Organisatie | Ooststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | regeling Klokkenluiders gemeente Ooststellingwerf |
Citeertitel | klokkenluidersregeling |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
wijziging begripsbepaling en toevoeging extern meldpunt.
Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst, artikel 15.2
Aanwijzingsbesluit extern vertrouwenspersoon klokkenluidersregeling.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2004 | 01-09-2017 | wijziging artikel 1, 5 | 12-10-2004 - | 1524. | |
01-01-2002 | 12-10-2004 | nieuwe regeling | 12-12-2001 - | klokkenluidersregeling |
<vet>Het College van Burgemeester en wethouders van de gemeente Ooststellingwerf,</vet>gelezen het besluit van de Raad tot delegatie van de bevoegdheid tot vaststelling en wijziging van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst aan het College van Burgemeester en wethouders;gelezen de instemmingsverklaring van de ondernemingsraad;en gelet op de bepalingen van artikel 15.2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst;<vet>B E S L U I T :</vet>vast te stellen de regeling <vet>Klokkenluiders gemeente Ooststellingwerf.</vet>
In deze regeling wordt verstaan onder:- het meldpunt: de voorzitter van de commissie van advies voor de bezwaar- en beroepschriften;- een vermoeden van een misstand: een op redelijke gronden gebaseerd vermoeden met betrekking tot de gemeentelijke dienst omtrent een strafbaar feit, een schending van regelgeving of beleidsregels, het misleiden van justitie, een gevaar voor de volksgezondheid, de veiligheid of het milieu of het bewust achterhouden van informatie over deze feiten.INTERNE PROCEDURE
De leidinggevende of de gemeentesecretaris draagt er zorg voor dat burgemeester en wethouders onverwijld op de hoogte wordt gesteld van een gemeld vermoeden van een misstand en van de datum waarop de melding ontvangen is. Indien de ambtenaar het vermoeden bij de gemeentesecretaris heeft gemeld, brengt de gemeentesecretaris tevens de leidinggevende van de ambtenaar op de hoogte. Indien de ambtenaar de klacht bij de leidinggevende heeft gemeld, dan brengt deze tevens de gemeentesecretaris op de hoogte. De ambtenaar kan verzoeken zijn identiteit bij burgemeester en wethouders of de leidinggevende niet bekend te maken. De ambtenaar kan dit verzoek te allen tijde herroepen.
Naar aanleiding van de melding van een vermoeden van een misstand stellen burgemeester en wethouders onverwijld een onderzoek in. De leidinggevende dan wel de gemeentesecretaris, dit ter beoordeling aan burgemeester en wethouders, kunnen gevraagd worden dit onderzoek te verrichten en zonodig te bemiddelen om tot een oplossing te komen. Over hun bevindingen zullen zij advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders.
Burgemeester en wethouders zenden aan de ambtenaar die een vermoeden van een misstand heeft gemeld, een ontvangstbevestiging. De ontvangstbevestiging bevat het gemelde vermoeden van een misstand en het moment waarop de ambtenaar het vermoeden aan de leidinggevende of de gemeentesecretaris heeft gemeld. Indien de ambtenaar verzocht heeft zijn identiteit niet bekend te maken aan burgemeester en wethouders, zenden zij een ontvangstbevestiging aan de leidinggevende of aan de gemeentesecretaris, afhankelijk van bij wie de ambtenaar de klacht heeft gemeld.
Burgemeester en wethouders stellen de ambtenaar dan wel, indien de ambtenaar heeft verzocht zijn identiteit niet bekend te maken aan burgemeester en wethouders, de leidinggevende of de gemeentesecretaris, binnen zes weken schriftelijk op de hoogte van hun standpunt omtrent het gemelde vermoeden van een misstand.
Het meldpunt heeft tot taak een door de ambtenaar gemeld vermoeden van een misstand te onderzoeken en burgemeester en wethouders daaromtrent te adviseren.
Artikel 5 Melding bij het meldpunt
De ambtenaar kan het vermoeden van een misstand melden bij het meldpunt, indien hij het niet eens is met het standpunt bedoeld in artikel 3 of indien hij geen standpunt ontvangen heeft binnen de termijnen bedoeld in artikel 3. In bijzondere gevallen, ter beoordeling aan de ambtenaar, kan deze vermoedens van misstanden ook melden bij het externe meldpunt zonder dat daarvoor de interne procedure is bewandeld. De ambtenaar doet hiervan met redenen omkleed melding bij het meldpunt. Het externe meldpunt maakt hiervan melding aan het interne meldpunt als ook aan het College van burgemeester en wethouders.
Artikel 7 Niet ontvankelijkheid
Het meldpunt adviseert burgemeester en wethouders gemotiveerd de melding niet ontvankelijk te verklaren indien:- er geen sprake is van een misstand waarover het meldpunt adviseert;- de ambtenaar de procedure bedoeld in artikel 2 heeft gevolgd, maar de termijnen bedoeld in artikel 3 nog niet zijn verstreken.
Artikel 8 Inhoudelijk advies van het meldpunt
Indien het advies niet binnen zes weken kan worden gegeven, wordt dit door het meldpunt aan burgemeester en wethouders meegedeeld en kan deze termijn met ten hoogste vier weken worden verlengd. Burgemeester en wethouders stellen de ambtenaar, dan wel, indien de ambtenaar heeft verzocht zijn identiteit niet bekend te maken aan burgemeester en wethouders, het meldpunt, hiervan schriftelijk in kennis.
Het advies wordt door het Meldpunt in geanonimiseerde vorm en met inachtneming van het eventueel vertrouwelijke karakter van aan het meldpunt verstrekte informatie en de terzake geldende wettelijke bepalingen openbaar gemaakt op een wijze die het meldpunt geëigend acht, tenzij zwaarwegende belangen zich daar tegen verzetten. Kosten van de openbaarmaking komen ten laste van de gemeente. Het advies wordt niet eerder openbaar gemaakt dan nadat burgemeester en wethouders hun nadere standpunt aan de ambtenaar hebben meegedeeld. Indien de ambtenaar heeft verzocht zijn identiteit niet bekend te maken wordt het advies niet eerder openbaar gemaakt dan nadat burgemeester en wethouders hun nadere standpunt hebben meegedeeld aan het meldpunt, die het vermoeden van een misstand heeft gemeld.
Burgemeester en wethouders stellen op basis van het advies van het meldpunt bedoeld in artikel 7 en 8, binnen twee weken een nader standpunt vast, en stellen de ambtenaar dan wel, indien de ambtenaar heeft verzocht zijn identiteit niet bekend te maken, de gemeentesecretaris, daarvan schriftelijk op de hoogte.
Burgemeester en wethouders van Ooststellingwerf,De secretaris, De burgemeester,<cursief>Wijziging besloten in de B&W vergadering d.d. 12 oktober 2004:</cursief>“In het geval zwaarwegende belangen de toepassing van de interne procedure in de weg staan, kan de ambtenaar het vermoeden van een misstand rechtstreeks melden bij het meldpunt”.