Organisatie | Barneveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wsw-raad Permar WS |
Citeertitel | Verordening Wsw-raad |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Datum en bron bekendmaking onbekend
Wet sociale werkvoorziening, art. 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 08-06-2015 | nieuwe regeling | 14-12-2010 - | Onbekend. |
De raad van de gemeente Barneveld;
overwegende dat de raad bij verordening regels dient te stellen over de wijze waarop Wsw-geïndiceerden of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nr. 10-92;
gelet op artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening,
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In deze verordening wordt verstaan onder:
de wet: de Wet sociale werkvoorziening;
Wsw-geïndiceerde: de persoon, woonachtig in één van de gemeenten, met een indicatiestelling als bedoeld in artikel 11, eerste lid van de wet, dan wel zijn vertegenwoordiger;
Het doel van de Wsw-raad is dat Wsw-geïndiceerden invloed kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op het terrein van de Wet sociale werkvoorziening en op aanpalende beleidsterreinen, wanneer deze betrekking hebben op de positie van Wsw-geïndiceerden. Ten behoeve van dit doel wordt een Wsw-raad opgericht.
De taak van de Wsw-raad bestaat uit het gevraagd en ongevraagd adviseren aan de gemeentebesturen, het DB en AB over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie die betrekking hebben op het terrein van de wet en aanpalende beleidsterreinen en van invloed zijn op de positie van Wsw-geïndiceerden.
De vergaderingen van de Wsw-raad worden voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter, die geen lid is van de Wsw-raad. De voorzitter is niet stemgerechtigd. Onverminderd het vierde lid is de voorzitter geen Wsw-geïndiceerde en niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeenten.
Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning
De Wsw-raad wordt ambtelijk ondersteund door een secretaris. Deze ambtelijk secretaris wordt aangewezen door het DB. De ambtelijk secretaris is niet stemgerechtigd.
Artikel 6 Benoeming en zittingsduur
Het DB kan de voorzitter of een lid van de Wsw-raad ontslaan:
wanneer hij of zij de geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 86 Gemeentewet schendt;
Onverminderd artikel 86 Gemeentewet zijn de vergaderingen van de Wsw-raad als regel openbaar.
Artikel 10 Vergaderfaciliteiten
De gemeenten stellen voor de reguliere vergaderingen van de Wsw-raad vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar bij Permar WS.
Artikel 11 Financiële voorzieningen
De voorzitter en de leden van de Wsw-raad ontvangen een vergoeding overeenkomstig de maximumvergoeding per vergadering of presentiegeld voor leden van gemeentelijke commissies genoemd in het eerste lid van artikel 14 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.
De kosten van deze vergoedingen, alsmede van materiële voorzieningen zoals vergaderruimte, deskundigheidsbevordering en organisatiekosten worden jaarlijks, mits goedgekeurd door het DB, door het AB vastgesteld door opname in de begroting van de gemeenschappelijke regeling Permar WS. Deze kosten worden opgenomen in de begroting van de Wsw-raad.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 14 december 2010.
De raad voornoemd,
De griffier, de voorzitter,
Toelichting op de Verordening Wsw-raad
De Wsw-geïndiceerde staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de Tweede Kamer cliëntenparticipatie in de Wsw belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw-geïndiceerden betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw. Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
In deze verordening wordt de cliëntenparticipatie geregeld voor de vijf gemeenten, die bij de Gemeenschappelijke Regeling Permar WS betrokken zijn: Barneveld, Ede, Renkum, Scherpenzeel en Wageningen. Voor deze vijf gemeenten wordt één Wsw-raad gevormd.
De Wsw-raad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De bedoeling is de Wsw-raad te betrekken bij de voorbereiding, wijze van uitvoering en evaluatie van het beleid. Het beleidsterrein voor advisering strekt zich uit van de Wsw tot de inrichting en uitvoering van lokaal beleid voor mensen met een arbeidsbeperking om (weer) mee te doen in de samenleving (arbeidsmarktbeleid en re-integratie-/participatiebeleid). Het advies kan gaan over beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, inzet van voorzieningen (zoals persoonsgebonden budget), de uitvoering van de wetgeving, beoordeling van begroting, verantwoording en evaluaties en dergelijke.
Bovengenoemde taakbeschrijving duidt tevens het verschil aan met de Ondernemingsraad (OR) van Permar WS. De OR regelt de medezeggenschap met betrekking tot de onderneming en in het bijzonder het werknemersbelang. De cliëntenparticipatie is gericht op beleid en uitvoering van de Wsw. De doelgroep van de OR is beperkt tot werknemers in het SW-bedrijf. De doelgroep van de cliëntenparticipatie is de gehele Wsw-populatie, dus zowel Wsw-geïndiceerden die werkzaam zijn in het SW-bedrijf als Wsw-geïndiceerden op de wachtlijst.
Gezien de korte en overzichtelijke verordening is afgezien van een artikelgewijze toelichting. Hieronder wordt alleen een toelichting gegeven op artikel 11.
Op grond van artikel 11 van de verordening stellen de gemeentebesturen gezamenlijk middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van de taken van de Wsw-raad. Daartoe dient de Wsw-raad jaarlijks een begroting in. In deze begroting kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:
De kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Wsw-raad aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding.