Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening regelende de organisatie en het werkgeverschap van de griffie van de gemeente Zutphen |
Citeertitel | Griffieverordening Zutphen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 107 t/m 107e en 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-01-2011 | 01-12-2014 | Nieuwe regeling | 16-12-2010 Zutphense Koerier, 05-01-2011 | 33090 |
De raad van de gemeente Zutphen, in vergadering bijeen op 22 november 2010;
overwegende dat het noodzakelijk is regels te stellen met betrekking tot de organisatie en het werkgeverschap van de griffie en de rechtspositie van de griffier en de medewerkers van de griffie;
gelet op artikelen 107 t/m 107e en 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de hierna volgende Verordening regelende de organisatie en het werkgeverschap van de griffie van de gemeente Zutphen
De raad is het bevoegd gezag ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers.
De raad verleent mandaat aan de werkgeverscommissie voor het uitoefenen van alle bevoegdheden als bevoegd gezag ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers, met uitzondering van het benoemen, schorsen en ontslaan van de griffier en diens plaatsvervanger, zoals bedoeld in artikel 107 respectievelijk 107d lid 1 van de Gemeentewet.
Besluiten over de toepassing en uitvoering van lokale arbeidsvoorwaarden ten aanzien van griffiemedewerkers bedoeld in artikel 2:3 lid 2 onder b, c en d, met uitzondering van ontslag als disciplinaire maatregel (art. 8:13 CAR) worden genomen door de griffier, waartoe de Werkgeverscommissie de bevoegdheden bedoeld in art. 2:5 lid 5 ondermadateert.
De griffier kan dienstverleningsovereenkomsten afsluiten met het college of de secretaris voor het gebruik van bestaande ondersteunende faciliteiten van de organisatie van het college, op het gebied van personeel, informatie, juridische zaken, organisatie, financiën, automatisering en huisvesting.
Indien er sprake is van privaatrechtelijke overeenkomsten ten behoeve van de raad of de Rekenkamercommissie, dan is de griffier namens de raad de functionaris aan wie het college en de burgemeester respectievelijk het aangaan en het ondertekenen van die overeenkomsten kunnen mandateren.
Voor de griffier en de medewerkers van de griffie zijn de lokale arbeidsvoorwaarden en arbeidsvoorwaardenregelingen overeenkomstig van toepassing zoals deze door het college voor zijn personeel zijn of zullen worden vastgesteld, behoudens de bij deze verordening of enig ander besluit van de raad gestelde uitzonderingen.
De griffier regelt als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden in overleg met de Werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie de medezeggenschap voor de griffie, waarbij met toepassing van artikel 3 lid 1 van de Wet op de ondernemingsraden een gemeenschappelijke ondernemingsraad kan worden ingesteld.
In afwijking van de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen bestaat voor de griffier en voor griffiemedewerkers, als compensatie voor het bijwonen van vergaderingen buiten de normale werktijden, voorvloeiend uit de ondersteuning van de raad, uitsluitend een recht op verlof gelijk aan het aantal uren van het overwerk.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of tot situaties leidt waarmee geen redelijk doel is gediend, beslist de Werkgeverscommissie.