Organisatie | Buren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerregeling BRP gemeente Buren |
Citeertitel | Beheerregeling BRP gemeente Buren |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-06-2011 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 06-06-2011 | B&W/11/00104 | |
24-07-2008 | Nieuwe regeling | 15-07-2008 Huis-aan-huis blad 'De zakengids', editie 23 juli 2008 | B-2008-10858 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze regeling verstaat onder:de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
het besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders dat via de Wet is aangewezen als verantwoordelijke;
basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Buren als bedoeld in artikel 2 van de Wet;
basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Buren;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet in de basisadministratie is opgenomen;
GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;
autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de Wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen;
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingsysteem;
applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het GBA-toepassings- systeem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssys¬teem opnemen in een gegevensbestand;
Het hoofd van de afdeling Inwonerszaken is beheerder van de basisregistratie personen en van het autorisatiebesluit. Betrokkene is in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij/zij kan de taak van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer aan zijn of haar medewerkers.
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als de verantwoordelijke van de basisregistratie personen over de volgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder beslist:
(1) onder systematische verkrijging wordt hier verstaan de spontane verstrekking van mutaties op gegevens, hetzij elektronisch hetzij op papier (mutatieberichtgeving).
Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder, vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven voor wat betreft de opname en bijhouding van gegevens in de basisadministratie.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de basisadministratie onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling.De gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.
Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde procedurebeschrijving voor de basisregistratie personen;
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk.
Hoofdstuk 8 Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligings-maatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het informatiebeveiligingsplan.
De beveiligingsbeheerder is bevoegd om de medewerkers van de teams Burgerzaken en Frontoffice adviezen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften. Deze vloeien voort uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het informatiebeveiligingsplan.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de basisregistratie personen als bedoeld artikel 1 van de Verordening Basisregistratie Personen alsmede voor de daarin genoemde aangehaakte gegevens.
Aanwijzing van beheerfunctionarissen 1
Op grond van artikel 3, lid 1 van de beheerregeling basisregistratie personen zijn de volgende beheerfunctionarissen aangewezen:
GegevensbeheerAls gegevensbeheerder GBA is aangewezen de heer T.J. ten Hoedt, medewerker van het team Burgerzaken. Zijn plaatsvervanger is de heer J.J.W. Klaassen, procesverantwoordelijk medewerker van het team Burgerzaken.
ApplicatiebeheerAls applicatiebeheerder GBA is aangewezen de heer J.J.W. Klaassen, procesverantwoordelijk medewerker van het team Burgerzaken. Zijn plaatsvervanger is de heer T.J. ten Hoedt, medewerker van het team Burgerzaken.
Belast met het dagelijkse GBA-berichtenverkeer is mevrouw A.W.C. van Tintelen – van Hattem, medewerker van het team Burgerzaken. Haar plaatsvervanger is de heer T.J. ten Hoedt, medewerker van het team Burgerzaken.
GBA-contactpersoonDe heer T.J. ten Hoedt staat bij het ministerie van BZK als GBA-contactpersoon van de gemeente Buren geregistreerd.
GegevensverwerkingAlle medewerkers van het team Burgerzaken zijn aangewezen om persoonsgegevens te verwerken.
Afnemen verklaringen artikel 36, lid 2 van de Wet (verklaringen onder ede/belofte)De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 36, lid 2, onder sub e, van de Wet bedoelde verklaring is toegekend aan:• mevrouw A.W.C. van Tintelen – van Hattem, medewerker van het team Burgerzaken• de heer G. van Eck, medewerker van het team Burgerzaken.• de heer T.J. ten Hoedt, medewerker van het team Burgerzaken• de heer J.J.W. Klaassen, procesverantwoordelijk medewerker van het team Burgerzaken
Op grond van artikel 3, lid 2 van de beheerregeling basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
SysteembeheerAls systeembeheerder is aangewezen de heer H. de Wit, medewerker van het team I&F.Als zijn plaatsvervanger is aangewezen mevrouw A.B.A. Kalkhoven, medewerker van het team I&F.
Toelichting 1 Beheerregeling BRP
InleidingSinds 1 januari 2010 geldt voor de hele overheid, en dus ook binnen gemeenten, de verplichting om bij de uitvoering van taken gebruik te maken van persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadmini¬stratie persoonsgegevens (GBA). Gemeentelijke afnemers dienen gegevens over de eigen inwoners te betrekken uit de ‘eigen basisadministratie’. Gegevens van ‘niet-inwoners’, die elders in de GBA zijn ingeschreven, moeten afkomstig zijn uit de basisadministraties van die andere gemeenten of uit de landelijke voorziening, de GBA-V.
Het gebruik van persoonsgegevens uit de ‘eigen GBA’ dient bij of krachtens Verordening te worden geregeld. De verkrijging van gegevens uit de GBA van andere gemeenten is gebaseerd op een autori¬satiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
In de praktijk vindt distributie van persoonsgegevens doorgaans niet (meer) rechtstreeks vanuit de GBA plaats, maar vanuit een specifiek daarvoor ingericht distributiebestand. Dat distributiebestand wordt gevoed zowel vanuit de eigen basisadministratie (inwoners) als vanuit de basisadministraties van andere gemeenten (niet-inwoners). In een aantal gevallen worden daar nog persoonsgegevens aan toegevoegd van personen waarmee de gemeente ‘een relatie’ heeft maar die niet in een basisadministratie zijn opgenomen.
BeheerVoor het beheer van de ‘eigen GBA’ dienen burgemeester en wethouders op grond van artikel 14 van de Wet GBA een beheerregeling vast te stellen waarin de hoofdlijnen van het beheer van de basisad¬ministratie is geregeld. De beheerregeling heeft alleen betrekking op het bronbestand, de eigen gemeentelijke basisadministratie.
Het distributiebestand dient echter te worden beschouwd als een technische oplossing (een soort ver¬lengstuk van de GBA), waarop de (privacy)voorschriften van de wet GBA van toepassing zijn en dat, voor wat betreft de persoonsgegevens van de eigen inwoners, valt binnen de reikwijdte van artikel 14 wet GBA.
De beheerregeling is formeel gezien niet van toepassing op de gegevens van de niet-inwoners (welke voornamelijk afkomstig zijn uit de basisadministraties van andere gemeenten dan wel GBA-V). Op dat deel van het distributiebestand is namelijk de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing. Het deel niet-inwoners moet worden gemeld bij het College bescherming persoonsgegevens (Cbp), maar de Wbp schrijft geen beheerregeling voor.
Desondanks is het van belang om uit oogpunt van eenheid van persoonsinformatie- en privacybeleid en beheersbaarheid van de informatiestromen ook de voor dat deel van het distributiebestand rele¬vante beheeraspecten onder te brengen respectievelijk te integreren in de beheerregeling voor de GBA. Daarmee ontstaat een ‘beheerregeling basisregistratie personen’ (BRP), bestaande uit de basisadministratie aangevuld met de geautomati¬seerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente.
Verdeling beheerrollenDe beheerregeling onderkent naast een aantal beheerrollen, te weten informatiebeheer, gegevens¬inhoude¬lijk beheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacybeheer ook de rol van de gegevens¬verwerker. Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de ‘eigen basisad¬ministratie’. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de basisadministratie van de andere gemeenten.
De verdeling van de beheerrollen is mede afhankelijk van de inrichting van de (persoons)informatie¬huis¬houding en het informatiebeleid van de gemeente. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegd¬he¬den per rol en de bijbehorende competenties zijn richtinggevend voor de plaats in de organisatie waar deze belegd worden.
PrivacybeheerOp de gegevensverwerking over de niet-inwoners is, zoals gemeld, de Wbp van toepassing. Zo is bijvoorbeeld het inzagerecht voor deze categorie van personen gebaseerd op artikel 36 Wet bescherming persoonsgegevens, terwijl de inwoners een beroep kunnen doen op artikel 79 Wet GBA.
De taken van de privacybeheerder zijn in deze beheerregeling verruimd. Verzoeken uit de organisatie om gegevens uit (eigen) basisadministratie(s) of uit de GBA-V moeten door de privacybeheerder getoetst worden op doelbinding, rechtmatigheid, proportionaliteit, et cetera. De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder, die moet beslissen op dergelijke verzoeken. Een verzoek kan inhouden gebruik te maken van de bestaande ministeriële autorisatie, maar ook uitbreiding van de autorisatie in verband met de uitvoering van een taak die nog niet in het autorisatiebesluit is voorzien.
Artikel 2Het betreft hier het functioneel inhoudelijk beheer en het verstrekkingenbeheer van de basisregistratie personen, zoals die is gedefinieerd in artikel 1. De bronhouder beheert inhoud en kwaliteit van de gegevens in de basisadministratie en stelt tevens leveringsvoorwaarden (i.c. privacyvoorwaarden) aan de verstrekking van gegevens uit de basisadministratie.
De gegevensverstrekking binnen de gemeentelijke organisatie over niet-inwoners uit basisadministra-ties van andere gemeenten, moet gebaseerd zijn op het autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het beheer en de uitvoering van dat autorisatiebesluit, maakt deel uit van het functioneel inhoudelijk en verstrekkingenbeheer van de basisregistratie personen.
De hier beschreven beheerrol is belegd bij het hoofd van de afdeling Inwonerszaken. Van belang is hierbij op te merken dat voor de verstrekking van gegevens aan de binnengemeente¬lijke gebruikers, gebruik gemaakt wordt van het basisregistratiesysteem waarvan het beheer bij de organisatie van de bronhouder is belegd (procesverantwoordelijk medewerker van het team Burgerzaken). Het betreft hier een soort gegevensmagazijn, waar de BRP deel van uitmaakt.