeroppervlakte wordt verstaan het bruto vloeroppervlak als bedoeld in het normblad NEN 2580, uitgave 1997, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.    
2.3.6n.v.t.    
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:180,00
 Beoordeling bodemrapport    
2.3.7.3Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in de onderdelen 2.3.7.1 of 2.3.7.2 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden.    
2.3.7.4n.v.t.    
 Aanleggen of veranderen weg    
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:300,00
2.3.9Uitweg/inrit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.10Kappen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:25,00
2.3.11Opslag van roerende zaken    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:90,00
2.3.11.1Indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: bedragen de opslagkosten per m2 per maand10,00
2.3.11.2Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: bedragen de opslagkosten per m2 per maand10,00
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998    
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: voor elk aan de aanvraag beteed kwartier22,50
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitat en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoelt in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 voor elk aan de aanvraag beteed kwartier22,50
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief voor elk aan de aanvraag beteed kwartier22,50
2.3.14Andere activiteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:    
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: voor elk aan de aanvraag beteed kwartier21,75
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: voor elk aan de aanvraag beteed kwartier21,75
2.3.14.2.1Als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;    
2.3.14.2.2Als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft 1,2%van die bouwkosten met een minimum van    
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft 0,8% van die bouwkosten met een minimum van 100,00
2.3.16Advies    
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen    
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:850,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.    
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
       
 Hoofdstuk 4 n.v.t.    
       
 Hoofdstuk 5. Teruggaaf    
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:    
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan    
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  80%
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 13 weken na het in behandeling nemen ervan  50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;    
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 36 maanden naverlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. Van de verschuldigde basisleges als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1. onderscheidenlijk 2.3.2.1 of 2.3.7.1 bedraagt de teruggaaf:  50%
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoelt in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges bedraagt de teruggaaf:    
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.    
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.    
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.    
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend    
       
 Hoofdstuk 6. n.v.t.    
       
 Hoofdstuk 7. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project    
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeelt, geringe wijziging in het project:    
2.7.1bij lagere bouwkosten90,00
2.7.2 bij hogere bouwkosten als bedoeld in de artikelen 2.3.15.1 en 2.3.15.2 wordt het in deze artikelen genoemde tarief berekend over de meerkosten    
       
 Hoofdstuk 8. n.v.t.    
       
 Hoofdstuk 9. Sloopmelding    
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening per pand90,00
       
 Hoofdstuk 10. In deze titel niet benoemde beschikking    
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:1075,00
 Aangeven rooilijn / peil    
2.10.1het tarief bedraagt voor het aangeven van de rooilijn en het uitzetten van het peil van het bouwwerk1075,00
2.10.2het tarief bedraagt voor het aangeven van de rooilijn en het uitzetten van het peil voor windmolens    
 per windmolen1075,00
 Afronding    
2.10.3De leges als bedoeld in titel 2 worden afgerond op een veelvoud van 1,00

Titel 3.Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 Hoofdstuk 1. Drank en Horeca    
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet500,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet50,00
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet80,00
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen tot het verkrijgen van een horeca- exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening100,00
3.1.5Indien de vergunning als bedoeld onder 3.1.1 wordt aangevraagd uitsluitend in verband met het wijzigen van leidinggevende, dan bedraagt het tarief voor een vergunning 50,00
3.1.6Het tarief voor het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 2:30 van de Algemene Plaatselijke Verordening tot het voor het publiek geopend hebben van een café of een hiermee vergelijkbare inrichting na het algemene sluitingsuur bedraagt    
3.1.7per etmaal voor ieder uur of gedeelte daarvan25,00
3.1.8per week of gedeelte daarvan langer dan een etmaal, voor ieder uur of gedeelte daarvan25,00
3.1.9voor vier weken of gedeelte daarvan langer dan een week, voor ieder uur of gedeelte daarvan25,00
3.1.10voor een jaar of gedeelte daarvan langer dan 4 weken, voor ieder uur of gedeelte daarvan35,00
       
 Hoofdstuk 2. Organiseren van evenementen    
3.2.1Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een evenement tot een bezoekersaantal van:    
3.2.1.1maximaal 500 bezoekers100,00
3.2.1.2van 501 tot 1000 bezoekers200,00
3.2.1.3van 1000 bezoekers of meer.300,00
3.2.2Indien voor het in artikel 13.3 een advies dient te worden gevraagd van de Hulp Verlening Dienst Flevoland (HVDF) wordt de berekende leges verhoogd e n doorberekend met de kosten die door HVDF in rekening worden gebracht    
3.2.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.2.3.1Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het verkrijgen van een eenvoudige vergunning tot het houden van een evenement waarbij geen vooronderzoek nodig is65,00
       
 Hoofdstuk 3.Prostitutiebedrijven    
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:    
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:    
3.3.1.1voor een seksinrichting2500,00
3.3.1.2voor een escortbedrijf2500,00
3.3.2Wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:    
3.3.2.1voor een seksinrichting525,00
3.3.2.2voor een escortbedrijf525,00
       
 Hoofdstuk 4. Splitsingsvergunning woonruimte    
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet375,00
3.4.1Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 3.4 wordt indien toetsing door derden noodzakelijk is verhoogd met het bedrag wat door die derden aan de gemeente in rekening gebrachte bedragen.    
       
 Hoofdstuk 5. n.v.t.    
       
 Hoofdstuk 6. Brandveiligheidverordening    
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening    
 a.uitsluitend in de open lucht100,00
 b.geheel of gedeeltelijk overdekt200,00
       
 Hoofdstuk 7. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    
 voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan24,75
3.7.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
3.7.1.1Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het tijdelijk aanwezig hebben van voorwerpen of stoffen, op aan of boven de weg50,00
3.7.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning op grond van artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening50,00
3.7.2Indien voor de afhandeling van een vergunningaanvraag advies wordt gevraagd aan het landelijk bureau BIBOB wordt het voor die vergunning berekende leges bedrag verhoogd met500,00

Behoort bij raadsbesluit d.d. 28 oktober 2010.

de griffier,

B.J. Schouten