Organisatie | Westervoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening gemeente Westervoort 2003 |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Westervoort 2003 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Controleverordening gemeente Westervoort 2017.
De bekendmaking van deze regeling is niet te achterhalen.
De inwerkingtreding van deze regeling is bij benadering vastgesteld.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-11-2003 | 10-05-2017 | nieuwe regeling | 10-11-2003 Onbekend. | 7/101103 |
De raad van de gemeente Westervoort;gelezen het voorstel van de raadswerkgroep Duale gemeente, d.d. 13 oktober 2003 en gezien het advies van de commissie Beheer d.d. 29 oktober 2003;gelet op artikel 213 Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten;besluit vast te stellen:De Verordening voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Westervoort.Controleverordening gemeente Westervoort 2003
In deze verordening wordt verstaan onder:
AccountantEen door de raad benoemde:● registeraccountant of● accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister alsbedoeld in het derde lid van artikel 36, Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of● organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken,belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
AccountantscontroleDe controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening, uitgevoerd doorde door de raad benoemde accountant, van:● het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en degrootte en samenstelling van het vermogen;● het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;● het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met debij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel186 Gemeentewet;● de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraagof deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur wordengesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van lid 3, letters f en g, kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 4 Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek(afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiger uit) de raad, (een vertegenwoordiger van) de rekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de (concern-)controller en het hoofd financiën.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren envoorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden enoverige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Hetcollege draagt er zorg voor, dat de accountant voor de uitvoering van zijncontrolewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen,werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties, en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifiekeuitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voorde controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdrachtte verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in hetbelang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt deaccountant over de door hem uitgevoerde (deel-)controles verslag uit over zijnbevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijkbeheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd,het hoofd van de dienst waar de ambtenaar werkzaam is, de (concern-) controller en hethoofd financiën dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.