Organisatie | Heerhugowaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening WSW-cliëntenraad |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-10-2008 | Nieuwe regeling | 25-06-2008 Stadsnieuws jrg.6nr.13, d.d. 1 juli 2008,p.2 | Onbekend |
Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland;
gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur inzake verstrekken van 25 juni 2008
gelet op artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat Het Algemeen Bestuur bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop WSW-geïndiceerden of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;
In deze verordening wordt verstaan onder:
De wet : de Wet sociale werkvoorziening;
De gemeenten : Alkmaar, Bergen, Castricum, Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Schermer;
WNK : Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-
Algemeen Bestuur : vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten aan de GR WNK;
Dagelijks Bestuur : de uit de leden van het Algemeen Bestuur gekozen
Cliënten : personen die een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2,
eerste lid van de wet vervullen alsmede personen met een
indicatiestelling als bedoeld in artikel 11, eerste lid van de wet
alsmede hun wettelijk vertegenwoordiger;
Cliëntenraad : adviesorgaan dat is samengesteld uit cliënten of hun
wettelijke vertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de
Belangenorganisaties : organisaties die de belangen van cliënten of mede de belangen van cliënten behartigen;
Selectiecommissie : commissie die belast is met het doen van voordrachten voor de benoeming van cliënten in de cliëntenraad.
Artikel 2 Taakstelling Cliëntenraad
De Cliëntenraad heeft tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging het Dagelijks Bestuur te adviseren over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van invloed zijn op de positie van de
Artikel 4 Voordracht en benoeming leden
1.De leden van de Cliëntenraad worden door het Dagelijks Bestuur op voordracht van de selectiecommissie benoemd.
2.De vertegenwoordigers van de belangenorganisaties worden voorgedragen door die organisaties.
3.De leden van de Cliëntenraad worden, behoudens tussentijds aftreden, voor de duur van een periode van vier jaar benoemd en zijn herbenoembaar.
Artikel 5 Gemeentelijke vertegenwoordiging
1.Voor overleg met de Cliëntenraad en het Dagelijks Bestuur leveren de gemeenten een vertegenwoordiger. Deze maakt geen deel uit van de Cliëntenraad.
2.Tot de taken van de gemeentelijke vertegenwoordiging behoren:
Artikel 6 Overleg tussen GR WNK en cliëntenraad
Het Dagelijks Bestuur heeft minimaal twee keer per jaar overleg met de cliëntenraad. Extra overleggen vinden plaats na overleg met het Dagelijks Bestuur.
Artikel 7 Taken van de Cliëntenraad
b.Als het Dagelijks Bestuur afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt de Cliëntenraad daarvan schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld;
c.In het geval het Dagelijks Bestuur in een schriftelijk voorstel aan Het Algemeen Bestuur afwijkt van het advies van de Cliëntenraad, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van de Cliëntenraad is afgeweken.
4.De Cliëntenraad adviseert niet over:
Artikel 9 Informatievoorziening
1.Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening aan de Cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van de Cliëntenraad behoren.
2.De Cliëntenraad krijgt tijdig, spontaan en op verzoek alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft.
Artikel 10 Facilitering van de Cliëntenraad
1.Ten behoeve van de Cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting van de GR WNK een budget opgenomen ten behoeve van onder meer kosten die verband houden met de ambtelijke ondersteuning, deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.
2.Het Dagelijks Bestuur draagt er kosteloos zorg voor dat noodzakelijke faciliteiten aan de Cliëntenraad beschikbaar worden gesteld om te bewerkstelligen dat de Cliëntenraad naar behoren invulling kan geven aan zijn functie.
3.Deelnemers aan de Cliëntenraad en de voorzitter kunnen voor hun werk in de cliëntenraad aanspraak maken op een forfaitaire onkostenvergoeding.
4.De forfaitaire onkostenvergoeding bestaat voor de leden en de voorzitter uit een bedrag per bijgewoonde reguliere bijeenkomst.
5.Reiskosten, die gemaakt worden voor werkzaamheden voor de Cliëntenraad die buiten de Regio Noord Kennemerland vallen, worden vergoed conform de hiervoor geldende gemeentelijke richtlijnen.
Artikel 11 Wijziging en intrekking verordening
Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat de Cliëntenraad daarover is gehoord.
Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord Kennemerland in haar vergadering van 25 juni 2008
De voorzitter, De secretaris,
Hier is de algemene taakstelling van de Cliëntenraad omschreven.
Het Dagelijks Bestuur van WNK stelt de Cliëntenraad in, welke dan functioneert binnen het beleidsterrein van de WSW en die zich ten doel stelt om de belangen te behartigen van de in de gemeenten woonachtige burgers met een (potentiële) indicatie voor de WSW en de WSW gerechtigden.
Deze artikelen geven de beleidsterreinen aan waarbij de Cliëntenraad wordt betrokken. De aspecten van het beleid (op de genoemde terreinen) waarbij de Cliëntenraad raad wordt betrokken zijn:
Daarnaast wordt aangegeven op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. Dit laatste is geregeld in artikel 10.
Hier is opgenomen de verplichting tot het tijdig informeren van de Cliëntenraad. De omschrijving houdt in ieder geval in dat:
a.bij nieuw beleid de Cliëntenraad in ieder geval betrokken wordt bij het opstellen van de hoofdlijnen van dit beleid;
b.bij evaluatie van beleid de Cliëntenraad in ieder geval betrokken wordt bij het opstellen van vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie.
Het Dagelijks Bestuur wordt opgedragen om de Cliëntenraad te voorzien van de voor de uitoefening van hun taak benodigde informatie. Het Dagelijks Bestuur bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien de Cliëntenraad het Dagelijks Bestuur verzoekt om de informatie
elektronisch (op diskette, cd-rom, usb-stick, via e-mail, of anderszins) aan te leveren dan zal zij indien redelijkerwijs mogelijk aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren. Een ‘redelijke termijn’ waarbinnen het Dagelijks Bestuur schriftelijk reageert naar aanleiding van overleg met en adviezen van de Cliëntenraad wordt een periode aangehouden van
Het Dagelijks Bestuur van WNK stelt de Cliëntenraad middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening. Daartoe dient de Cliëntenraad jaarlijks een activiteitenplan en een begroting in te dienen. In deze begroting
kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:
f.faciliteiten voor kantoorkosten, correspondentie, telefoon, computergebruik, internetaansluiting;
Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Cliëntenraad aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding.