Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ooststellingwerf

Financiële verordening 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOoststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingFinanciële verordening 2005
CiteertitelFinanciële verordening 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

wijziging artikel 2 en 7

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 212

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Treasurystatuut

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-03-201001-01-2017wijziging artikel 2 en 7

16-12-2010

Nieuwe Ooststellingwerver, 17 mrt 2010

Raad, 16 feb. 2010, no C5
19-02-200818-10-2012wijziging artikel 14

19-02-2008

-

Raad, 19-02-2008, no B.5
01-01-200619-02-2008nieuwe regeling

13-12-2005

-

Raad, 13-12-2005, no A5

Tekst van de regeling

Intitulé

Financiële verordening 2005

De raad van de gemeente Ooststellingwerf;

nr. A

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 november 2005;

gelet op artikel 212 van de gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de

VERORDENING OP DE UITGANGSPUNTEN VOOR HET FINANCIËLE BELEID,

ALSMEDE DE REGELS VOOR HET FINANCIËLE BEHEER EN VOOR DE

INRICHTING VAN DE FINANCIËLE ORGANISATIE.

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    BBV:het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

  • b.

    administratie:het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van de organisatie van de gemeente en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

  • c.

    financiële administratie:het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van de organisatie van de gemeente, teneinde te komen tot een goed inzicht in:1. de financieel-economische positie;2. het financiële beheer;3. de uitvoering van de begroting;4. het afwikkelen van vorderingen en schulden;5. alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.

  • d.

    administratieve organisatie:het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.

  • e.

    financieel beheer:het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de gemeente.

  • f.

    rechtmatigheid:het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.

  • g.

    doelmatigheid:het realiseren van bepaalde resultaten met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.

  • h.

    doeltreffendheid:de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.

  • i.

    product:een samenhangend geheel van goederen, diensten, activiteiten en voorzieningen dat bijdraagt aan het realiseren van een programma, zo goed mogelijk meetbaar gemaakt in kwaliteit, kwantiteit, tijd en geld.

Hoofdstuk 1 - Begroting en verantwoording

Artikel 2 Programma's

  • 1.

    Bij aanvang van de nieuwe raadsperiode wordt de indeling van de begroting in programma' s door de raad vastgesteld.

  • 2.

    De raad stelt per programma vast:

    • a.

      de beoogde maatschappelijke effecten: wat willen we bereiken;

    • b.

      de te leveren resultaten: wat gaan we daarvoor doen;

    • c.

      de baten en lasten: wat mag het kosten.

  • 3.

    De raad stelt per programma indicatoren vast met betrekking tot de beoogde maatschappelijke effecten en de te leveren producten. De raad doet van tevoren een 0-meting en stelt vast hoe deze indicatoren worden gemeten.

  • 4.

    Het college draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde producten en de maatschappelijke effecten, zodat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid kunnen worden getoetst.

Artikel 3 Producten

  • 1.

    Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van de producten uit de productenraming aan de programma's.

  • 2.

    Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van de producten uit de productenraming aan de programma's.

Artikel 4 Kaders begroting

  • 1.

    Het college biedt de raad jaarlijks een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren, inclusief het beleid ten aanzien van reserves en voorzieningen. In deze nota worden de bevindingen betrokken uit de tussentijdse rapportages bedoeld in artikel 7 en de jaarstukken bedoeld in artikel 8.

  • 2.

    De raad stelt deze nota uiterlijk 1 juli voorafgaand aan het begrotingsjaar vast.

Artikel 5 Uitvoering begroting

  • 1.

    Het college stelt regels die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

  • 2.

    Het college draagt er ten aanzien van de productenraming zorg voor dat:

    • a.

      de lasten en baten, door middel van kostentoerekening, eenduidig zijn toegewezen aan de producten van de productraming;

    • b.

      de budgetten uit de productraming en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de begroting;

    • c.

      de lasten van de producten niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komt.

  • 3.

    Het college draagt er zorg voor dat de lasten van de programma's zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting niet worden overschreden.

Artikel 6 Interne controle

  • 1.

    Het college draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

  • 2.

    Het college draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van een aantal bedrijfsonderdelen of bedrijfsprocessen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening en de rechtmatigheid van beheershandelingen.

  • 3.

    Het college zorgt op basis van de resultaten van de toets genoemd in het tweede lid indien nodig voor een plan van verbetering. Het college neemt op basis van het plan van verbetering maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

  • 4.

    De resultaten van de toets en het plan van verbetering worden ter kennisgeving aan de raad aangeboden en ter kennis gebracht van de accountant.

Artikel 7 Tussentijdse rapportage en informatie

  • 1.

    Het college informeert de raad door middel van één tussentijdse rapportage over de realisering van de begroting. De financiële verantwoording in deze rapportage gaat over de eerste vier maanden van het begrotingsjaar, de inhoudelijke verantwoording over de uitvoering van beleid over de eerste 5 maanden.

  • 2.

    De inrichting van de tussentijdse rapportage sluit aan bij de indeling van de begroting.

  • 3.

    De rapportage gaat in op de voortgang in de uitvoering van de programma’s waarbij in ieder geval aandacht wordt besteed aan afwijkingen in:

    • a.

      de maatschappelijke effecten;

    • b.

      de te leveren resultaten;

    • c.

      de baten en lasten.

    Ook wordt gerapporteerd over afwijkingen betreffende het in de parafen beschreven beleid en de financiële begroting. Over de eerste acht maanden van het lopende begrotingsjaar zal het college door middel van een financiële tussenbalans de raad informeren.

  • 4.

    Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen, voor zover het betreft niet bij begroting vastgestelde afzonderlijke verplichtingen inzake:

    • a.

      investeringen groter dan € 10.000;

    • b.

      aankoop en verkoop van goederen en diensten groter dan € 10.000;

    • c.

      het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties.

  • 5.

    Het college informeert vooraf de raad en neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen indien het college nieuwe meerjarige verplichtingen aangaat waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 10.000.

Artikel 8 Jaarstukken

  • 1.

    Het college legt verantwoording af over de realisering van de begroting. In de verantwoording geeft het college per programma aan:

    • a.

      wat is bereikt;

    • b.

      wat daarvoor is gedaan;

    • c.

      wat de kosten zijn.

  • 2.

    De raad bepaalt aan de hand van de jaarstukken of de beleidsdoelen van de programma's en paragrafen bijstelling behoeven.

    Hoofdstuk 2 - Financiële positie

Artikel 9 Kaderstelling financiële positie

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor, dat al het beleid, waartoe de raad heeft besloten, in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen.

  • 2.

    De raad autoriseert met het vaststellen van de financiële positie de investeringskredieten.

Artikel 10 Waardering en afschrijving vaste activa

Bij de waardering en bepaling van de afschrijving van activa worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • 1.

    Alle investeringen met een economisch nut worden geactiveerd met uitzondering van kunstvoorwerpen met een cultuurhistorische waarde. Deze worden niet geactiveerd.

  • 2.

    Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut worden bij voorkeur niet geactiveerd, maar kunnen bij afzonderlijk raadsbesluit wel worden geactiveerd.

  • 3.

    Investeringen worden geactiveerd volgens de brutomethode met dien verstande, dat bijdragen van derden, die in directe relatie staan met een actief, op de waardering daarvan in mindering wordt gebracht.

  • 4.

    Bij investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut worden in bijzondere gevallen de daarvoor gevormde reserves in mindering gebracht op de investering.

  • 5.

    Voor de levensduur van een actief en de methodiek van afschrijving wordt de tabel aangehouden, zoals deze is opgenomen in de "Notitie activering- en afschrijvingsbeleid gemeente Ooststellingwerf".

Artikel 11 Voorziening voor oninbare vorderingen

  • 1.

    1. Voor openstaande vorderingen betreffende:

    - onroerende zaakbelasting gebruikers

    - onroerende zaakbelasting eigenaren

    - precariobelasting

    - hondenbelasting

    - rioolrecht gebruikers

    - rioolrecht eigenaren en

    - afvalstoffenheffing

    wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd volgens de methodiek:

    - ouder dan 2 jaar: 80% oninbaar

    - tussen 1 en 2 jaar: 50% oninbaar

    - ouder dan 6 maanden: 10% oninbaar

  • 2.

    Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.

Artikel 12 Reserves en voorzieningen

  • 1.

    De in artikel 4 genoemde kadernota bevat het beleid ten aanzien van de reserves en voorzieningen.

  • 2.

    De kadernota behandelt:

    • a.

      het doel van reserves en voorzieningen;

    • b.

      de vorming en besteding van reserves en voorzieningen;

    • c.

      de toerekening en verwerking van rente over de reserves

    een en ander in relatie tot het weerstandsvermogen.

Artikel 13 Kostprijsberekening

  • 1.

    Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten meegenomen, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

  • 2.

    Bij de indirecte kosten, bedoeld in het eerste lid, worden meegenomen de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa, de apparaatskosten en voor leges en retributies (zoals rioolrechten en afvalstoffenheffing) de compensabele BTW.

  • 3.

    Bij de bepaling van de kostprijs worden de bijdragen aan en van reserves meegenomen.

Artikel 14 Financieringsfunctie

  • 1.

    De gemeente Ooststellingwerf voert een defensief en risicomijdend financieringsbeleid. Zij onthoudt zich van bankachtige activiteiten waaronder mede wordt begrepen het aantrekken en tegelijkertijd uitzetten van gelden met als doel het genereren van inkomsten.

  • 2.

    Het college draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg voor:

    • a.

      het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma's binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te kunnen voeren;

    • b.

      het beheersen van de risico's verbonden aan de financieringsfunctie, zoals renterisico's, koersrisico's en kredietrisico's;

    • c.

      het zoveel mogelijk beperken van de kosten van de leningen en het bereiken van een voldoende rendement op de uitzettingen;

    • d.

      het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 3.

    Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen in acht:

    • a.

      het uitzetten van overtollige geldmiddelen gebeurt uitsluitend bij financiële instellingen met minimaal een AA-rating afgegeven door tenminste één gezaghebbende rating agency, of bij instellingen voor wiens waardepapieren een solvabiliteitseis geldt van 0%;

    • b.

      overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende waarden, dan wel in producten waarbij de hoofdsom tenminste aan het eind van de looptijd in tact is;

    • c.

      derivaten worden uitsluitend gebruikt ter beperking van financiële risico's;

    • d.

      voor het aantrekken van financieringen voor langer dan 1 jaar worden tenminste 2 prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen gevraagd;

    • e.

      overeenkomsten voor het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen of het verlenen van garanties luiden in euro;

    • f.

      voor de kasgeldlimiet en de renterisiconorm gelden de wettelijke waarden. Het college informeert de raad indien de kasgeldlimiet of de renterisiconorm dreigen te worden overschreden.

  • 4.
    • a.

      Gelden worden uitsluitend opgenomen op basis van de rentevisie en de liquiditeitsprognose

    • b.

      De onder a. genoemde rentevisie is gebaseerd op informatie van tenminste twee gezaghebbende financiële instellingen.

    • c.

      Bij het opnemen van gelden zijn de volgende instrumenten toegestaan:1. Onderhandse geldleningen2. Medium Term Notes3. Obligaties4. Internationale financieringsprogramma's.

    • d.

      Voor het opnemen en uitzetten van gelden met een looptijd langer dan zes maanden worden tenminste prijsopgaven gevraagd bij twee verschillende financiële instellingen.

  • 5.

    Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het colleg motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.

  • 6.

    Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:

    • a.

      de kasgeldlimiet

    • b.

      de renterisiconorm

    • c.

      de rentevisie

    • d.

      de rentekosten en de renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie

    • e.

      de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende 2 jaar

  • 7.

    Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met derde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast.

Artikel 15 Registratie bezittingen, activa en vermogen

  • 1.

    Het college draagt zorg voor een actuele en volledige registratie van bezittingen met een waarde boven € 5.000. In de registratie worden ook opgenomen niet-geactiveerde kunstvoorwerpen met cultuurhistorische waarde en niet of netto-geactiveerde investeringen in de openbare ruimte.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de drie jaar.

  • 3.

    Bij afwijkingen neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen. De resultaten van de controle en het (eventuele) plan van verbetering worden ter kennisgeving aan de raad aangeboden en ter kennis van de accountant gebracht.

    Hoofdstuk 3 - Financiële organisatie en administratie

Artikel 16 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeentelijke organisatie;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen en schulden, enzovoorts;

  • c.

    het verschaffen van informatie voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het bevorderen van alsmede het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • e.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.

Artikel 17 Financiële administratie

Het college draagt er zorg voor dat:

  • a.

    de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoen aan het BBV en andere relevante wet- en regelgeving;

  • b.

    de vereiste informatie verstrekt wordt aan het Rijk, de Provincie en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.

Artikel 18 Financiële organisatie

Het college draagt zorg voor en legt schriftelijk vast:

  • a.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • b.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten.

Artikel 19 Aanbesteding en inkoop

Het college draagt zorg voor en legt schriftelijk vast de interne regels voor de inkoop en voor de aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie.

 

Hoofdstuk 4 - Slotbepalingen

Artikel 20 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2006.

  • 2.

    Bij de inwerkingtreding van deze verordening wordt ingetrokken:

    De financiële verordening vastgesteld in de openbare vergadering van 11 november 2003.

Artikel 21 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam "Financiële verordening 2005".

Besloten in de openbare vergadering van 13 december 2005.

, griffier.                                             , voorzitter.

 

Treasurystatuut Gemeente Ooststellingwerf 1  

Treasurystatuut Gemeente Ooststellingwerf

Inhoud1 Inleiding 2 Treasurystatuut 2.1 Begrippenkader 2.2 Doelstellingen van de treasuryfunctie 2.3 Uitgangspunten risicobeheer 2.4 Renterisicobeheer 2.5 Koersrisicobeheer 2.6 Kredietrisicobeheer 2.7 Intern liquiditeitsrisicobeheer 2.8 Valutarisicobeheer 2.9 Financiering 2.10 Langlopende uitzettingen 2.11 Relatiebeheer 2.12 Geldstromenbeheer 2.13 Saldo- en liquiditeitenbeheer 2.14 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle 2.15 Verantwoordelijkheden 2.16 Informatievoorziening 2.17 Tekenbevoegdheid 2.18 Informatievoorziening voor derden (IV3 via Centraal Bureau voor de Statistiek) 2.19 Inwerkingtreding 3 Memorie van toelichting

Treasuystatuut Gemeente OoststellingwerfMaart 2008

1 InleidingPer 1 januari 2001 is de Wet financiering lagere overheden (Wet filo) vervangen door de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido). In deze nieuwe wet zijn de kaders gesteld voor een verantwoorde, prudente en professionele inrichting en uitvoering van de treasuryfunctie van decentrale overheden. De treasuryfunctie wordt hierbij gedefinieerd als:

het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op:de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s

De gemeente Ooststellingwerf onderkent het belang van een verantwoord en adequaat beheer van haar financiële middelen. Door de Wet fido wenst zij haar activiteiten op het gebied van treasury op een zo transparant en beheersbaar mogelijke wijze in te richten.

In verband met de vereisten van de Wet fido voert de gemeente twee nieuwe instrumenten op het gebied van treasury in: allereerst het onderhavige treasurystatuut. In dit treasurystatuut is de “beleidsmatige infrastructuur” van de treasuryfunctie vastgelegd in de vorm van uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten. Het treasurystatuut maakt een objectieve en transparante verantwoording vooraf en achteraf mogelijk. Naast het treasurystatuut zal de gemeente jaarlijks een treasuryparagraaf (financiële paragraaf) opnemen in zowel de begroting als in de jaarrekening. Hierin worden de specifieke beleidsvoornemens respectievelijk de uitvoering van het beleid op het gebied van treasury besproken. In de Marap/Berap wordt de tussentijdse verslaglegging opgenomen.

Bij het opstellen van het treasurystatuut is rekening gehouden met de bepalingen van de wettelijke kaders (o.a. Gemeentewet, Wet fido, Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden en de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden). Teneinde de transparantie van het treasurystatuut te bevorderen is, voor zover dit relevant is, aansluiting gezocht bij de door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties opgestelde “Handreiking Treasury”.

In het treasurystatuut worden allereerst het begrippenkader en de doelstellingen van de treasuryfunctie van de gemeente geformuleerd. Deze worden vervolgens geconcretiseerd voor de verschillende deelgebieden van treasury: risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer. Daarna komen de administratieve organisatie en interne controle van de treasuryfunctie aan de orde. Daarbij ligt het accent op de eenduidigheid omtrent de verdeling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Tot slot worden de uitgangspunten vastgelegd voor de informatie die noodzakelijk is om het gehele proces beheersbaar en meetbaar te maken en te houden. In de toelichting worden waar nodig de in het treasurystatuut opgenomen artikelen toegelicht.Tenslotte dient het treasurystatuut te worden geïmplementeerd in de organisatie.Treasuystatuut Gemeente Ooststellingwerf Maart 2008

2 Treasurystatuut2.1 BegrippenkaderArtikel 1.In dit statuut wordt verstaan onder:

- Derivaten Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.

- Financiering Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen.

- Geldstromenbeheer Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).

- Intern liquiditeitsrisico De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.

- Kasgeldlimiet Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van eenpercentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar;

- Koersrisico Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.

- Kredietrisico De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit.

- Liquiditeitenbeheer Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar.

- Liquiditeitenplanning Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid.

- RatingDe inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier.

- Renterisico Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.

- Renterisiconorm Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet fido gefixeerd percentage van het totaal van de vaste schuld van de gemeente dat bij de realisatie niet mag worden overschreden.

- Rentetypische looptijd Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.- Saldobeheer Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.

- Rentevisie Toekomstverwachting over de renteontwikkeling.

- Solvabiliteitsratio van 0% Status die door een bancaire toezichthouder in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (lidstaten van de Europese Unie uitgebreid met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend.

Treasuystatuut Gemeente Ooststellingwerf Maart 2008

- Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer. Op de laatste deelfunctie wordt verder niet ingegaan; deze is uitgewerkt in interne beschrijvingen.

- Uitzetting Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

-Planning & Controlcyclus Het geheel van activiteiten die uitgevoerd moeten worden om duidelijk te maken wat er in een bepaalde periode moet gebeuren als uitkomst van een bestuurlijk proces (planning), de rapportage daarover en de benodigde bijsturing en uiteindelijke verantwoording over de behaalde resultaten aan het bestuur (control).

2.2 Doelstellingen van de treasuryfunctieArtikel 2.De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:

  • 1.

    Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities.

  • 2.

    Het beschermen van gemeentelijke vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s.

  • 3.

    Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 4.

    Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet fido respectievelijk de limieten en richtlijnen van het treasurystatuut.

Risicobeheer

2.3 Uitgangspunten risicobeheerArtikel 3.Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:

  • 1.

    Het verstrekken van leningen en garanties wordt uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak.

  • 2.

    Het verstrekken van leningen en garanties kan slechts geschieden nadat de gemeenteraad hierover is gehoord.

  • 3.

    Aan het verstrekken van leningen en garanties kunnen nadere voorwaarden worden verbonden.

  • 4.

    De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent (voorzichtig en verstandig) karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut.

  • 5.

    Het gebruik van derivaten is alleen in de uiterste noodzaak toegestaan; derivaten worden uitsluitend gebruikt ter beperking van financiële risico’s;

Treasuystatuut Gemeente Ooststellingwerf Maart 2008

2.4 RenterisicobeheerArtikel 4.

  • 1.

    De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet fido.

  • 2.

    De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet fido.

  • 3.

    Nieuwe leningen/uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning.

  • 4.

    De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening/uitzetting wordt zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie.

  • 5.

    De rentevisie van de gemeente wordt ieder kwartaal opgesteld op basis van de rentevisie van minimaal 2 vooraanstaande financiële instellingen.

  • 6.

    Binnen de kaders gesteld onder lid 3 en lid 4, streeft de gemeente tevens naar spreiding in de rentetypische looptijden van uitzettingen.

2.5 KoersrisicobeheerArtikel 5.

  • 1.

    De gemeente beperkt de koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, spaarrekening, daggeld, deposito’s, obligaties, kasgeld en medium term notes (MTN).

  • 2.

    Tevens beperkt de gemeente de koersrisico’s door conform artikel 7 de looptijd van de uitzettingen af te stemmen op de liquiditeitenplanning.

2.6 KredietrisicobeheerArtikel 6.

  • 1.

    Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury gelden de volgende uitgangspunten:

  • 2.

    Uitzettingen vinden uitsluitend plaats bij:

  • 3.

    - Instellingen, voor wiens waardepapier een solvabiliteitsratio van 0% geldt.

  • 4.

    - Financiële instellingen met ten minste een AA-rating van één van de volgende erkende rating-bureau’s: Moody’s, Standard & Poors of Fitch IBCA.

  • 5.

    Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak worden indien mogelijk zekerheden of garanties geëist.

2.7 Intern liquiditeitsrisicobeheerArtikel 7.De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal 4 jaar.

2.8 ValutarisicobeheerArtikel 8.Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de Nederlandse geldeenheid (Euro).

Treasuystatuut Gemeente Ooststellingwerf Maart 2008

Gemeentefinanciering

2.9 FinancieringArtikel 9.Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak.

  • 2.

    Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen te gebruiken teneinde de renterisico’s en het renteresultaat te optimaliseren.

  • 3.

    Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn: onderhandse leningen en medium term notes (MTN).

  • 4.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 3 instellingen alvorens een financiering wordt aangetrokken.

2.10 Langlopende uitzettingenArtikel 10.Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Uitzettingen worden uitsluitend gedaan onder de in artikel 4, 5 en 6 genoemde voorwaarden.

  • 2.

    De gemeente vraagt bij minimaal 3 instellingen offertes op alvorens een langlopende uitzetting wordt gedaan.

2.11 RelatiebeheerArtikel 11.De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Bankrelaties en hun bancaire condities worden ten minste ééns in de 3 jaar beoordeeld.

  • 2.

    Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid minimaal te voldoen aan de eisen die zijn gesteld in artikel 6.

  • 3.

    Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht1 te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer.

  • 4.

    Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.

Onder de Europese Economische Ruimte (EER) vallen naast de lidstaten van de Europese Unie ook Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

Treasuystatuut Gemeente Ooststellingwerf Maart 2008

Kasbeheer

2.12 GeldstromenbeheerArtikel 12.Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te minimaliseren wordt:

  • 1.

    Het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar en de liquiditeitenplanning af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen.

  • 2.

    Het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank. Dit is ook opgenomen in de overeenkomst Financiële dienstverlening met Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).

2.13 Saldo- en liquiditeitenbeheerArtikel 13.Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:

  • 1.

    De gemeente streeft naar concentratie van de liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities.

  • 2.

    Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt – conform artikel 4 lid 1 - de kasgeldlimiet niet overschreden.

  • 3.

    Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen en kredietlimiet op rekening-courant.

  • 4.

    Toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode korter dan één jaar zijn rekening-courant, daggeld, kasgeldleningen, spaarrekeningen en deposito’s.

  • 5.

    Bij het extern uitzetten van gelden korter dan één jaar zijn slechts de in artikel 6 genoemde tegenpartijen toegestaan.

  • 6.

    De gemeente vraagt bij minimaal 3 instellingen offertes op alvorens middelen worden aangetrokken of uitgezet met een looptijd korter dan één jaar. Het aantrekken van middelen valt buiten het Inkoopprotocol (Europese aanbesteding).

Administratieve organisatie en interne controle

2.14 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controleArtikel 14.In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:

  • 1.

    De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd, zie 2.15. Indien een organisatiebreed mandaatbesluit wordt genomen, wordt in dit mandaatbesluit de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de treasuryfunctie integraal overgenomen en vervalt de uitwerking onder punt 2.15.

  • 2.

    Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgelegd.

  • 3.

    Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:a. iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogenprincipe);b. de uitvoering en de controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;c. de uitvoering en de registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.

  • 4.

    Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties;

  • 5.

    Een transactie wordt onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten.

2.15 VerantwoordelijkhedenArtikel 15.De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.

Functie

Verantwoordelijkheden

De Gemeenteraad     

- Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, beleidskaders en limieten.- Het vaststellen van de treasuryparagraaf (financiële paragraaf)  (financierings-paragraaf) in de begroting en de jaarrekening.- Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan.- Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid.- Het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak.- Het garanderen van middelen uit hoofde van de publieke taak.- Het uitvoeren van de niet aan het college van B&W overgedragen (beleids)activiteiten op het gebied van treasury.

Raadscommissie Bestuur en Middelen

- Het uitbrengen van advies over beleidsvoorstellen en rapportages op het gebied van treasury.

Het college vanburgemeester enwethouders

- Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid).- Het (eventueel) vaststellen van een mandaatbesluit.- Het achteraf bekrachtigen van de afgesloten transacties.- Het besluiten over transacties, die vallen buiten de gemandateerde bevoegdheden aan medewerkers.- Het rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid.

De portefeuillehouderFinanciën

- Het uitvoeren van het treasurybeleid (politieke verantwoordelijkheid).

AfdelingsmanagerBedrijfsvoering

- Autoriseren van door Adviseur Planning en Control opgezette richtlijnen op het gebied van treasury.

Adviseur Planning enControl (Bedrijfsvoering)

- Het opzetten van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury.- Het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen.- Het controleren van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening  van de treasuryfunctie.

Functie

Verantwoordelijkheden

Manager afdelingAdministratie &Ondersteuning

 - Het autoriseren van door de medewerkers Financiële zaken voorgestelde transacties.- Het autoriseren van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury in samenspraak met Afdelingsmanager Bedrijfsvoering.- Het medebewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen.- Het medecontroleren van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening van de treasuryfunctie.- Het uitvoeren van de aan hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten conform het treasurystatuut en de treasuryparagraaf (financiële paragraaf)- Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten.- Het rapporteren aan het college van burgemeester en wethouders over de uitvoering van het treasurybeheer.- Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan het team Financiële Zaken.- Het fiatteren van betalingen en ontvangsten, ten laste c.q. ten gunste van hun budgetten.- Uitvoering geschiedt conform de daarvoor geldende richtlijnen.- Het afleggen van verantwoording aan het college van burgemeester en wethouders.

De afdelingsmanagers

- Het zorgdragen voor een tijdige en kwalitatieve aanlevering van betrouwbare informatie over toekomstige geldstromen aan de afdeling Financien.

ProductverantwoordelijkeMedewerker (PVM)(Budgethouders endeelbudgethouders)

- Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie diehun afdelingen aanleveren aan het team Financiële Zaken met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten.- Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan het team Financiële Zaken.- Het fiatteren van betalingen en ontvangsten, ten laste c.q. ten gunste van hun budgetten.- Uitvoering geschiedt conform de daarvoor geldende richtlijnen.

Functie

Verantwoordelijkheden

De medewerker van deafdeling Administratie &Ondersteuning belast met treasury

Algemeen:- Het uitvoeren van de activiteiten met betrekking tot de volgendedeelfuncties: het risicobeheer, gemeentefinanciering (financiering,en uitzetting) en kasbeheer. Deze activiteiten moeten conformdit treasurystatuut en de treasuryparagraaf (financiëleparagraaf) (financiële paragraaf) worden uitgevoerd en detransacties dienen geautoriseerd te zijn door de managerafdeling Administratie en Ondersteuning.- Het opstellen van de rentevisie.- Het voorbereiden van voorstellen op treasurygebied.- Het aanleveren van tijdige volledige en betrouwbare gegevensaan de gemeentelijke administratie.- Het afleggen van verantwoording aan de managerafdeling Àdministratie en Ondersteuning over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer:- Het aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van het saldo- en liquiditeitenbeheer.- Het beheren van de geldstromen.- Het onderhouden van contacten met banken en geldmakelaars.Het afsluiten van financiële contracten voortvloeiend uit bovenstaande deelfuncties en deze laten bekrachtigen conform mandaat.- Het ontvangen van de orderbevestiging van derden en het (laten) controleren of deze overeenkomt met de transactieinformatie zoals verstrekt- Het schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties en het doorgeven hiervan aan de kassier. Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied.- Het adviseren van de afdelingen over de financiële gevolgen van hun activiteiten en projecten.- Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administratie.- Het tijdig, volledig en juist afleggen van verantwoording aan het college van B&W en de Afdelingsmanager A&O over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde en overige treasury-activiteiten door middel van het daarvoor ontwikkelde planning- en controlinstrumentarium.

De kassier / administrateur

- Het overboeken van saldi tussen bankrekeningen.- Het afhandelen van het contante en girale betalingsverkeer.- Het aanleveren van tijdige, volledige en juiste gegevens aan de gemeentelijke administratie.- Het rapporteren aan de manager van de afdeling Administratie en Ondersteuning belast met controle over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.

Financiële administratie

- Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de verplichtingen- en financiële administratie.

De externe accountant

- Het in het kader van haar reguliere controletaak  adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut.

2.16 InformatievoorzieningArtikel 16.Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:

Informatie

Frequentie

Informatieverstrekker

Informatieontvanger

1. Gegevens m.b.t. toekomstige uitgaven enontvangsten voor de liquiditeitenplanning

Kwartaal /Incidenteel

Afdelingsmanagers

MedewerkerAdministratie &Ondersteuningbelast mettreasury

2. Liquiditeitenplanning

Kwartaal

MedewerkerAdministratie &Ondersteuningbelast met treasury

ManagerAdministratie &Ondersteuning

3. Beleidsplannen treasury intreasuryparagraaf (financiële paragraaf)van begroting

Jaarlijks

ManagerAdministratie &Ondersteuning

College vanB&W /Gemeenteraad

4. Evaluatie treasuryactiviteiten intreasuryparagraaf (financiële paragraaf)van de jaarrekening

Jaarlijks

ManagerAdministratie &Ondersteuning

College vanB&W /Gemeenteraad

5. Voortgang onderdelen treasuryparagraaf(financiële paragraaf) via de Marap en Berap

Halfjaarlijks

ManagerAdministratie &Ondersteuning

 College vanB&W /Gemeenteraad

6. Verantwoording n.a.v. treasuryparagraaf(financiële paragraaf) via het jaarverslag

Jaarlijks

ManagerAdministratie &Ondersteuning

 Collegen vanB&W /Gemeenteraad

7. Informatie aan derden (toezichthouder enCBS) zoals genoemd in art. 8 Wet fido

Kwartaal

MedewerkerAdministratie &Ondersteuningbelast mettreasury

 Derden

8. Lenings- / uitzettings-/ garantiebesluiten

binnen 14dagen nabesluit

College van B&W

 Provincie

 

functionaris (eerste handtekening)Autorisatie door

(tweede handtekening)

2.18 Informatievoorziening voor derden (IV3 via Centraal Bureau voor de Statistiek)De treasurymedewerker AenO verstrekt op basis van de Wet Fido de volgende informatie:- Jaarlijks tezamen met het jaarverslag een opgave van:- Het begrotingstotaal bij aanvang van het voorgaande jaar;- De kasgeldlimiet bij aanvang van het voorgaande jaar;- De gemiddeld netto vlottende schuld in elk van de kalenderkwartalen van het voorgaande jaar;- De stand van de vaste schuld bij aanvang van het voorgaande jaar;- De renterisiconorm bij aanvang van het voorgaande jaar;- Het renterisico op de vaste schuld over het voorgaande jaar.- Aan het eind van ieder kwartaal een opgave van de laatste berekende gemiddelde nettovlottende schuld en de kasgeldlimiet voor het desbetreffende kalenderjaar.

2.19 InwerkingtredingArtikel 17.Dit treasurystatuut treedt in werking met ingang van 1 maart 2008.

3 Memorie van toelichtingIn dit treasurystatuut (financieringsstatuut) is het treasurybeleid van de gemeente op hoofdlijnen vastgelegd. Dat gebeurt in de eerste plaats door het aangeven van de doelstellingen van de treasuryfunctie (in artikel 2). Vervolgens geeft het bestuur in het treasurystatuut aan binnen welke richtlijnen en limieten de doelstellingen dienen te worden gerealiseerd. Een richtlijn is een bindend voorschrift voor een handelswijze die gevolgd moet worden en een limiet is een type richtlijn die een uiterste grens aangeeft. Een belangrijk deel van de limieten en richtlijnen is bepaald door de Wet fido. Middels de limieten en richtlijnen wordt het “risicoprofiel” van de gemeente bepaald, waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd. De treasuryparagraaf (financiële paragraaf) bij de begroting geeft de beleidsplannen voor de treasuryfunctie voor de komende jaren en in het bijzonder voor het eerstkomende jaar weer. Het bevat onder meer gegevens over de algemene ontwikkelingen en de concrete beleidsplannen binnen de kaders van het treasurystatuut. Het gaat hierbij vooral om de plannen voor het risicobeheer, de gemeentefinanciering (analyse financieringspositie, leningen- en garantieportefeuille en uitzettingsportefeuille) en het kasbeheer. Uit de toelichting zal moeten blijken dat de plannen binnen de kaders van de Wet fido en het treasurystatuut blijven. De treasuryparagraaf (financiële paragraaf) in het jaarverslag geeft in het bijzonder een verschillenanalyse tussen de plannen zoals deze zijn opgenomen in de begroting en de realisatie in het verslagjaar.

Artikel 2 In artikel 2 worden de doelstellingen van de treasuryfunctie van de gemeente weergegeven, hieronder worden deze afzonderlijk toegelicht.

Artikel 2 lid 1 In de eerste plaats dient de treasury ervoor te zorgen dat de gemeente “duurzaam toegang heeft tot de financiële markten tegen acceptabele condities”. De treasury dient te waarborgen dat de gemeente duurzaam in staat is de voor haar activiteiten benodigde middelen aan te trekken c.q. haar overtollige middelen uit te zetten op de financiële markten (bijv. bij banken). De condities die daarbij worden bedongen dienen, in het licht van de op het betreffende moment gebruikelijke condities, acceptabel (tenminste marktconform) te zijn.

Artikel 2 lid 2 De gemeente loopt de volgende financiële risico’s: renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s, interne liquiditeitsrisico’s en valutarisico’s. Het is de taak van de treasury dergelijke risico’s tegen acceptabele condities te beperken. In de artikelen 4 tot en met 8 wordt aangegeven op welke wijze dit wordt gewaarborgd.

Artikel 2 lid 3 De derde doelstelling van de treasuryfunctie is het minimaliseren van de kosten bij het beheren van de geldstromen en de financiële posities. Deze kosten bestaan o.a. uit rentekosten, provisies en kosten van het betalingsverkeer. Het is de taak van de treasury het beheer zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Artikel 2 lid 4 De gemeente streeft ernaar de renteresultaten te optimaliseren. Dit betekent dat de gemeente geen middelen onbenut laat maar streeft naar zo hoog mogelijke renteopbrengsten (c.q. zo laag mogelijk rentekosten) zonder dat daarbij overmatige risico’s worden gelopen. De prioriteiten van de treasuryfunctie liggen in eerste instantie bij het beheersen en beperken van financiële risico’s; de treasuryfunctie is immers géén winstgerichte afdeling (“profit center”). Binnen het acceptabele risicoprofiel zoals vastgesteld in de Wet fido en dit treasurystatuut dient desondanks te worden gestreefd naar optimalisatie van de renteresultaten.

Artikel 3 lid 1 De Wet fido geeft twee belangrijke beleidsmatige uitgangspunten met betrekking tot treasury. Dit betreft de “publieke taak” waarvoor leningen en garanties dienen enerzijds en het prudente karakter van (overige) uitzettingen anderzijds. Er wordt hierbij dus een specifiek onderscheid gemaakt tussen het verstrekken van leningen “uit hoofde van de publieketaak” en het uitzetten van middelen “uit hoofde van treasury”.

De wet stelt geen eisen aan het verstrekken van leningen en garanties uit hoofde van de publieke taak. Wel wordt in de toelichting op de Wet fido het volgende aangegeven: “Het gemeentebestuur bepaalt de publieke taak. De begroting en de begrotingswijzigingen bepalen het budgettaire kader voor de uitoefening van de publieke taak”. Daarom is bepaald, dat deskundig advies wordt ingewonnen voordat een beslissing wordt ingewonnen. Hierbij kan worden gedacht aan bijvoorbeeld financieringsvoorwaarden en de implicaties van de betreffende aanvraag voor de totale financiële positie van de gemeente.

Artikel 3 lid 4 Conform de Wet fido, dienen uitzettingen “uit hoofde van treasury” (zie toelichting artikel 3 lid 1) een prudent karakter te hebben. In de Wet fido en de bijbehorende ministeriële regelingen wordt het begrip “prudent” nader uitgewerkt. Het aangaan van financiële transacties met als oogmerk die financiële waarden te zijner tijd eventueel met winst te verkopen, is nadrukkelijk niet toegestaan (artikel 2 lid 2 Wet fido en de memorie van toelichting op de Wet fido). Bankachtige activiteiten – het aantrekken en uitzetten van middelen met als doel het genereren van inkomen – zijn als gevolg van deze bepaling verboden. De richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut vallen binnen de kaders van de Wet fido. De limieten en richtlijnen van dit treasurystatuut zijn specifiek geformuleerd om het prudente karakter van de uitzettingen uit hoofde van treasury te garanderen en hebben derhalve géén betrekking op (eventueel) verstrekte leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” van de gemeente.

Artikel 3 lid 5 Derivaten zijn financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. Derivaten kennen een breed toepassingsgebied en worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren. De Wet fido stelt dat derivaten uitsluitend mogen worden gebruikt ter beperking van financiële risico’s.Omdat derivaten specifieke kennis vereisen is er in dit treasurystatuut voor gekozen daar slechts in uiterste noodzaak gebruik van te maken.

Artikel 4 lid 1 Renterisicobeheer omvat het beperken van de invloed van (externe-) rentewijzigingen op de financiële resultaten van de gemeente. Een belangrijk uitgangspunt van de Wet fido is het vermijden van grote fluctuaties in de rentelasten van openbare lichamen. Teneinde een grens te stellen aan korte financiering (met een rentetypische looptijd tot één jaar) is in de Wet fido (evenals in de Wet filo) de kasgeldlimiet opgenomen. Juist voor korte financiering geldt dat het renterisico aanzienlijk kan zijn, aangezien fluctuaties in de rente bij korte financiering direct een relatief grote invloed hebben op de rentelasten. De kasgeldlimiet wordt berekend als een percentage (8,5%) van het totaal van de jaarbegroting van degemeente bij aanvang van het jaar (artikel 3 en 4 van de Wet fido en de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden).

Artikel 4 lid 2 Het doel van de renterisiconorm is het beheersen van de renterisico’s op de vaste schuld (schuld met een rentetypische looptijd van één jaar of langer) door het aanbrengen van spreiding in de looptijden in de leningenportefeuille. De renterisiconorm kan worden berekend door een vastgesteld percentage (in 2001: 30% daarna 20%) te vermenigvuldigenmet de totale vaste schuld per 1 januari van enig jaar (artikel 6 van de Wet fido en de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden).

Artikel 4 lid 3 Afstemming op de liquiditeitenplanning beoogt middelen slechts te lenen cq. uit te zetten gedurende de periode dat zij daadwerkelijk nodig respectievelijk beschikbaar zijn.

Artikel 4 lid 4 en 5Een rentevisie is een toekomstverwachting over de rente-ontwikkeling, op basis waarvan een financierings- en beleggingsbeleid wordt gevoerd. Afhankelijk van de (interne- of externe) ontwikkelingen zal de gemeente haar rentevisie actualiseren. De rentevisie kan daarbij gebaseerd worden op de rentevisie van enkele gezaghebbende financiële instellingen, zoals de huisbankier. Afstemming van het beleid op de rentevisie betekent bijvoorbeeld het uitstellen van uitzettingen met een lange looptijd indien men een rentestijging verwacht.

Artikel 4 lid 6 Door spreiding aan te brengen in de rentetypische looptijd (de periode dat de rente van een uitzetting vast is) van uitzettingen, wordt de invloed van een rentedaling op de renteresultaten gespreid over meerdere jaren. Deze spreiding is slechts mogelijk indien uit de liquiditeitenplanning blijkt dat middelen gedurende een langere periode beschikbaar zijn.

Artikel 5 lid 1 Ten aanzien van de financiële instrumenten die kunnen worden gehanteerd voor uitzettingen in het kader van treasury, geldt in de Wet fido als belangrijkste uitgangspunt dat de hoofdsom van de betreffende uitzetting aan het einde van de looptijd in tact blijft. Bij alle in dit artikel genoemde producten wordt aan het einde van de looptijd ten minste de hoofdsom (bij vastrentende waarden de “nominale waarde”) uitgekeerd. Bij het uitzetten van gelden op rekening courant, spaarrekening, daggeld, kasgeld of deposito’s worden géén koersrisico’s gelopen. Het kan bij dergelijke producten echter voorkomen dat de opnamemogelijkheden beperkt zijn (in het bijzonder bij kasgeld en deposito’s en soms bij eenspaarrekening). Obligaties en medium term notes zijn vastrentende waarden die (tussentijds) verhandelbaar zijn. Bij tussentijdse verkoop kunnen koersrisico’s worden gelopen. Wanneer deze waarden tot het einde van hun looptijd worden aangehouden zal minimaal de nominale waarde en de vooraf overeengekomen (minimale) rente wordenuitgekeerd.Artikel 5 lid 2 Koersrisico’s kunnen nooit volledig worden uitgesloten. Als de organisatie in een vastrentend product heeft belegd maar – wegens wijziging in de liquiditeitenplanning – voor de afloopdatum deze uitzetting moet verkopen, dan wordt niet 100% van de hoofdsom terugbetaald, maar de actuele waarde van de uitzetting afhankelijk van de rente en resterende looptijd. Om deze koersrisico’s zoveel mogelijk te beperken stemt de gemeente de looptijd van de uitzetting af op de liquiditeitenplanning.

Artikel 6 lid 1 Ter beperking van kredietrisico’s zijn in dit artikel richtlijnen opgenomen voor de minimale kredietwaardigheid van de partijen waar de gemeente middelen kan uitzetten/beleggen.Een (credit-)rating is een beoordeling van de kredietwaardigheid van een instelling die voor zowel de korte als voor de lange termijn wordt toegekend door gerenommeerde rating “agencies” zoals Standard & Poor’s, Moody’s en Fitch IBCA. De hoogste kredietwaardigheid wordt bij Standard & Poor’s en Fitch IBCA weergegeven met AAA, gevolgd door AA en A. Moody’s kwalificeert van hoog naar laag Aaa, Aa en A. Daarnaast kent men kwalificaties met letters B, C en D. Een A-rating staat voor “zeer kredietwaardig”. Een solvabiliteitsratio van 0% (ofwel een “solvabiliteitsvrije status”) is een status die door een bancaire toezichthouder in een EER-lidstaat (bijv. De Nederlandsche Bank) wordt toegekend aan het schuldpapier van een instelling. Deze status houdt in dat een bank voor desbetreffend papier geen reserves (0%) hoeft aan te houden en wordt onder meer toegekend aan papier uitgegeven of gegarandeerd door (centrale) overheden. Het is de gemeente dus toegestaan om bij andere overheden geld uit te zetten, of om te beleggen in papier waaraan een overheidsgarantie is verbonden (zoals door het WSW geborgde leningen van woningcorporaties).

Artikel 6 lid 2 De Wet fido stelt geen eisen aan de kwaliteit van de debiteuren bij het verstrekken van leningen of garanties aan derden in het kader van de publieke taak. Omdat de gemeenteraad de publieke taak bepaalt, worden leningen of garanties uitsluitend verstrekt aan door de gemeenteraad goedgekeurde partijen. Teneinde de kredietrisico’s te beheersen kunnen zekerheden of garanties worden verlangd van de debiteuren.

Interne liquiditeitsrisico’s doen zich bijvoorbeeld voor wanneer de gemeente middelen voor een bepaalde periode heeft uitgezet en gedurende de looptijd van de uitzetting blijkt dat de middelen (onverwacht) nodig zijn voor het doen van een investering. Dit kan tot gevolg hebben dat de gemeente tijdelijk een lening moet aantrekken (wanneer de uitzettingen vast staan in bijvoorbeeld een deposito) ofwel tussentijds een uitzetting moet verkopen (bijvoorbeeld een obligatie). In beide gevallen kan dit negatieve gevolgen hebben voor de financiële resultaten.

Ter beperking van dit risico baseert de gemeente haar financiële transacties op een liquiditeitenplanning waarin de toekomstige inkomsten en uitgaven van de gehele organisatie zijn gepland. Teneinde aansluiting te zoeken op de meerjarige investeringsplanning van de gemeente is gekozen een liquiditeitenplanning met een periode van 4 jaar op te stellen.In de praktijk is het opstellen van een betrouwbare en nauwkeurige liquiditeitenplanning niet eenvoudig. Dit heeft te maken met de inherente onzekerheden die verbonden zijn aan de activiteiten van de gemeente en de hieraan verbonden mogelijke financiële gevolgen. Het is daarom van groot belang dat de afdeling Financiën juist, tijdig en volledig wordt geïnformeerd door de overige afdelingen over de financiële gevolgen van hun activiteiten.

Artikel 8 Dit betreft een ongewijzigde voortzetting van het beleid binnen de gemeente. Valutarisico’s uit hoofde van operationele transacties ontstaan bijvoorbeeld op het moment dat de gemeente een aankoop van goederen uit de Verenigde Staten met dollars moet betalen.

Artikel 9 lid 1 Het aantrekken van middelen met als doel deze met winstoogmerk te beleggen is door artikel 2 lid 2 van de Wet fido (zie ook memorie van toelichting op de Wet fido) nadrukkelijk niet toegestaan.

Artikel 9 lid 2 Teneinde de renteresultaten te optimaliseren wordt zoveel mogelijk intern gefinancierd.

Artikel 9 lid 3Onderhandse geldleningen zijn leningen waarbij de voorwaarden van de lening in onderling overleg met de geldgevende partij kunnen worden vastgesteld. Een Medium Term Note (MTN) is een verhandelbare schuldbekentenis aan toonder, met een minimumlooptijd van twee jaar en een minimumomvang van nominaal NLG 1 miljoen. Deze maakt onderdeeluit van een medium term note programma.

Artikel 9 lid 4 Deze richtlijn beoogt de marktconformiteit van financieringen te waarborgen, voor bijv. te betalen rentepercentages, provisies, (boete-) clausules bij vervroegde aflossing etc. Middels het opvragen van meerdere offertes wordt bereikt dat de gemeente een objectief beeld heeft van de op dat moment gebruikelijke tarieven en voorwaarden op de financiële markten. Op basis daarvan kan een afgewogen keuze worden gemaakt.

Artikel 10 Uitzetting betreft het uitzetten van middelen (uit hoofde van treasury) voor een periode langer dan één jaar. In het onderdeel Risicobeheer (artikel 3 tot en met 8) is gedefinieerd op welke wijze de gemeente het prudente karakter van haar uitzettingen waarborgt. In dit artikel worden aanvullende richtlijnen met betrekking tot uitzettingen geformuleerd.

Artikel 10 lid 2 Deze richtlijn beoogt de marktconformiteit van uitzettingen te waarborgen, voor bijv. het effectieve rendement, de hoogte van transactiekosten etc. Middels het opvragen van meerdere offertes wordt bereikt dat de gemeente een objectief beeld heeft van de actuele gebruikelijke tarieven en voorwaarden op de financiële markten. Op basis daarvan kan een afgewogen keuze worden gemaakt.

Artikel 11 lid 1 Op het gebied van relatiebeheer beoogt de treasury het realiseren van zo gunstig mogelijke condities voor de door haar af te nemen diensten. Teneinde structuur aan te brengen in de momenten waarop de beoordeling van bankrelaties plaats heeft, is opgenomen dat deze beoordeling minimaal eens in de 3 jaar plaats moet hebben.

Artikel 11 lid 4 Tussenpersonen hebben een intermediairsfunctie bij het afsluiten van financiële transacties en vallen niet onder de “tegenpartijen”. De vereisten van lid 2 zijn voor tussenpersonen dan ook niet van toepassing. Teneinde dit te ondervangen stelt de gemeente als eis dat tussenpersonen onder toezicht van de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) staan en daarvan een vergunning als makelaar hebben ontvangen.

Artikel 12 lid 1 Geldstromenbeheer omvat met name het zorgdragen voor een efficiënt betalingsverkeer. Geldstromen kunnen bijvoorbeeld op elkaar worden afgestemd door een betalingsdatum af te stemmen op verwachte ontvangsten. Hiermee wordt voorkomen dat de gemeente tijdelijk middelen aan moet trekken (cq. middelen aan haar uitzettingenportefeuille moet onttrekken) teneinde de betreffende betaling (tijdelijk) te financieren.

Artikel 12 lid 2 Het laten uitvoeren van het betalingsverkeer door één bank heeft als voordeel dat de kosten van het overboeken van middelen tussen verschillende banken worden vermeden.

Artikel 13 lid 1 Het saldo en liquiditeitenbeheer betreft het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen (-courant) van de gemeente. Teneinde de noodzaak tot het doen van interne overboekingen te beperken, worden verschillende rekeningen die de gemeente bij één bank aanhoudt, opgenomen in een rentecompensatiecircuit. Dit is een systeem waarbij de (valutaire) debet en creditsaldi van alle rekeningen van een organisatie worden samengevoegd tot één gecombineerd saldo, waarover de rente wordt berekend.

Artikel 13 lid 3 In dit lid worden limitatief de mogelijke korte termijn financieringsinstrumenten benoemd. De term daggeld (ook wel callgeld genoemd) staat voor opgenomen of uitgezette middelen voor onbepaalde tijd die dagelijks gewijzigd kan worden. Kasgeldleningen zijn niet verhandelbare leningen voor een vast bedrag en een vaste periode (maximaal 2 jaar) en tegen een vooraf overeengekomen rentepercentage. Kredietlimiet op de rekening courant betreft de mogelijkheid debet (“rood”) te staan op de rekening courant tegen vooraf overeengekomen condities.

Artikel 14 Bij de treasuryfunctie zijn meerdere personen en organen betrokken. Het delegatie- en mandateringspatroon dient expliciet te worden vastgelegd;in casu welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden de betrokken partijen hebben. Met het oog op de omvang en de aard van de transacties en de hiermee samenhangende risico’s, zijn in dit artikel een aantal specifieke uitgangspunten opgenomen teneinde een eenduidige functiescheiding aan te brengen tussen beleidsbepaling en de uitvoering en tussen de administratie en controle op financiële transacties.

Bij de vaststelling van dit treasurystatuut worden bepaalde bevoegdheden van de raad gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. In aansluiting daarop en conform de huidige werkwijze heeft het college van burgemeester en wethouders bepaalde bevoegdheden gemandateerd aan het Afdelingsmanager A&O van de afdeling Financiën, die vervolgens ondermandaat heeft verleend aan een of meerdere medewerkers.

Artikel 15 De verantwoordelijkheden van de functionarissen die binnen de gemeente betrokken zijn bij de treasuryactiviteiten zijn in artikel 15 beschreven. De toekenning van de genoemde functies en bijbehorende verantwoordelijkheden aan functies en/of functionarissen vindt plaats via de hiertoe dienende documenten (mandaten, besluiten e.d.). Deze verantwoordelijkheden dienen te worden gecommuniceerd naar de betrokkenen.

Artikel 16 De tabel in dit artikel geeft weer op welke wijze de informatievoorziening wordt gewaarborgd voor: operationele informatie (punt 1 en 2), beleidsmatige informatie (punt 3) en verantwoordingsinformatie (punt 4, 5 en 6). Het verstrekken van juiste, tijdige, volledige en relevante verantwoordingsinformatie moet gerekend worden tot de belangrijkste succesfactoren voor het kunnen beheersen van de financiële en interne risico’s van de gemeente.

Artikel 16 pt. 1 Afdelingen dienen “incidenteel” informatie te verschaffen in een zo vroeg mogelijk stadium waarin zich significante wijzigingen aandienen in hun verwachtingen omtrent tijdstip of omvang van toekomstige betalingen of ontvangsten (bijv. bij uitstel van een grote investering).

Besloten in de openbare vergadering van 19 februari 2008.

,de griffier ,de voorzitter.