Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westervoort

Verordening op de Rekenkamercommissie Gemeente Westervoort 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWestervoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Rekenkamercommissie Gemeente Westervoort 2005
CiteertitelVerordening op de Rekenkamercommissie 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2006.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81o

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-07-200601-01-2006nieuwe regeling

26-09-2005

Westervoort Post, 19-07-2006

17/260905

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Rekenkamercommissie Gemeente Westervoort 2005

De raad van de gemeente Westervoort;gelezen het voorstel van de griffie;gelet op Artikel 81o van de Gemeentewet;besluit:

  • 1.

    Vast te stellen de navolgende verordening op de rekenkamercommissie Gemeente Westervoort.

  • 2.

    de werking van de verordening na 2 jaar te evalueren.

Verordening op de Rekenkamercommissie Gemeente Westervoort 2005

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: rekenkamercommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    rekenkamercommissie: de rekenkamerfunctie van de gemeente Westervoort.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1

    Er is een commissie voor de rekenkamerfunctie, genaamd de rekenkamercommissie.

  • 2

    De rekenkamercommissie bestaat uit vier leden en een voorzitter.

Artikel 3 Taak van de commissie

De rekenkamercommissie heeft tot taak het onderzoeken van en het adviseren aan de raad over de doelmatigheid, de doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid en beheer.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1

    De raad benoemt twee leden van de rekenkamercommissie uit zijn midden en/of uit eenraadscommissie, alsmede drie externe leden, waaronder de voorzitter. 

  • 2

    De leden van de rekenkamercommissie worden benoemd voor ten hoogste de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3

    De voorzitter wordt bij afwezigheid vervangen door een door de rekenkamercommissie uit haar midden aan te wijzen lid.

  • 4

    Voorafgaand aan de benoeming van de leden van de rekenkamercommissie pleegt de raad overleg met de rekenkamercommissie.

Artikel 5 Eed

Ten aanzien van de externe leden respectievelijk voorzitter is artikel 81g Gemeentewet (aflegging eed/verklaring of belofte) van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

Het lidmaatschap van de rekenkamercommissie vervalt, behalve door het gestelde in artikel 4 lid 2 van deze verordening voorts door:

  • 1.

    een desbetreffend, met redenen omkleed, besluit van de gemeenteraad;

  • 2.

    ontslagname op eigen verzoek;

  • 3.

    het verlies van de hoedanigheid als raadslid of raadscommissielid-niet raadslid.

Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamercommissie

  • 1

    De externe leden, de voorzitter en de commissieleden/niet-raadsleden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie.

  • 2

    De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van derekenkamercommissie. 

  • 3

    De hoogte van de vergoeding genoemd in het eerste lid wordt door de raad vastgesteld.

Artikel 8 Budget

  • 1

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen ten behoeve van de uitoefening van haar taken.

  • 2

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      De vergoedingen aan de externe leden voorzitter en aan de commissieleden/ niet-raadsleden

    • b.

      Het ambtelijk secretariaat / c.q. ambtelijke ondersteuning

    • c.

      Interne onderzoeksmedewerkers

    • d.

      Externe deskundigen die door de rekenkamercommissie worden ingeschakeld

    • e.

      Eventuele andere uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3

    De voorzitter is belast met de budgetbewaking.

  • 4

    De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoordingverschuldigd aan de gemeenteraad. 

Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1

    De rekenkamercommissie bepaalt onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie terkennisgeving aan de gemeenteraad gestuurd. 

  • 3

    De rekenkamercommissie verzoekt jaarlijks de gemeenteraad en de inwoners van de gemeente Westervoort onderwerpen voor onderzoek aan te dragen. De rekenkamercommissie stelt jaarlijks mede aan de hand van de aangedragen onderwerpen, een onderzoeksplan vast en brengt dit ter kennis van de gemeenteraad.

  • 4

    De gemeenteraad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de gemeenteraad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de gemeenteraad voldoet, motiveert zij dat naar behoren.

Artikel 10 Werkwijze

  • 1

    De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 2

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.

  • 3

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar; op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan, als geheim aanmerken.

  • 4

    De rekenkamercommissie kan openbare, informatieve vergaderingen beleggen.

  • 5

    De rekenkamercommissie stelt ieder jaar vóór 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

  • 6

    De rekenkamercommissie is bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken, voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 7

    Het gemeentebestuur en de onder haar verantwoordelijkheid ressorterende ambtenaren verstrekken desgevraagd en binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn alle inlichtingen die derekenkamercommissie voor de vervulling van haar taak nodig acht. 

  • 8

    Indien de zorg voor een administratie aan een derde is uitbesteed, is het zesde lid vanovereenkomstige toepassing op de administratie van de betrokken derde, dan wel van degene die de administratie in opdracht van die derde voert. 

  • 9

    Het college verstrekt aan de rekenkamercommissie de planning en de resultaten van onder haar verantwoordelijkheid uitgevoerde doelmatigheids-, doeltreffendheid- enrechtmatigheidonderzoeken. 

  • 10

    De rekenkamercommissie is bevoegd, indien en voorzover de gemeente uit andere hoofde over deze bevoegdheid beschikt, ten aanzien van de volgende instellingen en over de volgende periode onderzoek te doen instellen bij:

    • a.

      Openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in de regeling;

    • b.

      Privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt ten bedrage van tenminste 50% van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft.De rekenkamercommissie is bevoegd mondeling of schriftelijk informatie in te winnen bij de onder lid a en b genoemde organisaties. Bij het uitoefenen van haar taak kan derekenkamercommissie gebruik maken van de resultaten van door anderen verrichte controles, onverminderd haar bevoegdheid tot eigen onderzoek.

  • 11

    De accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet verstrekt desgevraagd aan de rekenkamercommissie controle-programma’s en licht haar volledig in omtrent de resultaten daarvan door overlegging van rapporten of op andere door de rekenkamercommissie aan te geven wijze.

  • 12

    De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken en maximaal zes weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen waarvan de taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie nog meer als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 13

    Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota van conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2006.

Artikel 12 Citeerartikel

De verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de Rekenkamercommissie 2005.

Aldus besloten in de openbare vergadering vande raad voornoemd d.d. 26 september 2005,de griffier, de voorzitter,

J.A.M.G. van Bodegom W.M. de Laat