Organisatie | Someren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2010 | nieuwe regeling | 12-02-2010 't Contact, 17-02-2010 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Someren:
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Besluit burgerlijke stand 1994; (stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, stb 900)
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Er zijn twee soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand:
een persoon die, op eigen verzoek of het verzoek van één of beide huwende partijen, voor een in het benoemingsbesluit vastgestelde periode tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon benoemd is als een ambtenaar burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een Nederlandse gemeente.
Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien een van de in lid 1 vernoemde dagen samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop Publiekszaken niet of slechts gedeeltelijk is geopend;
Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende gedaan aan een ambtenaar van de burgerlijke stand, op een andere dag dan de in lid 1 genoemde dagen, worden geopend indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Artikel 7. Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties.
Wanneer aan de voorwaarden wordt voldaan zoals gesteld in lid 3, 4, 5, 6 en 7 van dit artikel, hebben partijen die een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan, dezelfde keuzemogelijkheden als betalende partijen met betrekking tot de invulling van de huwelijksceremonie of het geregistreerd partnerschap.(uitgezonderd het voltrekken op locatie)
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Someren.
de secretaris, de loco-burgemeester,
Drs. A.P.M. de Kok A.M.F. v.d. Velden-Coolen
Voorwaarden alternatieve trouwlocatie.
(daar waar gesproken wordt over trouwlocatie wordt ook het registreren van partnerschappen bedoeld)
Toelichting op het reglement burgerlijke stand.
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16a, eerste lid, Boek 1 BW).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b). Met lid 1b wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.
In lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 16, lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Indien burgemeester en wethouders daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn. In de huidige regeling is “tenminste twee ambtenaren” opgenomen zodat dit onderdeel gewijzigd is. Met lid 3 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn binnen een andere Nederlandse gemeente.
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode betreft maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Met lid 2 worden de soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aangegeven. In dit artikel is geregeld dat buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand, die voor een korte periode (bv. maximaal 24 uur) worden benoemd (bv. voor het afsluiten van een huwelijk van een kennis of familierelatie) hiervoor geen vergoeding ontvangen.
In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/ haar werkzaamheden moet verrichten. In lid 1 wordt bepaald dat de werkzaamheden in het gemeentehuis moeten worden verricht. In lid 2 wordt bepaald dat, indien daartoe gewichtige reden bestaan, de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente kan verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Lid 4 opent de mogelijkheid voor het bruidspaar/partners om te kiezen voor een andere locatie dan het gemeentehuis voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.
Artikel 5 Leiding van de dienst.
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van de burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
In dit artikel wordt bepaald wanneer de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Dit is in overeenstemming met de huidige praktijk.
Artikel 7 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties.
In dit artikel wordt bepaald hoe de gemeente Someren omgaat met de invulling van huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties en de omgang met verzoeken tot het kosteloos voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties. In lid 1 wordt bepaald dat aan het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties kosten zijn verbonden. Lid 2 bepaalt dat het mogelijk is om onder bepaalde voorwaarde een kosteloos huwelijk of kosteloze partnerschapregistratie te sluiten. In lid 3 worden de voorwaarden bepaald aan welke betrokkenen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor het sluiten van een kosteloos huwelijk of partnerschapregistratie. Het overleggen van documenten waaruit blijkt dat de aanstaanden een inkomen hebben wat op of onder 115 % de gehuwdennorm conform de WWB ligt. In lid 4 wordt bepaald dat betrokkenen die in aanmerking komen voor een kosteloos huwelijk of partnerschapregistratie, dezelfde keuzevrijheid genieten voor wat betreft de invulling van de ceremonie, als bij een betaald huwelijk of partnerschapregistratie. Zij beschikken over dezelfde opties als betalende partijen. Dit houdt in dat onvermogende personen een gelijke behandeling genieten als vermogende personen. Aanvullende voorwaarde in tijd tussen huwelijksaangifte en huwelijksvoltrekking om de Babs voldoende gelegenheid te geven inlichtingen te verzamelen om een persoonlijke toespraak te kunnen houden.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.